tommib
L LeSnow skrev:
Och när har jag sagt att jag är en han? Kanske därför tonen är som den är här i tråden…

Jag är fyrbarnsmamma och jo, jag kan fixa en del men inte allt öven om jag bott i hus tidigare.
Nja, tonen är nog som den är för att du inte lyssnar på råd från någon som arbetat ett helt yrkesliv som installationselektriker. Men visst, den kunde varit lite trevligare. Könet har nog inget alls med saken att göra.

Oavsett vilken väg du väljer behöver det sågas minst två snitt i det valda materialet och göras fyra hål. Vem som gör det spelar ingen större roll men jag tror att du klarar det alldeles utmärkt.

• Gilla
orutti och 6 till
  • Laddar…
Om man är lite petimeter formell, så duger egentligen inget annat än just ett lock från en annan exakt identisk dosa. Tillverkar du ett eget lock, oavsett material, så har du ”konstruerat” en ny eldosa, med de krav på typgodkännande osv. som det för med sig.

Men det bästa praktiska rådet här är just rådet om polykarbonat. Det finns att köpa på Biltema, Jula osv. Det har god isolationsförmåga, bra brandegenskaper (det brinner men självslocknar), och har bra mekanisk hållfasthet. Dessutom lätt att bearbeta, såga, borra.

Ett egentillverkat lock av plåt är iofs ännu bättre vad gäller brand och hållfasthet, men isolerar inte. Vi vet inte om originallocket har varit helt plant, eller om det har ”buktat ut” lite över kopplingsplinten, sätter du ett plant plåtlock så är det inte säkert att du får rätt isolationsavstånd.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
L LeSnow skrev:
Helt otroligt att ni sk proffs ska göra er lustiga över en person som är professionell och som ni inte vet ngt om.
OT: Vad får dej att tro att det är proffs som gör sej lustiga här? Forumet är väl fullt med privatpersoner som försöker hjälpa varandra efter bästa förmåga..

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om man är lite petimeter formell, så duger egentligen inget annat än just ett lock från en annan exakt identisk dosa. Tillverkar du ett eget lock, oavsett material, så har du ”konstruerat” en ny eldosa, med de krav på typgodkännande osv. som det för med sig.

Men det bästa praktiska rådet här är just rådet om polykarbonat. Det finns att köpa på Biltema, Jula osv. Det har god isolationsförmåga, bra brandegenskaper (det brinner men självslocknar), och har bra mekanisk hållfasthet. Dessutom lätt att bearbeta, såga, borra.

Ett egentillverkat lock av plåt är iofs ännu bättre vad gäller brand och hållfasthet, men isolerar inte. Vi vet inte om originallocket har varit helt plant, eller om det har ”buktat ut” lite över kopplingsplinten, sätter du ett plant plåtlock så är det inte säkert att du får rätt isolationsavstånd.
Stort tack för ditt svar som ger mig den vägledning jag sökte!

H hempularen skrev:
Vilka krav på typgodkännande osv finns om man tillverkar en sak åt sig själv som inte ska säljas vidare?

Men jag håller med om att det bästa sättet att få en bra lösning är att skaffa ett lock avsett just för den dosan. Eller så byter man dosan till en modernare när man ändå har väggen öppen.
Kanske drar om kabeln så man slipper en skarv mitt i väggen?

Redigerat:
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Är det verkligen inkommande el i den dosan?
Bilden är ju suddig men det ser ut som 5 ledare varav 1 är blå och en gröngul..
Inte för att det förändrar något om locket i sig.

• Gilla
LeSnow
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nerifrån är det väl 3 ledare (vit svart röd) och en tejpad biledare? Uppåt går de tre ledarna vidare (grå svart brun) och biledaren övergår i blå tråd.

useless useless skrev:
Nerifrån är det väl 3 ledare (vit svart röd) och en tejpad biledare? Uppåt går de tre ledarna vidare (grå svart brun) och biledaren övergår i blå tråd.
Den gröngula kommer varifrån?
För mig är bilden för suddig att veta...

D Dilato skrev:
Den gröngula kommer varifrån?
För mig är bilden för suddig att veta...
Den gröngula går bara från skruvplinten till dosans jordbleck.

1783070962714.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den gröngula går bara från skruvplinten till dosans jordbleck.

[bild]
Nu ser jag att den verkar vara ihopkopplad med den blå, och biledaren (som då är PEN)?

• Gilla
useless
  • Laddar…
Och det är väl så man gör med en äldre 4 ledarmatning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja det är inkommande el. Kusin och bror (elektriker) har gått igenom hela huset nu då tidigare ägare har haft stort intresse av egna speciallösningar så många meter kablar har avlägsnats såväl invändigt som utvändigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L LeSnow skrev:
Ja det är inkommande el. Kusin och bror (elektriker) har gått igenom hela huset nu då tidigare ägare har haft stort intresse av egna speciallösningar så många meter kablar har avlägsnats såväl invändigt som utvändigt.
Sitter dosan före eller efter elmätaren?
Före eller efter huvudsäkringar?

Bara nyfiken 😇

Rickard.
Vad är egentligen måtten som du behöver?

Kan det vara så att hålen stämmer överens med den standard som nya uttag har?
Med en stor gnutta tur så kanske det passar rakt av med ny ram och täcklock :thinking:

20260703_133229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titta en gång till så ska du se att det är nått som brukar kallas stigardosa, Den är mycket större än ett vägguttag.

• Gilla
LeSnow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.