Skulle tippa på att det blir tätare med duk än med plast. Duken är något töjbar, man kan tex skära ett något för litet hål för en dosa och kränga den på plats.
 
Vi har samma problem och på den tiden Svensk Byggtjänst fanns på Regeringsgatan gicks jag dit och frågade deras byggexpert.

Han tyckte att om huset inte är dragigt och bevisligen i vårt fall inte heller har möglat på de 70 år som det redan har stått, så är nog plast i väggarna vid renovering lite överkurs. I vårt hus finns 3 lager vindpapp i de gamla väggarna, så dragigt är det inte.

Däremot rekommenderade han att vi sätter plast i taket när vi renoverar det för att skydda det mot den fukt som vi producerar när vi bor i huset. Den plasten tyckte han att vi möjligen kunde dra ner på väggarna på övervåningen lite.

Hans motiv var att eftesom de gamla väggarna var torra, så är det uppenbarligen inget problem med daggpunktens placering och kondensation av fukt i våra befintliga väggar. En plast kan i värsta fall göra saken sämre då. Men i taket är det alltid bra att skydda från fukt inifrån, eftersom fuktig varm luft stiger inne i huset och alltså vill ut genom taket.

Jag tyckte att hans förklaringar kändes rimliga, så hos oss blir det plast i taket, men inte i de gamla väggarna.

Goretex-liknande membran diskuterade vi inte alls då.
 
Hm, det blir mer och mer intressant att följa era resonemang. Jag känner att det beror på så många faktorer, så man får väl göra vad som verkar vara bäst i vårt specifika fall, genom att väga in alla era argument.

Pinebar, i vårt fall har väggarna klarat sig bra i 30 år (det renoverades 1978), men jag gör om så mycket invändigt så jag är rädd att jag ändra förutsättningarna ganska rejält. Energiåtgången 2005 var 51 000 kwh (!), så det måste till omfattande isoleringsjobb. Jag har redan tilläggsisolerat taket, och en del av väggarna, samt satt gips och putsat ett 50 m2 stort rum. Där var tidigare plankvägg med rejält drag vid golv och i kanterna, men nu har jag tätat det hela.

Det är i detta arbetet jag ständigt funderar över hur jag ska göra med plasten eller inte plasten. Till detta kommer en tillbyggnad som jag gör själv från grunden, så det är ju viktigt att jag väljer rätt väg att gå.
 
Som sagt så finns det ingen allenarådande sanning. Plast undviker då jag i väggen å det längsta i mitt gamla hus. Den enda gången jag hittills frångått är i bastun men då tror jag vi är i en annan diskution.

Någon form av vindskydd behöver man. Jag känner ex.vis direkt i kåken när det blåser lite kraftigare ute.

Sen kanske du ska termografera huset och se VAR läckorna finns. Ofta kan det vara en stor tjuv som tar mycket.
 
Hela problemet ligger väll i att om man värmer hela väggen så kondenserar inte vattnet i den. Men om man isolerar en gammal vägg så att den blir kall så får man kondensering i den ifall man inte har diffusions spärr. Vid vilken temperatur man får kondensering beror på lufttryck och luftfuktighet. Så har man fuktig luft som passerar ut genom väggen och temperaturen sjunker för lågt.... då får man kondensering. Det är ju därför folk varnar för att överisolera gamla hus. Det är lätt att passera den osynliga gränsen. Så antingen ska man isolera försiktigt eller mycket och använda diffusionsspärr

Det är ju rätt intressant att se gamla tegelhus som man har tilllägs isolerat i halva huset och kan se att teglet har frostsprängt där väggen blivit kall på utsidan…. Kanske ett litet sidospår
 
v-g. Jag håller med, bastun och badrummet är en helt annan diskussion. Bra idé med termografering!

Hobbe. Bra resonemang angående att isolera försiktigt. Det känns som att det är den rätta vägen att gå för egen del, och istället se till att det inte är fritt drag in i springorna...
 
Lånar tråden lite då jag sitter med samma dilemma när jag precis ska köpa in materialet innan jag kan fortsätta med mitt bygge. Jag bygger en lägenhet i en gammal loge/stall med delar från 1800-talets mitt i stommarna, men då pratar vi endast om stockar som ram så att säga med vanligt plank utvändigt. Ny bygger jag innuti detta och jag låter den gamla konstruktionen vara kvar och den byggs delvis in. Ursprungstanken är att jag använder ekofiber som kan transportera ut viss fukt samt en difföppen konstruktion med Halotex RS10 som underlagstak utan luftspalt (under ett plåttak) och Halotex D50 som ångspärr invändigt. Det svåra är att få tätt där stockarna på vissa ställen går in i mellanväggarna från yttervägg. De går ju inte direkt att temporärt kapa av för att få in ångspärr emellan...

- Räcker det om man tätar omkring dessa så gott det går samt drar in det hela en bit?
- Ska man köra denna difföppna konstruktion i detta fall eller inte?
- Är ekofiber det bästa alternativet med sina hydroskopiska egenskaper?
- Vilka ångbromsar är mest prisvärda inkl alla tillbehör som skarvtejp osv?
- Samma fråga som ovanstående, fast med underlagstaket?
- Kör med utegips längst ut i väggarna som vindskydd. Hur är det i kombination med Ångspärr? Vill ju uppnå en motståndskillnad på ca 5-10 ggr mellan ångspärr och vindspärr/underlagstak....
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Jag har aldrig sett någon perforera plåten i bilkarossen för att bilen ska kunna "andas".
Nä, det behöver man inte göra, det sköter sig själv med tiden .... :D :D :D
 
Den duken jag använde heter bison vindskydd.
 
Jag har byggt gästrum på loftet i en lada från slutet av 40-talett. Jag gjorde en luftspalt ytterst sen 120mmisolering och sen plast. Vissa har sagt att jag inte ska ha plast eftersom att det är ett gammalt hus och att jag antagligen kommer ha det ouppvärmt för jämnan. Jag kan ändå inte riktigt se någon nackdel med att ha plast. Det där med att man skulle få omvänd kondensering känns lite krystat. Det kan ju lika gärna hända i vilken nybyggd villa som helst som har luftkonditionering.
 
  • Gilla
Håkangenfors
  • Laddar…
hejsan
lånar tråden lite.
när det gäller äldre hus så skall man akta säg för att sätta plast på väggen, likaså isolera inifrån, detta kan va döden för väggen.
precis som imported anders sa, man flyttar varm och kall *träffen* i väggen längre in å en röta uppstår.
nybyggd vägg ska man ha plasten. bästa sättet är att sätta den rätt på regelstommen, sen 2"2", 45 iso emellan osb,gips ex.
MEN: vid detta till fälle får du ALDRIG isoler mer än 30% av väggen isolerings tjocklek efter plasten.
krävs alltså en stomme på 170 virke för att ha marginalen rätt.
undertak mot vind lr ha ryggåstak m.m där skall man ha plasten givetvis.

hoppas detta hjälpte dig nåt!
mvh
snickar estwing
 
Estwing. Då innebär det att jag enligt ditt förslag sätter plasten direkt på mitt nuvarande regelverk, som är 120x45 + 45x45. Sedan sätter jag 45x45 på plasten (alltså innåt rummet), och sedan osb/gips.

Rätt?
 
Bödde det är rätt. Om du gör så så får du 165mm med isolering utanför plasten och 45mm isolering innan för plasten och dessutom så får du ett område där du kan dra vp-rören innan för plasten så du slipper dra dessa igenom plasten och göra onödiga hål i plasten.

- M
 
Gladh. Gött, då kör vi så, på nybyggda delen i alla fall!!!

Tack alla för era synpunkter och kunskaper! Det är verkligen ovärderligt att få dela sina funderingar med andra!

Satte förresten de två första takstolarna idag, vilken känsla! Sååååå skönt när det händer grejer!

B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.