913 läst ·
29 svar
913 läst
29 svar
Plåtlucka sökes till hål inkommande el
Nu är ni onödigt hårda mot kusinen. 3D-printad plast eller nån skiva från bygghandeln uppfyller sannolikt inte kraven på slagtålighet eller brandklassning som en dosa ska ha. Jag håller med kusinen, jag hade också ordnat ett plåtlock om det går.
Att det ska ara så svårt att förstå att polykarbonat med en tjocklek av 3 mm inte hår att ha sönder med annat än mycket grov våldsverkan.L LeSnow skrev:
Dessutom kan man såga skivan med vanliga träsågar och borra med en vanlig järnborr utan att det blir sprickor.
Det är en mycket stor skillnad på olika plastsorter.
Ja, jag får väl be om ursäkt.mexitegel skrev:
Men folk blir helt paralyserade när dom ser någonting som kan liknas vid en eternitplatta i publik miljö, men samtidigt så vill man paketera en elinstallation i ledande material.
Jag ska nog dra mig tillbaka....
Om man nu prompt vill ha en plåtlucka så tar man väl en lämplig bit av t.ex. 2 mm plåt och skär till rätt dimension. Därefter borrar man matchande hål i hörnen och skruvar dit den. Hålen på dosan lär vara gängade, testa vilken dimension det är (jag gissar M4 men det kan ju vara något udda också).
Jag ser inga fördelar mot polykarbonat men egentligen inga nackdelar heller. Det blir väl en fråga om vilket som är lättast att få tag på.
Jag ser inga fördelar mot polykarbonat men egentligen inga nackdelar heller. Det blir väl en fråga om vilket som är lättast att få tag på.
TS har ju erkänt att han knappt kan hantera en borrmaskin så skära plåt & borra hål känns inte som realistiskt.tommib skrev:
Om man nu prompt vill ha en plåtlucka så tar man väl en lämplig bit av t.ex. 2 mm plåt och skär till rätt dimension. Därefter borrar man matchande hål i hörnen och skruvar dit den. Hålen på dosan lär vara gängade, testa vilken dimension det är (jag gissar M4 men det kan ju vara något udda också).
Men såklart kan någon släkting säkert fixa det.
Kärnkraftssläktingen kanske kan ta med sig en liten bit stål från en skrotad reaktortank. Den bör väl vara tillräckligt säker 😆D Dilato skrev:
Och när har jag sagt att jag är en han? Kanske därför tonen är som den är här i tråden…D Dilato skrev:
Jag är fyrbarnsmamma och jo, jag kan fixa en del men inte allt öven om jag bott i hus tidigare.
Jag ska fixa ett plåtlock men trodde att ngn kanake visste vad det var för typisk dosa som användes och om set finns att köpa med exakta mått. Men det finns såklart kanske i större storlek, det löser sig.J Johannesbook skrev:
Har inga som helst problem med att luckan är synlig. Träpaneler a la fjällstuga är inte ngt jag föredrar i halva huset.R roli skrev:Som nybliven husägare är det nog bra om du övar på att hantera en borrmaskin för du lär behöva den kunskapen 😉.
Du lär nog få svårt att hitta en lucka till en dosa som monterades på 70-talet. Skulle möjligen då vara någon äldre elfirma som sparat gamla dosor... Är nog bättre om du låter tillverka en ny men det blir svårt att få till en "osynlig" lösning för alla varianter kommer att synas eftersom luckan blir utanpåliggande. Vad skall du gör med väggen eftersom den gamla träpanelen inte fick vara kvar? Den gamla luckan försvann nog i samband med panelmontaget eftersom den stack ut från väggen.
Helt otroligt att ni sk proffs ska göra er lustiga över en person som är professionell och som ni inte vet ngt om. Jag trodde detta var ett seeiöst forum där man rådfrågar andra men det har blivit facebook 2.0.U Uffe A skrev:
Nej detta gubbvälde är inget för mig.
Klicka här för att svara