Hej!
Vi är ganska nyblivna husägare, flyttade in i sep 2025. Kommer bli några trådstarter framåt på olika frågor, just denna kommer handla om krypgrund och fuktkontroll

Huset är från 1994. Grundmur av leca och träbjälklag samt täckning av asfaboard.

Marken är makadam täckts av plast. Denna plast börjar gå sönder och täcker generellt dåligt. Slarvigt utlagd, ingen infästning eller tätning mot grundmuren. Under plasten synlig kondens av stora droppar. Inget synligt fukt ovan plasten, den makadam som är frilagd på vissa ställen ser inte blöt ut heller.

Jag mäter fuktkvoten i konstruktionsträet nu till 14-16% genomgående (ca 10 mätpunkter). I besiktningen i maj 2025 uppmättes halter på 16-20% i träet.

Jag har städat ur mycket skräp och organiskt material, massa virke, sopat ihop säkert 10+ kg småbitar av trä, isolering, spån, asfaboardrdbitar m.m. vitket är spillet, spåret m.m. är rester från en reparation som förre ägaren gjorde för 10 år sen.

Allt virke och skräp som jag tagit ut har sett ok ut, ingen indikation på mögel nånstans. Det är dock en viss källarlukt när man kommer ner, vilket jag kan tycka är väntat. Men inte så jätteskarpt.
Jag har beställt RH mätare och ska sätta ut några snarast.

Min fråga gäller framför allt plasten. Denna har en del hål och ligger inte heltäckande.
Är det vettigt att vara lägga ny plast över den gamla och täta in den ordentligt mot geundmur och runt rör osv?
Vad hade ni tätat mot grundmuren med isf?

Lägger med lite bilder, tacksam för återkoppling

• Krypgrund med leca-väggar och plasttäckning på marken. Plasten är slarvigt utlagd med synlig makadam och kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastfolie i krypgrund med stora kondensdroppar på ytan, makadam och fukt synlig under plasten.
    Skapa konto
  • Plastfolie i krypgrund med orange avloppsrör och synligt makadam, delvis täckt av plasten.
    Skapa konto
  • Plastfolie på mark i krypgrund, med synligt hål och slitningar, täckande makadam under; behövande förbättring för fuktkontroll och tätning mot grundmur.
    Skapa konto
F
Rent och snyggt ser det ju ut!
Jag hade nöjt mig för tillfället när du inte har några tecken på problem. Sätt in luftfuktighetsmätarna och håll koll under året. Du har säkert roligare projekt att ta tag i uppe i huset istället. Fixa med plasten kan vänta några år eller tills du upptäcker nåt problem.

• Gilla
KennyRogers
  • Laddar…
Hej

Den relativa luftfuktigheten bör hållas under 75% året runt, så när du har fått mätarna så kan du avgöra om plasten behöver läggas om.

Om du gör det så är råden numera att plasten ska fästas 15-20 cm upp på grundmuren.
Ta i så fall bort all gammal plast så att det bara blir ett heltäckande lager.

Beroende på temperaturen under vintern så går det även att lägga betongisolering under plasten för att hindra lite av markkylan att stiga upp.

Ett diagram som visar var risken vid olika nivåer av temperatur och luftfuktighet finns.

Diagram över mögelrisk beroende på relativ luftfuktighet och temperatur, med markerade områden för olika risknivåer vid varierande tidsperioder.
Skapa konto

Superfint diagram! Tack

Varför behöver den gamla plasten bort?
Finns det någon anledning att inte lägga ut nya plasten under den fuktiga säsongen? Maj-sep typ. Utan istället göra det nu innan rh stiger.

Jag skulle ta bort den gamla för att slippa 2 lager, där vatten kan fastna mellan lagren.
Då ser du även om det finns vassa stenar under som riskerar att göra hål i den nya plasten när du går på den.

När på året plasten läggs spelar säkert ingen roll. Så har du tid att göra det nu så gör det. Så kan du hålla koll på temperaturen och om det kommer in fukt via ventilerna under sommar och höst.

D
K KennyRogers skrev:
Hej!
Vi är ganska nyblivna husägare, flyttade in i sep 2025. Kommer bli några trådstarter framåt på olika frågor, just denna kommer handla om krypgrund och fuktkontroll

Huset är från 1994. Grundmur av leca och träbjälklag samt täckning av asfaboard.

Marken är makadam täckts av plast. Denna plast börjar gå sönder och täcker generellt dåligt. Slarvigt utlagd, ingen infästning eller tätning mot grundmuren. Under plasten synlig kondens av stora droppar. Inget synligt fukt ovan plasten, den makadam som är frilagd på vissa ställen ser inte blöt ut heller.

Jag mäter fuktkvoten i konstruktionsträet nu till 14-16% genomgående (ca 10 mätpunkter). I besiktningen i maj 2025 uppmättes halter på 16-20% i träet.

Jag har städat ur mycket skräp och organiskt material, massa virke, sopat ihop säkert 10+ kg småbitar av trä, isolering, spån, asfaboardrdbitar m.m. vitket är spillet, spåret m.m. är rester från en reparation som förre ägaren gjorde för 10 år sen.

Allt virke och skräp som jag tagit ut har sett ok ut, ingen indikation på mögel nånstans. Det är dock en viss källarlukt när man kommer ner, vilket jag kan tycka är väntat. Men inte så jätteskarpt.
Jag har beställt RH mätare och ska sätta ut några snarast.

Min fråga gäller framför allt plasten. Denna har en del hål och ligger inte heltäckande.
Är det vettigt att vara lägga ny plast över den gamla och täta in den ordentligt mot geundmur och runt rör osv?
Vad hade ni tätat mot grundmuren med isf?

Lägger med lite bilder, tacksam för återkoppling
Med synlig fukt under plasten och torrt ovanpå är allt precis som det skall vara. Låt din grund vara och gör något roligare ovanför den.

Så blev det gjort.
Rh sjönk något vad jag kan utläsa, ligger på 76-78% vid ca 6-7 °C

Tack för input alla!

• Krypgrund med blå plastfolie på golvet och synliga rör och kablar i taket, med ett fuktmål på 76-78% vid 6-7 °C.
    Skapa konto
  • En krypgrund med plastläggning syns, sedd från liggande perspektiv med en fot i förgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.