tommib
L LeSnow skrev:
Och när har jag sagt att jag är en han? Kanske därför tonen är som den är här i tråden…

Jag är fyrbarnsmamma och jo, jag kan fixa en del men inte allt öven om jag bott i hus tidigare.
Nja, tonen är nog som den är för att du inte lyssnar på råd från någon som arbetat ett helt yrkesliv som installationselektriker. Men visst, den kunde varit lite trevligare. Könet har nog inget alls med saken att göra.

Oavsett vilken väg du väljer behöver det sågas minst två snitt i det valda materialet och göras fyra hål. Vem som gör det spelar ingen större roll men jag tror att du klarar det alldeles utmärkt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Om man är lite petimeter formell, så duger egentligen inget annat än just ett lock från en annan exakt identisk dosa. Tillverkar du ett eget lock, oavsett material, så har du ”konstruerat” en ny eldosa, med de krav på typgodkännande osv. som det för med sig.

Men det bästa praktiska rådet här är just rådet om polykarbonat. Det finns att köpa på Biltema, Jula osv. Det har god isolationsförmåga, bra brandegenskaper (det brinner men självslocknar), och har bra mekanisk hållfasthet. Dessutom lätt att bearbeta, såga, borra.

Ett egentillverkat lock av plåt är iofs ännu bättre vad gäller brand och hållfasthet, men isolerar inte. Vi vet inte om originallocket har varit helt plant, eller om det har ”buktat ut” lite över kopplingsplinten, sätter du ett plant plåtlock så är det inte säkert att du får rätt isolationsavstånd.

• Gilla
Johannesbook
  • Laddar…
L LeSnow skrev:
Helt otroligt att ni sk proffs ska göra er lustiga över en person som är professionell och som ni inte vet ngt om.
OT: Vad får dej att tro att det är proffs som gör sej lustiga här? Forumet är väl fullt med privatpersoner som försöker hjälpa varandra efter bästa förmåga..

H hempularen skrev:
Om man är lite petimeter formell, så duger egentligen inget annat än just ett lock från en annan exakt identisk dosa. Tillverkar du ett eget lock, oavsett material, så har du ”konstruerat” en ny eldosa, med de krav på typgodkännande osv. som det för med sig.

Men det bästa praktiska rådet här är just rådet om polykarbonat. Det finns att köpa på Biltema, Jula osv. Det har god isolationsförmåga, bra brandegenskaper (det brinner men självslocknar), och har bra mekanisk hållfasthet. Dessutom lätt att bearbeta, såga, borra.

Ett egentillverkat lock av plåt är iofs ännu bättre vad gäller brand och hållfasthet, men isolerar inte. Vi vet inte om originallocket har varit helt plant, eller om det har ”buktat ut” lite över kopplingsplinten, sätter du ett plant plåtlock så är det inte säkert att du får rätt isolationsavstånd.
Stort tack för ditt svar som ger mig den vägledning jag sökte!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.