Jag har köpt ett nytt uttag, inga problem snäppa i kablarna men när jag försöker skruva det i dosan sitter ”metallklorna” i vägen….jag kan inte få loss dem. Är säker enkelt om man vet hur man gör….uttaget är ett schneider
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det är ingen takdosa du har, det är en kopplingsdosa du har.
Takdosa har fasta skruvhål med M4-gänga.
En takdosa klarar en hängande belastning på 15 kg.
Kopplingsdosa har en vridbar dosring likt apparatdosa, denna vridbara dosring klarar inte hög belastning innan ringen åker ut ur dosan.
Logga in
Skapa konto
Takdosa har fasta skruvhål med M4-gänga.
En takdosa klarar en hängande belastning på 15 kg.
Logga in
Skapa konto
Kopplingsdosa har en vridbar dosring likt apparatdosa, denna vridbara dosring klarar inte hög belastning innan ringen åker ut ur dosan.
Jag gissar att det är en apparatdosa med 70mm diameter med tanke på att den verkar sitta nära en vägg. I dessa sitter ofta lamputtag utan krok som endast är till för att ansluta stickpropp. Belysningsarmaturen hänger vanligtvis i fönstret.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Ja som sagt. Om det hade varit en kopplingsdosa så skulle det ha gått att få dit uttaget. Men det hade inte tålt en tung lampa.
Tack Absolut är med på det. Jag antar man använt en kopplingsdosa då man inte tänkte sig en tung lampa. Jag får svårt att byta dosan utan att bryta upp taket så finns det någon jordad takuttag som passar i kopplingsdosa 67 mm….?H hempularen skrev:
Det finns ju utanpåliggande lamputtag, det brukar man kunna skruva fast med en lite längre skruv som sitter på utsidan av dosan.S sepani skrev:
Ps
Det är inte så stort jobb att såga ut en fyrkant (kanske 0,5x0,5 meter) runt dosan som man, när man bytt dosa, kan sätta tillbaka. Lite spackel och en färgskvätt och ingen kan se att dosan är bytt.
Redigerat:
Om du endast vill ansluta kabel och inte behöver någon krok att hänga upp belysning i, så kan du nog montera en sån här eller motsvarande av valfritt märke.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...amputtag-och-lampproppar/lamputtag-dcl-007356
https://www.jula.se/catalog/el-och-...amputtag-och-lampproppar/lamputtag-dcl-007356
Klicka här för att svara