Hej,

Har ett nybyggt hus från i år (Älvsbyhus).

Märkte igår när jag duscha att plastmattan släppt från klämringen i golvbrunnen.

Vi har två års garanti, så det kommer att bli åtgärdat, jag vill bara veta vad det blir för åtgärd då jag inte har en susning om sådant här?

Finns det någon risk att det trängt in vatten under plastmattan, ner i trät/bjälklaget?

Vill gärna ha lite kött på benen så jag vet att åtgärden från Älvsbyhus blir bra och att de verkligen kollar upp om det skulle finnas risk att det kommit vatten någonstans/blivit fuktigt.

Tack!

• Plastmatta som släppt från klämringen runt en golvbrunn med synlig fingertopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastmatta i badrum släppt från klämring runt golvbrunn.
    Skapa konto
Går inte mattan ner bakom klämringen?

useless useless skrev:
Går inte mattan ner bakom klämringen?
Nej, den har ju som sagt rest sig ur klämringen som du ser på bilderna/filmen. Jag kan få in nageln/fingret och känna på plastmattans kant.

Har de skärt för mycket så inte hela mattan är når hela klämringen? Den ska hela vägen ner till klämringens slut.

Ja, det verkar som att man fuskat när mattan har skurits till. Det finns särskilda knivar, men en del mattläggare verkar tro att dom är tillräckligt duktiga på fri hand.

Nu har servicekillen varit här.

Han lyfte på mattan och konstaterade att spånet var torrt och såg fint ut. Lagt på nytt lim och tryckt ner klämringen på nytt. Nu når mattan precis hela vägen ner till klämringens underkant även om den var något kortare skuren precis där den hade krupit upp ur klämringen.

Skulle det hända igen så byter de plastmattan.

• Gilla
Cerb och 3 till
  • Laddar…
M
Jag kan inte detta alls, så blir lite nyfiken.
Är det inte mattan väldigt slapp i ytterkant? Dvs på filmen så ser man ju att det går väldigt lätt att trycka mattan mot vänster.

Det borde väl förta klämringens funktion till viss del?

sorry för trådbumpen men sitter i den förnämliga nya funktionen där man kan scrolla videos och då blir det så här! ;)

M Marcussjogren skrev:
Jag kan inte detta alls, så blir lite nyfiken.
Är det inte mattan väldigt slapp i ytterkant? Dvs på filmen så ser man ju att det går väldigt lätt att trycka mattan mot vänster.

Det borde väl förta klämringens funktion till viss del?

sorry för trådbumpen men sitter i den förnämliga nya funktionen där man kan scrolla videos och då blir det så här! ;)
Anledningen att den upplevs slapp är just att den var skuren för kort och därför kröp upp ur klämringen. När den ligger där ovanpå så blir den ju slapp.

För övrigt slutade det med att de fick byta ut hela plastmattan, den var för kort skuren och felet återkom.

Nu är den stum/"spänd" av klämringen, som den ska vara :)

• Gilla
Bodil Ström och 3 till
  • Laddar…
M
V viRioL skrev:
Anledningen att den upplevs slapp är just att den var skuren för kort och därför kröp upp ur klämringen. När den ligger där ovanpå så blir den ju slapp.

För övrigt slutade det med att de fick byta ut hela plastmattan, den var för kort skuren och felet återkom.

tänkte väl att det hängde ihop, tack för att du svarade och grattis till den nya mattan :D

• Gilla
viriol
  • Laddar…
V viriol skrev:

gammal tråd, men liknande sak hos oss på ett helt nytt badrum. Det såg ut som på din bild när badrummet var helt klart men nu har det blivit blåsor under.
Bytte de bara mattan hos er eller fick de ta väggarna också?
Vi har våtrumstapet över mattan och undrar hur det skulle gå till om endast mattan byts ut.. Inte alls pepp på att behöva ta ut alla möbler och montera upp igen.

• Närbild på badrumsgolv med ett runt vitt golvbrunnslock och tecken på blåsor under mattan i ett nyrenoverat badrum.
    Skapa konto
K SkinnyKirby skrev:
gammal tråd, men liknande sak hos oss på ett helt nytt badrum. Det såg ut som på din bild när badrummet var helt klart men nu har det blivit blåsor under.
Vi har våtrumstapet över mattan och undrar hur det skulle gå till om endast mattan byts ut.. Inte alls pepp på att behöva ta ut alla möbler och montera upp igen.
Här byttes bara mattan, men vi har Fibo-skivor, inte våtrumstapet. Tänker att man borde kunna byta bara mattan ändå, men det är ren killgissning från min sida. Finns säkert de som vet här på forumet.

K Kirby ä skrev:
Hej samma har hänt med min matta i ett 5 månader gammalt badrum . Hur löste ni det ? Gick det att fixa utan att riva hela badrummet ?

BirgitS
B Bidar tid skrev:
Hej samma har hänt med min matta i ett 5 månader gammalt badrum . Hur löste ni det ? Gick det att fixa utan att riva hela badrummet ?
Om det var ett företag som la mattan så vänder du dig till dem och gör en reklamation, dvs. berättar att mattläggningen inte blev bra. Sen är det upp till företaget att lösa problemet.

B Bidar tid skrev:
De fick byta plastmattan men de behöll våtrumstapeten, de blev inte vackert och krävde flera lagningar efteråt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.