Ja det är ju en del att sätta sig in i. Lite generaliserat kan man ju säga ju mer man lägger på vedsystemet desto effektivare och bekvämare blir det men också mer komplicerat. Men absolut inte omöjligt för en intresserad amatör att få ihop.

Jag tror absolut på att köpa en bra panna om du fortsätter på det spåret, själv skulle jag nog titta på någon Tysk eller Österrikisk panna som visserligen är dyra men väldigt fina.
Ackumulatortanken bör vara så stor som möjligt, hellre en stor tank än flera små om platsen finns och så hög som möjligt. Bäst är att bygga in den och fylla med lösullsisolering 40-50 cm eller mer om det finns plats, viktigast på toppen.

Vi har 4000 liter i garaget bredvid pannan och 500 liter tekniktank i huset. Har ca 170kvm boyta + 65kvm garage. 20 kubik ved (stjälpt) går det nog åt.

Ett helt annat alternativ är ju att skaffa en värmepump (jord eller berg) och bara elda lite som stöd i eldstäderna.

• Gilla
hama65 och 2 till
  • Laddar…
sagan1 skrev:
Jag röstar för kökspanna,en modern från Wamsler ...
Ursäkta att jag bryter in här, men nej, inte en Wamsler! De är i huvudsak gjorda för kokseldning, dvs stora eldstadsytor (för strålningsvärme) och små konvektionsytor för rökgaser.
Jag bytte min Wamsler K158 mot en Parca 318 (från 87) och sänkte vedförbrukningen med 50-65%

Hej,

först och främst, om ni drar vattenburet så dimensionera radiatorerna för lågtemperatur!!! Då kan ni dels få ett ved-system som funkar och har även förberett för ev. värmepump i framtiden!

Om vi bara tittar lite på era förutsättningar så borde ert hus (120m2) kanske ta ~75kWh/m2/år och behöva ~75W/m2 när det är som kallast (-20)?
En ack som räcker ~24h vid DUT borde bli max (75W * 120m2 * 24h) ~216kWh -> ~3,5m3
För att fylla denna ack på någorlunda tid bör ni ha en panna på ~40kW
Där har vi de teoretiska delarna.

I praktiken skulle man kunna klara sig på 1-1,5m3 och en panna på 25-30kW bara att man då får elda mer när det blir riktigt kallt och då kommer frågan om var eldstaden finns?

Jag har själv ett modernt hus (2005) från VillaVarm på 235m2 som är välisolerat, jag har en Parca 318 på ~25kW och en ack på 750l och det funkar bra. Jag klarar mig 1 dygn på drygt 2 fulla inlägg till ung -10, sen blir det 1 fullt inlägg till efter ~16h.

Själv tycker jag att det är mysigt med kökspanna, både ljud, doft och känsla!

• Gilla
pelrik
  • Laddar…
Ja, det är sannerligen fint att ha elden inne i huset. Ett annat alternativ som vi ju funderat på är den finska massugnen typ http://svenskajordhus.se/ som är en form av rörspis i större format. Den sägs ha mycket bra verkningsgrad, rena rökgaser och mycket god lagring av värme pga den stora massan. Det jag undrar är hur pass väl värmen från den kommer att sprida sig runt i husets olika rum.... Kanske någon har några tankar om det? Då menar jag om man väljer ett system utan vattenburen värme, för att få det så okomplicerat som möjligt...

lat skrev:
Hej,

först och främst, om ni drar vattenburet så dimensionera radiatorerna för lågtemperatur!!! Då kan ni dels få ett ved-system som funkar och har även förberett för ev. värmepump i framtiden!

Om vi bara tittar lite på era förutsättningar så borde ert hus (120m2) kanske ta ~75kWh/m2/år och behöva ~75W/m2 när det är som kallast (-20)?
En ack som räcker ~24h vid DUT borde bli max (75W * 120m2 * 24h) ~216kWh -> ~3,5m3
För att fylla denna ack på någorlunda tid bör ni ha en panna på ~40kW
Där har vi de teoretiska delarna.

I praktiken skulle man kunna klara sig på 1-1,5m3 och en panna på 25-30kW bara att man då får elda mer när det blir riktigt kallt och då kommer frågan om var eldstaden finns?

Jag har själv ett modernt hus (2005) från VillaVarm på 235m2 som är välisolerat, jag har en Parca 318 på ~25kW och en ack på 750l och det funkar bra. Jag klarar mig 1 dygn på drygt 2 fulla inlägg till ung -10, sen blir det 1 fullt inlägg till efter ~16h.

Själv tycker jag att det är mysigt med kökspanna, både ljud, doft och känsla!
Okej, måste fråga exakt vad det är som får apnnorna att skilja så mycket i pris. Den du nämner är ju bara på 25 KW och kostar 46 000. För 52 000 får man en Baxi 30 kW med lambdastyrning och massor av tekniska funktione http://www.baxi.se/produkter/pannor/vedpannor/excellent/.

Ingen aning!
Min köpte jag begagnad (30 år) för 3.000:-, en av fördelarna är att den är av gjutjärn.
Jag ville ju ha en kökspanna så mitt urval var lite mindre.

"Ja, det är sannerligen fint att ha elden inne i huset. Ett annat alternativ som vi ju funderat på är den finska massugnen typ http://svenskajordhus.se/ som är en form av rörspis i större format. Den sägs ha mycket bra verkningsgrad, rena rökgaser och mycket god lagring av värme pga den stora massan. Det jag undrar är hur pass väl värmen från den kommer att sprida sig runt i husets olika rum.... Kanske någon har några tankar om det? Då menar jag om man väljer ett system utan vattenburen värme, för att få det så okomplicerat som möjligt..."

Ta ett 2kW element och ställ där ni vill/kan ha massugnen, och stäng av all annan värme så märker ni hur väl det (förmodligen inte) sprider sig, och om det ger er den värmekomfort ni önskar.

• Gilla
pelrik och 1 till
  • Laddar…
Massugnen i länken är jämförbar med en stor och bra kakelugn/rörspis. Om du eldar i massugnen i din länk enligt instruktionerna (9-12 kg ved 1-2 ggr per dygn) har du en värmekälla som teoretiskt i bästa fall kan ge drygt 4 kW i medeleffekt och alltså värma ett hus som ditt till behaglig temp ned till ca 7 minusgrader. I praktiken kommer du troligen även behöva elda i dina övriga eldstäder om kåken ser ut som timmerkåkar brukar, dvs inte direkt öppen planlösning.

Vår familj har praktiskt jämfört hur det är att värma hus med ved i södra Sverige genom varierande vintrar dels med ett system med enbart lokaleldstäder och dels med ett system med vattenburen centralvärme.

Systemet med lokaleldstäder liknade ditt skisserade system med massugn. Vi värmde tre rum med kök, hall o badrum, drygt 100 kvadratmeter i en välbyggd men sparsamt isolerad timmerkåk, mha 2 kakelugnar, en kamin (jötul, ganska stor) och en äldre vedspis. El-radiatorer som backup. Tappvarmvatten mha vanlig elvarmvattenberedare. Det gick an: så länge det inte var vinter, så länge nån var hemma och så länge vi inte hade småbarn. Ändå blev det skräpigt inne, ganska höga elräkningar och aldrig riktigt varmt trots att vi eldade flera gånger varje dag. Barnen och katten brann nästan upp vid några tillfällen.

Systemet med vattenburen centralvärme värmer sju rum och kök, badrum, toa och biytor, totalt ca 200 kvadratmeter i en hyfsat tilläggsisolerad timmerkåk. En vedpanna (perifal solo innova 30 kW) i ett uthus eldas mot en ackumulatortank på 3000 liter, en kulvert förser boningshuset med värme via en tekniktank på 500 liter. Från denna shuntas värme ut till radiatorer och golvvärme och tappvarmvatten bereds med en TVA. Allt varmvatten och all husvärme värms med ved, elpatron som backup finnes men har aldrig behövts under de senaste sju åren. Vi tassar nu omkring barfota i morgonrock, tar långa bad och har ibland svårt att minnas när vi eldade senast men knappast varför vi valde ett modernt vedsystem. Om andan faller på eller vid strömavbrott kan vi elda i vedspis eller rörspis eller kakelugn.

Redigerat:
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Stenolofanders skrev:
Om andan faller på eller vid strömavbrott kan vi elda i vedspis eller rörspis eller kakelugn.
Just det, då ska man i alla fall se till att ha den möjligheten om det blir strömavbrott. Och det blir det så klart när det är som kallast :D
En annan sak som jag funderar på med vedpanna och vattenburet är hur mycket el systemet drar och vilka komponenter är det som drar? Cirulationspump antar jag, och vad mer?

Jag antar att man får vad man betalar för även med pannor men jag undrar vad det är som gör skilnaden? Här tex en 40 KW https://www.rinkabyror.se/artikel/focus-eco-nature-40/ för 28 000:- och här 22 KW https://www.rinkabyror.se/artikel/ctc-v22-lambda/ för 48 000:- !

Och varför har vissa pannor inbygd VV-beredare och är det bra eller dåligt? / Varför vill man ha den i pannan och inte separat? Vad är egentligen skillnaderna på ackumulatortank, tekniktank och VV-beredare, och finns det fler tankar at hålla reda på?

@pelrik
Effektbehovet är rätt minimalt. Har du en panna med fläkt så gissar jag på ~100W, sen till kommer c-pump för värmesystem 10-20W och pumpen i Laddomaten ~50-75W så inalles max 250W.

Ackumulator = burk som kan lagra hett vatten, kan även vara försedd med slinga för att bereda varmvatten och slinga för att koppla in solfångare
Tekniktank, oftast samma som ackumulator
VVB = Burk som bara är avsedd att göra varmvatten, oftast uppvärmd via el.

I ett vedsystem så vill man oftast INTE ha vvb i pannan.

• Gilla
pelrik
  • Laddar…
Nehe, konstigt att så många har det då va? tex dessa http://www.atmos.se/images/products/PDF/8_1207.pdf

Hur ska man tänka kring valet av panna då? Och 3000 lite ackumulator tank, det är ju ingen lite sak vi snackar om! känns som något för en skola typ.:D Hur stor blir skillnaden i effektivitet om man har tex 2000 liter istället, eller 1000? Hur kommer det sig att så många säljer paket med två ackumulatortankar? Är det bättre eller är det för att kunna använda en mindre panna?

Redigerat:
Det bästa är väl att då fråga Atmos om skälet?
Skillnaden i volym har lite/inget med effektivitet att göra, utan mer med hur ofta du vill elda. Panneffekten avgör hur länge du behöver elda för att fylla tankarna, och där kan det väl vara lämpligt med 4-6h?
Antalet tankar, ja det kan va svårt att få plats med 1 tank på 3m3, lättare då om volymen delas på x tankar.

• Gilla
pelrik
  • Laddar…
Just dom där Atmospannorna har väl ingen vvb innbyggd vad jag kan se utan det är kylslingor som är till för att nödkyla pannan vid strömavbrott.
Ska man bygga ett system från början kan man lika bra göra det så bra som möjligt med en panna med stor vedvolym och en stor acktank om man har plats (3-4000 liter är inte alls ovanligt för ett normalstort hus).
Gärna en panna med en bra lambdastyrning som ofta är enklare att elda och har mindre miljöpåverkan.

• Gilla
pelrik
  • Laddar…
Rekommenderad läsning: Handbok för kombinerade sol- och biovärmesystem. Den "senaste" publicerade forskningen om hur man bäst kombinerar sol- och biovärme. Ger en bra och pedagogisk beskrivning av alla system runt och inuti ackumulatortanken.

• Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.