Om man ska bygga upp ett källargolv på en oisolerad platta genom att lägga platon underst och sedan frigolit med golvspån uppe på. Hur ska man då avsluta platonmattan mot tex en utreglad vägg?

Jag pratade med en tekniker på Isola som sa att jag skulle dra ner väggskivan ända ner mot betongplattan. Sedan skulle jag täta där med en speciell tape. Sedan skulle luften ledas upp på insidan av väggskivan upp mot en ventilerad sockel. Detta låter ju toppen för själva golvytan. Men hur mår nedersta delen av väggen av det här? Vill man inte ventilera även nedersta delen av väggen? Även om man tar bort väggsyllen?

Jag bumpar det här tråden. Något tips borde det väl komma in.

Bra fråga som jag inte heller fått svar på. I fallet du beskriver så kommer väll pappen på gipsskivan utsättas gör fukt likt ev. osb bakom?

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag får nog tänka om här iser jag. Idag har jag rivit upp golvet i ett rum av källaren. Betongplattan är på tok för skrovlig för att det ska fungera med platonmatta.

Det positiva var väl att hela golvkonstruktionen är snustorr. Verkligen kruttorr. Till och med träklossarna under golvreglarna som legat med ändträ mot betongen var i perfekt skick.

Däremot verkar nedre delen av väggkostruktionen angripen. Det var torrt där också nu, och det luktade inget. Men det fanns spår av fukt på syll och nederdel av reglar. Golvet har ju inte haft någon plast varken under eller över isoleringen. Väggen har ju däremot haft en plast innanför väggskivorna. Den plasten går ända ner på betongplattan och ligger utvikt ca 20cm över betongplattan.

Så. Jag får nog inse att jag måste göra om alla golv i källaren samt ev delar av väggarna. Väggsyllarna måste ju upp. Och det kanske räcker att lägga i en stålregel där.

Hur ser egentligen den korrekta källarväggskonstruktionen ut egentligen. Om vi antar att jag vill hamna på samma avstånd ut från vägg för att slippa problem med inramning av dörrar och fönster, och för att kunna hänga tillbaka elementen på samma plats igen. Om jag tar bort befintliga spånskivor för att skiva om väggarna med gips. Ska jag då ta bort plasten innan jag sätter dit gipsen igen? Gipsskivor är väl inte diffusionstäta? Eller?

Min känsla är ju att väggarna är torra bortsett från fukten som kommer kängst ner från syllen som legat mot betongen. Källarmurarna är alltså i lättklinker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.