Hej,

Har ett hus från 1922 med krypgrund. Håller på att byta isolera om i golvet för att det tidigare var spånisolering. Såg att de tidigare ägarna har även isolerat grundmuren med en tunnare cellplast som det lagt i flera lager. Just den sidan av huset är väldigt utsatt för fukt då en väg från en högre höjd går precis utanför. Så allt regn och snö kommer ner mot den grunden. Hjälper den mot att motverka fukt att komma in i krypgrunden? Eller blir det sämre om fukten blir kvar i grundmuren?

Ska även installera en krypgrundsavfuktare och lägga plast på marken i samma veva.

Har försökt hitta info om det men blir inte så mycket klokare.

Isolering av grundmur ska ske på utsidan

Hej

Det är med att åtgärda en krypgrund finns det för många åsikter om. Och det som fungerar i en krypgrund kan förvärra situationen i en annan.
Så att hävda att det ska göras si eller så är olämpligt eftersom husets förutsättningar styr metoden.

Hur hög är det relativa luftfuktigheten och temperaturen under året idag?
Är muren blöt på insidan under vintern?
Hur bra är dräneringen på utsidan?

Den metod isodrän beskriver tycker jag verkar vettig. Då isoleras insidan av muren med cellplast. Isoleringen i bjälklaget tas bort, plast läggs på marken och 20 cm isodrän kross fylls på marken. Men det förutsätter att det går att ha temperaturen på cirka 18 grader året runt i krypgrunden.

https://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/krypgrunder

Redigerat:
Tack för svaren!
Hur temperaturen är och luftfuktigheten vet jag faktiskt inte. Fick tillgång till huset förra vecka.

Tror det kommer bli svårt att uppnå 18 grader i krypgrunden. Men då struntar jag i cellplasten.

Tack för all info.

Då skulle jag låta cellplasten vara kvar tills vidare och sedan börja mäta temperatur och luftfuktighet.
Enklast är en vanlig väderstation likt denna:
https://www.clasohlson.com/se/Tradlos-vaderstation-med-3-givare/p/36-8991
Nackdelen med just den är mätvärdena nollställs varje midnatt. Men du får en i alla fall en generell koll på temperaturen och luftfuktigheten.

Om allt trä ser torrt ut och ingen påväxt av mögel finns i krypgrunden så fungerar allting bra och det är troligen onödigt att börja ändra på något.

T Tom Olsson1 skrev:
Just den sidan av huset är väldigt utsatt för fukt
Men är denna sida dränerad? Det borde hindra fukt att komma in till grundmur

Nej tyvärr inte. Detta då det är en stenvägg 30cm från huset. Så det är svårt att kunna dränera där.

Nu har det regnat otroligt mycket där jag bor den senaste veckan. Så man ser hur fukten ligger i muren.

Huset står väl på hörnstenar med bjälkar emellan. Borde det inte gå att gräva inifrån

Huset står på en grundmur med syllar. Så tror inte det går att gräva inifrån. Finns det något annat sätt att minska fukten i grundmuren?

Kollade dina bilder på andra inlägg och ser ut som överkurs i grundrenovering. Många material inblandade dessutom.

Skulle leta efter expertis hjälp (liknande denna som exempel : https://byggingenjorsbyran.se) att reda ut hur grund skall renoveras och fuktproblem. Mycket bärande måste bytas ut och antar att man kan göra någon form av dränering då

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.