Städerska = kvinnlig
Städare = manlig

• Gilla
Yamma
  • Laddar…
Klinker är ju lättare att hålla rent! Plastmatta slits mycket fortare och missfärgas.
Undvik bara kritvit fog.

harry73
Vi har plastmatta med naturgrus motiv i tvättstugan. Ser helt ok ut men ger inte samma kvalitetskänsla som klinker
Plastmatta med naturgrusmotiv i olika nyanser av brunt och grått på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I övrigt tycker jag att det tråkigt att hen diskussionen bryter loss varje gång någon försöker skriva ett könsneutralt inlägg och använder hen.
Man behöver inte gilla ordet, men behöver inte ens aktivt använda det, men sluta tramsa när någon använder det och stig in i detta århundrade.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S
L largab skrev:
Städerska = kvinnlig
Städare = manlig
Jag håller med dig i sak men faktum är att ändelsen ”ska” inte är absolut kvinlig, t.ex sköterska som kan vara kvinna såväl som man.

Nog om detta nu. Antingen håller man med eller så gör man det inte, livet går vidare :)

S SueCia skrev:
Jag håller med dig i sak men faktum är att ändelsen ”ska” inte är absolut kvinlig, t.ex sköterska som kan vara kvinna såväl som man.
Det där är nog något som har ändrats under årens lopp. Här i Finland där svenskan är gammaldags och inte ändras så mycket över tid så pratar nog alla om Sjukskötare = man och Sjuksköterska = kvinna.

tommib
Y Yamma skrev:
Könet var känt då ts skrev följande ”Jag hade städerska innan jag fick fru i huset..”

Edit: ser att ändelsen redan varit uppe so sorry för det. Undersköterska är ett nytt påfund som tyvärr förstör ett språk som tagit hundratals år på sig att bli effektiv. För övrigt tycker jag att känslan blir trevligare vid klinkers så tillbaks till ämnet igen
Ugh.... tycker du att det är effektivt när ett språk är beroende av att ange kön på företeelser? Då kanske tyska eller spanska är något för dig, där man får fundera på sådana spännande saker som huruvida datorn, bilen och huset är maskulina, feminina eller till och med neutrala subjekt.

Finns det någon rimlig anledning till att ange kön för yrkestitlar eller sysselsättningar? Nej, jag tycker inte det. Det är sällan vettigt att ange det i tredjeperson heller, mest opraktiskt när könet är okänt (eller ska förbli okänt). Man tvingas till omskrivningar som "vederbörande" och liknande. Jag tycker att hen är ett praktiskt tillägg till språket. Det hänger möjligen ihop med att mitt förstaspråk är finska, där tredje person aldrig är könsbestämd (alla heter "hän").

• Gilla
jimih
  • Laddar…
tommib
F Finndjävel skrev:
Det där är nog något som har ändrats under årens lopp. Här i Finland där svenskan är gammaldags och inte ändras så mycket över tid så pratar nog alla om Sjukskötare = man och Sjuksköterska = kvinna.
Där finns en intressant avvikelse i vården igen (som naturligtvis beror på gamla könsbundna yrkesroller). Mentalskötare, som är en egen personalkategori motsvarande ungefär undersköterska på psyket. Detta används om både manliga och kvinnliga (dvs det finns inga mentalsköterskor).

harry73
På dagis hade vi fröken Stefan och på kyrkogården ligger många direktörskor, men tro inte de ledde ett företag.

harry73 harry73 skrev:
På dagis hade vi fröken Stefan och på kyrkogården ligger många direktörskor, men tro inte de ledde ett företag.
Har inte sett några direktörskor men väl professorskor och domprostinnor.

harry73
Såg en i Örnsköldsvik om jag minns rätt, sedan var min frus farmor direktörska. Vet dock ej om det står på hennes grav.

prototypen prototypen skrev:
Men plastmatta KAN vara häftigt.
[länk]

Protte
Denna hade jag i gäststugans badrum, och var helnöjd med den. Nu har jag en liknande, men betydligt mörkare. Klinkers är ju väldigt snyggt och kan kännas lite mer exklusivt än plastmatta, men en nackdel med klinkers är väl om barnen (eller man själv, för den delen) skulle råka halka. Det kan ju bli rätt smärtsamt. Tycker plastmattan kan vara ett helt ok alternativ.

harry73 harry73 skrev:
Såg en i Örnsköldsvik om jag minns rätt, sedan var min frus farmor direktörska. Vet dock ej om det står på hennes grav.

...och jag såg en felstavad text på en gravsten för ett par år sen...

• Gilla
Henri
  • Laddar…
F
Vi köpte och renoverade vårt hus 2009, då hade f.d. ägare renoverat badrummet och lagt in plastmatta + våtrumstapet 2007, så vi kunde liksom inte riktigt med att göra om allt trots att vi inte tyckte att det var vidare snyggt.

Numera har vi två barn och är sjukt nöjda med att ha plastmatta i badrummet.. så fundera på om er situation kommer vara likadan om fem eller tio år.

harry73
Vad är fördelen med plastmatta när man har barn?

F
harry73 harry73 skrev:
Vad är fördelen med plastmatta när man har barn?
Barn har en tendens att bli både blöta och skitiga, och dessutom vara duktiga på att dela med sig av dessa egenskaper. Plastmattan är betydligt enklare att torka/göra ren än klinkers och fog.

Sen har vi dessutom ett äldre trähus, och på de ställen där vi lagt klinker (tvättstuga och hall) började det komma små sprickor i vissa fogar redan efter några år då huset rör sig. Fortfarande inga problem i badrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.