har en bakprojektion 43" samsung sen 3 år... nöjd, men nästa blir en plasma...

har en sony hs3 projje i källaren på 120"...

att gå upp och titta på 43" efter det får samma effekt varje gång, känns som en 14" eller nåt ;D

skulle klart ta en plasma om det är till vrum... men vänta nåt år så priserna på hd modellerna får gå ner

Tack för alla synpunkter!
Det lutar väl att vänta lite med att investera, i samband med det stundande nybygget finns det en miljon andra saker som måste prioriteras. Kan ändå inte låta bli att tycka att det hade varit läckert att få till en snygg, högkvalitativ tv-lösning direkt vid inflyttningen.

Jag får nog jobba över lite mer ....

Nithin skrev:
Snackas mycket om HDTV men när kan det på bredd bli aktuellt i sverige?
Hörde på radion idag att det redan finns en kanal som sänder HDTV (de sa inte vilken) i Sverige och att man kan förvänta sig att det blir fler de närmsta åren.

Fördel med Plasma: Verkar hålla länge.
Det är det den inte gör... Den är uppbyggd av små pixlar som slocknar en efter en och går inte att laga.

Jag skulle helt klart rekommendera LCD-tv.
Projjen kan man ha till filmvisning, men blir ganska oekonomiskt att ha som tv eftersom lampan har ett visst antal brinntimmar och kostar flera tusen att byta när brinntiden gått ut.

Och så var man återförsäljare för dessa också:

http://www.dboss.se

Är inte livet underbart,eller ???

Norpan skrev:
Det är det den inte gör... Den är uppbyggd av små pixlar som slocknar en efter en och går inte att laga.

Jag skulle helt klart rekommendera LCD-tv.
Projjen kan man ha till filmvisning, men blir ganska oekonomiskt att ha som tv eftersom lampan har ett visst antal brinntimmar och kostar flera tusen att byta när brinntiden gått ut.
Det finns projektorer för c:a 13 000:- (Panasonic PT-AE500E mfl.) som har har 5000 timmarslampor för 2500:- (NEC) .. det tar många år innan du kommer upp i priset av plasman.

Ser man 4 timmar varje kväll tar det tre och ett halvt år att nöta ut lampan.

Det finns projektorer för c:a 13 000:- (Panasonic PT-AE500E mfl.) som har har 5000 timmarslampor för 2500:- (NEC) .. det tar många år innan du kommer upp i priset av plasman.
Fast jag är ingen förespråkare av plasma.

Och 5000 timmar håller i några år om man endast har projektorn till film och det är ju helt ok, men om man kollar på tv oxå så går det betydligt fortare och då tycker jag att 2500:- för en ny lampa är dyrt.
Om man inte kollar väldigt sällan på tv förstås... :)

Vi har haft vår projje i ca 2 år nu och haft den för film och lite xbox. Lampan är aldrig utbytt, men det är nog dags snart.....

Jag röstar på LCD eller "vanlig" tv för tv-tittande.
För att kolla på rapport behövs knappast biokänsla.

Själv har jag haft min senaste projektor i snart 3 år och använder den varje dag som TV, XBOX/PS2, Bio etc. Har än inte bytt lampa. Än så länge ingen försämring i ljusstyrkan som märks, så jag antar att den håller 2 år till. Då har jag nog bytt projektor sedan länge.

Det största argumentet mot plasmorna tycker jag är den enorma strömförbruknngen. En vanlig plasma ligger på 500W. Vilket på ett år lätt blir en ansenlig del av elförbrukningen för en villa.

Själv är jag övertygad om att plasma i hemmamiljö blir samma parantes i utvecklingen som plasmaskärmarna var i datorer. För dyra att tillverka, för ömtåliga och drar på tok för mycket ström.

Håller med om nackdelen med strömförbrukningen. Min är på 600W och eftersom jag läser av elen varje månad har jag märkt ett rejält uppsving och det tog några avläsningar innan jag kom på att det måste vara plasmans fel. Åandrasidan utvecklar den en hel del värme fast det är ju ett dyrt sätt att värma upp huset med....

General Failure skrev:
Hörde på radion idag att det redan finns en kanal som sänder HDTV (de sa inte vilken) i Sverige och att man kan förvänta sig att det blir fler de närmsta åren.
Kanalen de pratade om måste vara http://www.euro1080.tv/. Tyvärr enda kanalen i Europa än så länge. Det som är lite skrämmande är att ingen av våra stora distrubutörer verka prioritera HDTV. Någon ifrån Boxer tex uttalade sig i en intervju för ett tag sedan där de sa att de inte såg någon efterfråga och att folk i förstahand ville ha kvantitet och inte kvalite. Misstänker att detta beror på att gemeneman inte sett en HDTV sändning än (Då hade de nog tyckt annolunda).

SVT demostrerade HDTV på en stor mässa 1994 för allmänheten men politikerna satsade på digitaltv nätet istället.

/H

Har varit o kollat på projektor contra plasma eller LCD.
Om man väljer projektor: klart är att det skall vara en med DLP teknik. "Alla" andra projektorer kommer inte i närheten av en sådan. Ljusstark och kontrastrik med bra bild. (Well, beroende på programkällan också!)
Dessutom har DLP tekniken blivit billigare nu.
Plasma skärm i dag är det nog Hitachi och Pioneer som har de klart bästa skärmarna. Stora och utmärkt bildåtergivning, HDTV .
LCD skärmar är mycket bra vad gäller skärpa, kontrast o ljusstyrka. Bättre än Plasma. Men, tyvärr, vid snabba förlopp så släpar bilden efter. En golfboll i rörelse får en svans efter sig. Dessutom är det inte alls vanligt med skärmar större än 30 tum. Men det kommer tydligen större nu. Har man löst "släpningsfenomenet" får det nog bli en LCD för mig.
Det finns ju oxå backprojection TV med DLP teknik. Inte alls dåliga men dock icke i samma klass som Plasma eller LCD

Om man väljer projektor: klart är att det skall vara en med DLP teknik. "Alla" andra projektorer kommer inte i närheten av en sådan. Ljusstark och kontrastrik med bra bild.
CRT(trerörs) en bra sådan slår allt vad DLP heter om man bara ser till bildkvalitet. Dock så är de stora och inte några plug&paly grejjer utan man behöver lära sig en del om sin projektor eller låta ett proffs kalibrera den.
Fördelen är att beg "high-end" crt:er är rena kapet om man ser till nypriset för sådana här maskiner för några år sedan. Nypriser runt en halv mille är inte nått ovanligt och idag kan man hitta en i nyskick för 30-40kkr och uppåt. Det finns massor med sämre crt:er också som kostar mycket mindre och många fällor att falla i ifall man inte vet vad det är man skall köpa.
Bilden som min crt ger är bättre än den som min 28" tv har, fast den är 2.5 bred ;D. Bättre skärpa, färger,detaljer. ja allt helt enkelt.
Om nu någon blir sugen så föreslår jag att ni går in på www.prisjakt.nu och registrerar er där och kikar lite i forumet. Där får ni veta allt och lite till ang hemmabio.

Fredstu: Du får inte lägga ut en sån länk utan att förklara lite ;D ;)...
Aftonbladet nämner det ju lite smått i farten, på sin jakt efter ännu en sansationsrubrik >:(.
SJÄLVKLART så kommer din plasma, vanliga tv eller projj kunna ta emot dessa HDTV kanaler, MEN den kanske inte klarar att ta till vara på den upplösningen som hdtv har. De boxar som krävs för att ta emot signalerna kommer ge ut "vanlig" pal 576i signal via tex S-video, scart eller tom composit. Men denna signalen är inte i HDTV-kvalitet utan som vanlig tv.

Citat:
"CRT(trerörs) en bra sådan slår allt vad DLP heter om man bara ser till bildkvalitet. Dock så är de stora och inte några plug&paly grejjer utan man behöver lära sig en del om sin projektor eller låta ett proffs kalibrera den."
(Hur gör ni som snyggt får in en ram med citat i?)
Ja jag håller helt med. Men vi talar då om ett helt annat härad vad gäller pris! Jag menade bara att DLP i "normala" hembioanläggningar är bäst om man jämför med resten av projektorer som inte har denna teknik.
(Har f.ö. själv en gammal Thomsson CRT som jag skrotar nu, trots att den bara gått i c:a. 200 timmar eftersom den inte går att få bra i konvergensen! )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.