Vad är det egentligen för skillnad om man använder Platonmatta eller Isodrän på utsidan av en källarevägg?
Vad jag förstår så är det inte direkt någon fråga om värmeisolering utan snarare en fråga om att få kallareväggen torr på insidan?
Då borde Platon, som är billigare, fungera minst lika bra som något annat.
Eller har jag missat något?

Jag antar att Isodrän egentligen är samma produkt som Fuktisol. Fuktisol är både kapillärbrytande, dränerande och isolerande medan Platon "bara" är kapillärbrytande och dränerande. Vi använder Fuktisol på huset och Platon på garaget.

mvh
David

Platon brukar ofta kombineras med någon typ av billig frigolit för att tillgodose värmeisoleringsbehovet.

Värt att nämnas i sammanhanget är att man lätt glömmer den del av källaren som inte är omsluten av jord, dvs mellan mark och fasad. Det är en oanat stor del av förlusterna som kan härledas till just denna del av huset.

Hur isolerar men denna del mellan mark & fasad på ett vettigt sätt?

Helst ska man ta hänsyn till detta redan när man bygger så att man får plats med sockelisolering utan att denna sticker utanför fasaden.

Annars kan man isolera på insidan, men det tar ju plats invändigt och är ingen optimal lösning.

Vi kör en variant med platon och delvis isolering med cellplast, vi lägger en skiva horisontellt på fyllnadsmassorna ca 1/2 meter under färdig mark (en skivbredd, ca 58 cm) + en liggande skiva mot grunden från markskivan och upp mot markytan. Knepigt att förklara, men med detta inbillar jag mig att vi får väggisolering där det behövs, nära marken, samt att vi skapar ett tjälskydd så att marken under isoleringen inte fryser lika lätt. Dessutom kan vi ha lite planteringar nära huset om vi vill då jorden inte ligger i kontakt med huset och vatten inte försvinner rakt ner i det underliggande singlet.
Vi lägger markskivorna med fall från huset så att det vatten som rinner ner riktas ut från grunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.