12 411 läst ·
36 svar
12k läst
36 svar
Plåt som plåt....? eller?
Bansträckningen=bandtäckning (hatar autocorrect)A Anders1st skrev:Det bästa är att fundera över vilken typ av taktäckning.
Ska det vara plåt, ska det var #plegel” (ser ut som tegel), skivtäckt plåttak eller bansträckningen plåttak. När du bestämt det och kulör, skriver du en förfrågan med allt från byte av viss råspont, ex. 10 - 20 kvm ska ingå, sedan tätskikt och typ på plåttak, allt ska utföras enligt AMA Hus 18 eller senare. De svaren du får in jämförs och skriver någon att det inte gör enligt AMA Hus utan bättre är det en bluffare, när taket är klart tar du in en oberoende certifierad entreprenadbesiktniingsmna, ja dom kostar, men har du lagt så mycket pengar vill du veta allt är rätt utfört, besiktning kostar en bråkdel av entreprenaden.
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Du kommer inte märka skillnad beroende på vilken leverantör av plåt som används. Största faktorn kommer vara utförandet. Välj inte billigaste byggaren, i vår branch gäller nästan alltid "är det för billigt för att vara sant" ÄR det oftast det också. Gå på rekommendationer.
Ang. pannorna. Jag gör många takbyten per år, och visst är det så att många tegelpannor, ex. vanlig svängpressad vittinge är mer otät en t.ex. en betongpanna med 2st vattenfalser.
Lyfter du ett par tegelpannor efter en rejäl regnskur, finns det ofta genomfuktning på underlagstaget. Och det säger jag utav erfarenhet.
Ang. pannorna. Jag gör många takbyten per år, och visst är det så att många tegelpannor, ex. vanlig svängpressad vittinge är mer otät en t.ex. en betongpanna med 2st vattenfalser.
Lyfter du ett par tegelpannor efter en rejäl regnskur, finns det ofta genomfuktning på underlagstaget. Och det säger jag utav erfarenhet.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Man får ju dock se upp med att färgen kan skilja mellan olika fabrikat, tex det som kallas tegelröd hos Lindab och Plannja är rätt olika färger.
Du måste väl förstå skillnaden mellan stål(legerat järn) och aluminium(nu består ju tänkta produkter inte av rent aluminium, utan en aluminiumlegering)?
Plåt är en valsad metall, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plåt
Du måste väl förstå skillnaden mellan stål(legerat järn) och aluminium(nu består ju tänkta produkter inte av rent aluminium, utan en aluminiumlegering)?
Plåt är en valsad metall, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plåt
Ja det kan nog vara en bra idé. Typ av tak är dock redan bestämt till betongpannor. Mina funderingar om plåten rör den plåt som används till skorstenshuv, ränndalar, fotplåt mm. Min slutsats så här långt är att det sannolikt är en icke fråga; alla använder "typ" samma...? Och kanske har typen av plåt till dessa detaljer inte heller större betydelse...?A Anders1st skrev:Det bästa är att fundera över vilken typ av taktäckning.
Ska det vara plåt, ska det var #plegel” (ser ut som tegel), skivtäckt plåttak eller bansträckningen plåttak. När du bestämt det och kulör, skriver du en förfrågan med allt från byte av viss råspont, ex. 10 - 20 kvm ska ingå, sedan tätskikt och typ på plåttak, allt ska utföras enligt AMA Hus 18 eller senare. De svaren du får in jämförs och skriver någon att det inte gör enligt AMA Hus utan bättre är det en bluffare, när taket är klart tar du in en oberoende certifierad entreprenadbesiktniingsmna, ja dom kostar, men har du lagt så mycket pengar vill du veta allt är rätt utfört, besiktning kostar en bråkdel av entreprenaden.
En vettig hantverkare kommer använda en vettig plåt. Så lägg energin på att hitta en bra hantverkare istället.S sepani skrev:Ja det kan nog vara en bra idé. Typ av tak är dock redan bestämt till betongpannor. Mina funderingar om plåten rör den plåt som används till skorstenshuv, ränndalar, fotplåt mm. Min slutsats så här långt är att det sannolikt är en icke fråga; alla använder "typ" samma...? Och kanske har typen av plåt till dessa detaljer inte heller större betydelse...?
Många byggare som lägger panntak i mitt område köper prefabgrejer till beslag och huvar.
En prefab ventilationshuv går inte att jämföra med en som är gjord av en plåtslagare.
Prefabbeslag är ofta gjorda av 0,5 mm stålplåt istället 0,6 mm.
En prefab ventilationshuv går inte att jämföra med en som är gjord av en plåtslagare.
Prefabbeslag är ofta gjorda av 0,5 mm stålplåt istället 0,6 mm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden