Har fått in ett par offerter på takbyte. Pannorna är bestämt vilken sort, men en sak som jag funderar på är om "plåt är plåt"? d v s om jag t ex får en offert på takbyte med fotplåt, ränndalar, takhuvar etc, borde jag då fundera på vilken "sorts" plåt det är? När det gäller rännor och rör är det kanske annorlunda?
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Om alla beslag ska tillverkas av en plåtslagare, så finns det inte så många val.
Planja ,Lindab eller areco om jag minns rätt..
Jag handlar av planja och då finns det två sorter,en hård för lister,en mjuk när man vill falsa...(väldigt förenklat..)
Planja ,Lindab eller areco om jag minns rätt..
Jag handlar av planja och då finns det två sorter,en hård för lister,en mjuk när man vill falsa...(väldigt förenklat..)
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Och om jag inte har förstått branschen fel så använder alla dom 3 plåt som SSAB tillverkar. Min gissning är att det är exakt samma plåt.plåtrickard skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
En snabb googling visar att alla tre säljer ssabs "greencoat" så det är samma grundsystem men dom kan såklart också sälja plåt med någonting annat på. Jag vet inte heller exakt vad greencoat innebär och det kan ju vara små skillnader ändå.plåtrickard skrev:
Beroende på vad som ska utföras så kan man utgå från att ju smidigare plåten är så dessbättre slutresultat kan man få. Vid garneringsarbeten som gäller oftast vid tegeltak så är det med benämning ”fa” som ska gälla. Och beroende på tillverkare så råder stor skillnad på smidighet och själv använder jag uteslutande av svensk kvalitet därav. Har du exempelvis ett tak under 18,4° så gäller plåtkvalitet ”plx” eller ”emk” som gäller och den ska dubbelfalsad vid vinkelrännor. Men över lag så är det mera frågan om VEM som utför arbetet än materialet, som avgör om det blir ett bra arbete i slutändan.
Med vänlig hälsning, Masen
Med vänlig hälsning, Masen
ok tack! Som jag ser det bör det då bli en icke fråga. För rännor o rör gissar jag att det är annorlunda då dessa köps ”färdiga”? Finns det faktiska skillnader mellan de olika fabrikaten eller kan man säga att de är likvärdiga?plåtrickard skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är skillnad på tjockleken på plåten och kvaliteten på färgen.
Polyester är sämst men billigast. Greencoat Pural har jag för mig är bäst. Sen finns nån mellanversion, Greencoat crown BT.
Polyester är sämst men billigast. Greencoat Pural har jag för mig är bäst. Sen finns nån mellanversion, Greencoat crown BT.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det finns flera varianter, nu har jag ju glömt bort det mesta sedan jag spenderade en sommar som inköpare till Prelaq linjen i Borlänge, men en snabb kik på hemsidan så finns det många varianter, se nedan.
https://www.ssab.com/sv-se/varumarken-och-produkter/greencoat/produkter
https://www.ssab.com/sv-se/varumarken-och-produkter/greencoat/produkter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är nog svårare att välja pannor. Där måste fundera på betong eller tegel. När det plåttak så är jag övertygad om att skillnaden mellan de största tillverkarna är hår fin. Om då börjar titta på billigare märken då är det inte konstigt om det skiljer.
Som nämndes tidigare, det är viktigare att hitta rätt entreprenör att fixa taket än vilken plåt.
Det är inte lätt med tak... ska man ha plåt eller pannor, ska man ha tegel eller betong?
Som nämndes tidigare, det är viktigare att hitta rätt entreprenör att fixa taket än vilken plåt.
Det är inte lätt med tak... ska man ha plåt eller pannor, ska man ha tegel eller betong?