Månadens arkitektritade, Trähus, Arkitektur

Plasthus utan platspåverkan

Två tunna horisontella skivor med skjutglaspartier emellan ser nästan ut att sväva i det karga Bohuslänska kustlandskapet. På Markus och Annas Case-Study-inspirerade Plasthus NO 2 på Hisingen är fasaden av PMMA-plast.

Plasthus

Foto: Per Nadén

Istället för att spränga sig ned bland berghällarna har Unit Arkitektur AB i Göteborg valt att lämna landskapet orört. Två tunna horisontella skivor med skjutglaspartier emellan ser nästan ut att sväva i det karga Bohuslänska kustlandskapet. Inspirationen från Case Study-husen i Los Angeles går inte att ta fel på, en lyx bestående av upplevelser istället för överdådiga material. Fasadmaterialet är något så ovanligt som PMMA-plast som klarar tuffa väderlekar.

– Vi har monterat PMMA med kardborre på akrylfoamtejp som en yttre regnkappa förklarar Mikael Frej från Unit Arkitektur AB.

Uteplats

Foto: Per Nadén

Markus och Annas Plasthus NO 2 ligger i Hästevik längst ute på Hisingen mot Björkö och Kalvsund till, och är deras andra beställning hos Unit Arkitektur AB efter att de tio år tidigare lät uppföra sommarhuset Plasthus NO 1 någon kilometer längre bort.

Plasthus

Foto: Per Nadén

Plasthus NO 2 har inneburit minimal inverkan på landskapet, berättar Unit Arkitekter AB:s ena grundare Mikael Frej. Tre stycken HEA-balkar har bultats på pelarna och bär i sin tur hela huset.

– Vi har maximerat den här makalösa utsikten, säger Mikael Frej, samtidigt som vi har minimerat inverkan på naturen. Det är i princip möjligt att lyfta bort hela huset, och allt som är kvar är 19 stycken borrhål för de bärande pelarna.

Uteplats

Foto: Per Nadén

Inspirationen är hämtad från de Case Study-hus som uppfördes i Los Angeles efter kriget, exakt formgivna modernistiska glaslådor signerade Rudolph Schindler, Pierre Koenig, Richard Neutra, bröderna Green med flera. Husen skapades som en bakgrund till ett liv i arbete, och med naturen som stötdämpare, enligt Charles Eames. Arkitekturen blev en symbol för Hollywood och en lågmäld framtidsorienterad modernism.

– Vi har eftersträvat samma luxuösa känsla med en enkelhet och begriplighet i det byggda parat med generösa boendekvaliteter, förklarar Mikael Frej.

Villa Bohlin exteriör

Foto: Per Nadén

Helt i linje med Case Study-inspiration inspireras Plasthus NO 2 av ny teknik och nya material. Fönsterpartierna är uppbyggda med Schüco-system och fasaden är täckt med 5 millimeter opak akrylplast på stående plåtreglar. 

– Vi har monterat PMMA med kardborre på akrylfoamtejp som en yttre regnkappa, det gör att vi undviker synliga infästningar och kan hantera rörelser. PMMA:n är också färgstabil och extremt beständig.

Kök och vardagsrum

Foto: Per Nadén

Plasthus NO 2 är nästan byggt som ett prefabhus. Nitton cirkulära 80-pelare har förankrats med expanderande bruk i 300-hål. Tre stycken HEA-balkar har bultats på pelarna och bär i sin tur hela huset. Den förtillverkade trästommen monterades under mindre än tre veckor i fjol, och efter ytterligare tre veckor hade man ett tätt hus på plats.

Köket i Villa Bohlin

Foto: Per Nadén

De privata delarna av huset vänder sig mot öster, de mer publika mot utsikten i väst och den del av huset som har markkontakt. Här ser vi det sobra köket med utsikt.

Skjutörrar till sovrum.

Foto: Per Nadén

Kök och allrum kan delas av mot barnens allrum med en skjutdörr. 

Huset ligger ovanpå stehällarna

Foto: Per Nadén

Undersidan av golvbjälklaget och yttertaket är täckt med vitlackad perforerad trapetskorrugerad aluminiumplåt. Även övriga plåtarbeten är utförda med aluminium på grund av det utsatta läget.

Sovrum

Foto: Per Nadén

Mikael Frej menar att man bjuder på dissonanser i material och komposition för att undvika en alltför klassisk modernism.

– Modernismen är knappast något enhetligt begrepp, i början av förra seklet fanns en stor experimentlusta och tro på att teknik tillsammans med vetenskap skulle förbättra livet för människan. Det som givit modernismen dess dåliga rykte är The International Style, som i Sverige kom att kallas Miljonprogrammet, en cynisk tolkning av modernismens tidiga blomning. Den klassiska modernism som grenar ut ur den tidiga modernismen, i exempelvis Mies van der Rohes Farnsworth House, utstrålar däremot logik och klarhet: allt från konstruktion till planlösning är löst utan att något skaver.

Glasskjutpartier.

Foto: Per Nadén

– Idag vet vi att verkligheten är komplex, och tron på att frågor alltid har entydiga svar gäller knappast längre. Det är därför Plasthus NO 2 har fasader som är lite ur balans. Den rena geometrin har fått en knäck, de vanliga materialen har blandat med opretentiösa och kulturellt mer lågtstående material som fiskegarn och akrylplast. Fönsterpartierna är uppbyggda med Schüco-system.

Skjutdörrar av glas

Foto: Per Nadén

Fasad av plast

Foto: Per Nadén

Planritning

Planritning.

Fasadritning

Fasadritning.

Konstruktionsritning

Konstruktionsritning.