39 187 läst ·
159 svar
39k läst
159 svar
Plastmatta istället för klinker eller skilsmässa?
Dessvärre finns det ju dom som snålar in på detta. Jag har själv drabbats av det. Jag vet inte om det var förra lägenhetsägaren eller byggherren (byggt 2015), men det är ingen golvvärme i mitt badrum. Jag glömde fråga om det vid visningen, och blev smått chockad senare när jag upptäckte det. Inte så att det hade påverkat min köpvilja av lägenheten, då den är något av en drömlägenhet just för mig (och jag hade flera år), men självklart blir man besviken på såna här dumsnåla beslut. Ett annat sånt dumsnålt beslut enligt mig är att ha utanpåliggande rördragning vid nybygge eller totalrenovering. Mycket snyggare och mer lättstädat med dolt.nikasp skrev:
Dumsnålt kan man väl ändå inte kalla det? Ok om golvvärme kostade 500 kr men jag skulle aldrig lägga tusentals kronor på att få golvet i badrummet lite varmare... Jag har nog aldrig någonsin tänkt att "tusan vad kallt golvet är". Då har vi iofs plastmatta nu men tidigare har jag bott med helkaklade badrum.J jimih skrev:Dessvärre finns det ju dom som snålar in på detta. Jag har själv drabbats av det. Jag vet inte om det var förra lägenhetsägaren eller byggherren (byggt 2015), men det är ingen golvvärme i mitt badrum. Jag glömde fråga om det vid visningen, och blev smått chockad senare när jag upptäckte det. Inte så att det hade påverkat min köpvilja av lägenheten, då den är något av en drömlägenhet just för mig (och jag hade flera år), men självklart blir man besviken på såna här dumsnåla beslut. Ett annat sånt dumsnålt beslut enligt mig är att ha utanpåliggande rördragning vid nybygge eller totalrenovering. Mycket snyggare och mer lättstädat med dolt.
Så det är ju helt upp till var och en, vissa är väldigt frusna av sig och vill lägga stora summor på saker som golvvärme, andra kanske prioriterar något annat. Är man rik behöver man inte bry sig men då faller ju alla argument ändå.
Dumsnålt är när man snålar på något och tror att man är smart men där det senare kostar mer än det ursprungligen hade gjort.
Varmt badrumsgolv tycker jag är så komforthöjande både att det är varmt och skönt om fötterna men även att golven torkar på nolltid så man slipper gå runt med raka. Det är ju inga enorma pengar det handlar om heller: https://www.byggahus.se/varme/kostnad-elburen-golvvarme
Bor i Stockholm och där är det i princip standard med klinker och golvvärme i lägenheter. När vi kollade hus var det också i princip alltid golvvärme i renoverade badrum.
Bor i Stockholm och där är det i princip standard med klinker och golvvärme i lägenheter. När vi kollade hus var det också i princip alltid golvvärme i renoverade badrum.
Redigerat:
Det är ju säkerligen en viss skillnad att montera golvvärme i ett hus eller en lägenhet som är värd 5-10 miljoner jämfört med i en lägenhet för 400 000 eller ett hus för 1,2 miljoner.nikasp skrev:
Varmt badrumsgolv tycker jag är så komforthöjande både att det är varmt och skönt om fötterna men även att golven torkar på nolltid så man slipper gå runt med raka. Det är ju inga enorma pengar det handlar om heller: [länk]
Visst kan man diskutera betydelsen av ordet dumsnål. Ska man vara nitisk så bordet jag nog sagt "överdrivet snål" istället. I övrigt står jag fast vid mitt argument. Inte för att jag är ovanligt frusen av mig, utan för att den extra komforten som golvvärme ger är enligt mig helt klart värt den jämförelsevis låga kostnaden.H Hullefar skrev:Dumsnålt kan man väl ändå inte kalla det? Ok om golvvärme kostade 500 kr men jag skulle aldrig lägga tusentals kronor på att få golvet i badrummet lite varmare... Jag har nog aldrig någonsin tänkt att "tusan vad kallt golvet är". Då har vi iofs plastmatta nu men tidigare har jag bott med helkaklade badrum.
Så det är ju helt upp till var och en, vissa är väldigt frusna av sig och vill lägga stora summor på saker som golvvärme, andra kanske prioriterar något annat. Är man rik behöver man inte bry sig men då faller ju alla argument ändå.
Dumsnålt är när man snålar på något och tror att man är smart men där det senare kostar mer än det ursprungligen hade gjort.
Vi har vattenburen golvvärme på hela bottenvåningen, också i badrummet nere. Jag tror att den oftast inte är igång eftersom vi drog ner termostaten och det sugs in varm inomhusluft hela tiden. Har inga problem med kalla fötter på klinker.
På ovanvåningen har vi badrum utan golvvärme. Funkar också fint där.
På ovanvåningen har vi badrum utan golvvärme. Funkar också fint där.
Jag skulle aldrig klinkra utan golvvärme i alla fall. Det var ruskigt kallt om fötterna i förra lägenheten där man just snålat in. Fick ha tjocka badrumsmattor höst-vår.
H Hullefar skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Visst tusan vill jag se på bilder.M Mr9 skrev:Ja det blev en underhållande tråd...
Däremot är jag förvånad att inte en enda har efterfrågat bilder vilket annars är vanligt som de första svaren i övriga trådar.
För de som tycker att klinkers är mer miljövänligt så kompenserar jag med att få i V8 båten i sjön nästa sommar istället. Den har ju varit på land några år nu så har lite att ta igen med växthus effekten.
Av henne! Båten alltså. Eller skall jag skriva "hen", för det kan ju vara en bogserbåt?
Ger inte dig utan städerskan stöd. Jag har kommit på att jag bara låtit mig luras till att följa en trend och tro att jag måste ha kakel under en massa år. Har alltid varit nöjdare med plastmatta (ok kanske inte utseendemässigt) och det är mycket mer lättstädat. Har kakel idag och irriterar mig på att jag alltid måste handskrubba fogarna när jag moppar golven (utanför duschen!), att sitta på huk med tvättsvamp och skrubba fogar är en regelbunden duschrutin (inne i duschen). Tack och lov har jag i alla fall inte längre dubbeldusch med betongglasvägg och vita fogar/svartmögel överallt att sitta och skrubba i. Så - det är säkert så att kakel fortfarande är mer värderat hos de flesta, dock inte hos mig. Idag finns det vansinnigt snygga plastmattor. Syrran la in en som ser ut ungefär som polerad betong, skulle mycket hellre betala för hennes badrum.
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Jag fattar inte det, att skrubba fogar. Detta behov har aldrig funnits hos oss. Är vi grisar som inte ser det? Eller nojja hos andra?C Cecilia R skrev:Ger inte dig utan städerskan stöd. Jag har kommit på att jag bara låtit mig luras till att följa en trend och tro att jag måste ha kakel under en massa år. Har alltid varit nöjdare med plastmatta (ok kanske inte utseendemässigt) och det är mycket mer lättstädat. Har kakel idag och irriterar mig på att jag alltid måste handskrubba fogarna när jag moppar golven (utanför duschen!), att sitta på huk med tvättsvamp och skrubba fogar är en regelbunden duschrutin (inne i duschen). Tack och lov har jag i alla fall inte längre dubbeldusch med betongglasvägg och vita fogar/svartmögel överallt att sitta och skrubba i. Så - det är säkert så att kakel fortfarande är mer värderat hos de flesta, dock inte hos mig. Idag finns det vansinnigt snygga plastmattor. Syrran la in en som ser ut ungefär som polerad betong, skulle mycket hellre betala för hennes badrum.
Jag valde en relativt mörk ton på fogen när jag renoverade badrummet i min förra lägenhet, och kan inte minnas att jag behövde göra något speciellt med fogarna en enda gång under de tre åren jag bodde kvar innan jag flyttade. Och inte heller här i nya lägenheten har jag ens behövt tänka tanken på att rengöra fogarna på något speciellt sätt. Men det är grå fog här också. Kanske är vita fogar orsaken till problemet? Eller överdriven perfektionism? Visst är vissa delar av fogarna i mitt badrumsgolv lite mörkare än andra, men det är inget jag störs av, och knappt ser om jag inte verkligen tittar noga.C Cecilia R skrev:
Tycke och smak är personligt. Själv kan jag inte minnas att jag någonsin sett en plastmatta som jag tycker är snygg. De är ser onaturliga ut i mina ögon. Föredrar naturmaterial.
Produkter som diskuteras: "rengöra fogarna"
Fogborste Home orange Fuginator
Rengör fogar mellan kakel
182 kr inkl moms
Läs mer
Allt går lite besvärligare med stora plattor om man inte har väggbrun. Går å kapa stora plattor men e inte helt lätt utan att det flisar. Själv e ja lite anti mot väggbrunnar för oftast där de e svårt å få det tätt. Har 600x300 plattor på golv å hela 150x150 i duschnikasp skrev: