160 läst ·
4 svar
160 läst
4 svar
Yttervägg cellplast
Hej.
Tänkte höra om någon har varit med om liknande. Köpte en 2-plansvilla byggd -53. Tegelfasad. I ett av sovrummen upptäckte jag att man satt cellplast innerst mot rummet så att säga. Man har alltså tapetserat på cellplast. Detta gör att det ju inte går att fästa något på väggen. Jag blev väldigt konfunderad av detta då jag aldrig sett något liknande. Min första tanke var att förra ägaren helt enkelt satt upp en cellolastskiva i ett försök att bättra på isoleringen. Jag frågade den förra ägaren men han hävdar att kåken är byggd så. Iofs stämmer det med fönsterkarmar, men jag tycker ändå att det verkar skumt.. någon som varit med om liknande?
Tänkte höra om någon har varit med om liknande. Köpte en 2-plansvilla byggd -53. Tegelfasad. I ett av sovrummen upptäckte jag att man satt cellplast innerst mot rummet så att säga. Man har alltså tapetserat på cellplast. Detta gör att det ju inte går att fästa något på väggen. Jag blev väldigt konfunderad av detta då jag aldrig sett något liknande. Min första tanke var att förra ägaren helt enkelt satt upp en cellolastskiva i ett försök att bättra på isoleringen. Jag frågade den förra ägaren men han hävdar att kåken är byggd så. Iofs stämmer det med fönsterkarmar, men jag tycker ändå att det verkar skumt.. någon som varit med om liknande?
Det låter helt otroligt att du skulle ha cellplastskivor som innerväggar, om inte annat så för brandrisken. Cellplast brinner ungefär lika bra som bensin så att man skulle fått ha det åtkomligt på det sättet betraktar jag som uteslutet. Däremot finns det ju folk till allt så att någon skulle gjort något korkat senare är fullt möjligt.
Bilder?
Bilder?
Just det, brandrisken har jag inte ens tänkt på. Men visst låter det konstigt? I det andra sovrummet på övervåningen har någon i efterhand satt upp plywoodskivor, ovanpå. Men man ser att det är gjort i efterhand för det "stämmer" liksom inte med fönsterkarmar. Men kåken var ju besiktigad inför försäljningen, tycker att det är likt märkligt att man inte reagerat på det under besiktningen.tommib skrev:
Det låter helt otroligt att du skulle ha cellplastskivor som innerväggar, om inte annat så för brandrisken. Cellplast brinner ungefär lika bra som bensin så att man skulle fått ha det åtkomligt på det sättet betraktar jag som uteslutet. Däremot finns det ju folk till allt så att någon skulle gjort något korkat senare är fullt möjligt.
Bilder?
Är inte hemma för tillfället men kan lägga upp en bild under dagen
Besiktigad av säljaren? Tänk på att syftet med en sån besiktning är att hitta saker som kan tänkas vara dolda fel och som köpare kan kräva ersättning för. Fel som är enkla att hitta, som detta kanske är, faller på din undersökningsplikt att hitta. Säljaren vill ju inte göra ditt jobb, plus betala för det, att hitta alla lätthittade fel och ge dig bränsle för prutning.K ks85 skrev:Just det, brandrisken har jag inte ens tänkt på. Men visst låter det konstigt? I det andra sovrummet på övervåningen har någon i efterhand satt upp plywoodskivor, ovanpå. Men man ser att det är gjort i efterhand för det "stämmer" liksom inte med fönsterkarmar. Men kåken var ju besiktigad inför försäljningen, tycker att det är likt märkligt att man inte reagerat på det under besiktningen.
Är inte hemma för tillfället men kan lägga upp en bild under dagen
Ok,det förklarar ju lite varför de inte anmärkte på det dåTomtom79 skrev:
Besiktigad av säljaren? Tänk på att syftet med en sån besiktning är att hitta saker som kan tänkas vara dolda fel och som köpare kan kräva ersättning för. Fel som är enkla att hitta, som detta kanske är, faller på din undersökningsplikt att hitta. Säljaren vill ju inte göra ditt jobb, plus betala för det, att hitta alla lätthittade fel och ge dig bränsle för prutning.
Klicka här för att svara