5 513 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Planlösning, synpunkter
Bra tänkt, det är bra att kunna ha barnet nära de första året/åren sén när det är dax att pröva lite egna vingar så flyttar man till större en bit ifrån föräldrasovrummet.imported_Anders_S skrev:Lägger in en annan undran jag har angående planlösningen.
Vi har gjort så att vuxendelen inkl. kök o vardagsrum finns på övervåningen, dock har vi reserverat en klädkammare på 6m2 för bebis-rum intill vårt rum.När denna i så fall blir större blir det ett "lekrum", dvs där också leksaker o annat kan förvaras. Tills barnet är några år misstänker jag att man vill (och barnet vill) vara i närheten. Efter ytterligare några år kan det bli klädkammare igen. Rätt eller fel, så tänkte vi?? Ni med barn får gärna komma med synpunkter.
Se skiss ovan.
Jag är inte säker på att jag är helt såld på lösningen i badrummet, med badkaret stående ut från väggen sådär...
Själv gillar jag att kura i ett hörn när jag badar. Och det känns som att rsken är överhängaden stor att badkaret kommer att upllevas som en stopp-effekt för ens framfart och gissar att man kommer att slå i stortån och knän ett x-antal gånger där och svära högt ;-)
Själv gillar jag att kura i ett hörn när jag badar. Och det känns som att rsken är överhängaden stor att badkaret kommer att upllevas som en stopp-effekt för ens framfart och gissar att man kommer att slå i stortån och knän ett x-antal gånger där och svära högt ;-)
Och en sak till gällande badrummet/bastun: Vad är det där som är på väggen sidan om badkaret? Handdukstorkare?
Och vad är tanken med sidutrymmena vid bastun, kanske ingen direkt använding för detta, mer än att det skäl yta? Jag hade satsat på en dusch i anslutning till bastun, med tanke på att badkaret står som det gör så blir det fasligt blött att duscha stående i det. Visst det finns handdukar & golvvärme men ja man vet ju hur det blir i praktiken eller så har jag bara en väldigt blaskande sambo ;.)
Och vad är tanken med sidutrymmena vid bastun, kanske ingen direkt använding för detta, mer än att det skäl yta? Jag hade satsat på en dusch i anslutning till bastun, med tanke på att badkaret står som det gör så blir det fasligt blött att duscha stående i det. Visst det finns handdukar & golvvärme men ja man vet ju hur det blir i praktiken eller så har jag bara en väldigt blaskande sambo ;.)
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med sidutrymmen i bastun? Framför bastun finns en "hall" samt fönster och dörr ut på altanen. Bastun är utrymmet som det ser ut, däremot så är det tjock vägg mellan bastu och själva hallen vilket är fel, brevid bastudörren kommer det att vara ett fönster (som inte är inritat) så att man från bastun kan blicka ut över utsikten.
Badkaret är bara ett badkar så något duschande blir det inte där. Det som ser ut som handdukstorkare är själva duschen (2 duschar). Vet att symbolen är lite knepig...
Tanken med att placera alla möbler längs ena väggen är just för att få en bra passage till bastun. Badkarets placering tyckte vi var lite kul, och framför fönstret blir den naturliga utsikten just till naturen. Så tänkte vi.
Badkaret är bara ett badkar så något duschande blir det inte där. Det som ser ut som handdukstorkare är själva duschen (2 duschar). Vet att symbolen är lite knepig...
Tanken med att placera alla möbler längs ena väggen är just för att få en bra passage till bastun. Badkarets placering tyckte vi var lite kul, och framför fönstret blir den naturliga utsikten just till naturen. Så tänkte vi.
Vad gäller babyrummet / lekrummet, så tror jag detta är en bra idé under det allra första 1-2 åren. Därefter har i alla fall våra barn börjat ta väldigt mycket plats och velat ha stora ytor att bygga och leka på (och har då lekt väldigt lite i sina egna rum).
Ni har ju mycket stora ytor, så barn får säkert mycket plats att leka på där och så får de ju sina egna rum sedan när de är redo för det. Tror dock att ni kommer kunna använda rummet som klädkammare ganska snart. Speciellt med tanke på barnen är så otroligt bra på att sprida ut sina leksaker hela vägen de går, så jag tror att ni kommer upptäcka att ni nog inte vill ha deras lekrum innanför ert sovrum (om inte ert sovrum också ska bli allmän lekyta). Vi försöker hålla på att barnen får leka på de flesta ställen i huset, men inte röja runt i vårt sovrum (utan att fråga först).
Ur barnperspektiv skulle jag nog inte heller välja den badkarsplaceringen (stänk i alla riktningar och flera riktningar som de kan trilla ur...). I och för sig är väl detta en hyfsat kort tid, men ändå...
Ni har ju mycket stora ytor, så barn får säkert mycket plats att leka på där och så får de ju sina egna rum sedan när de är redo för det. Tror dock att ni kommer kunna använda rummet som klädkammare ganska snart. Speciellt med tanke på barnen är så otroligt bra på att sprida ut sina leksaker hela vägen de går, så jag tror att ni kommer upptäcka att ni nog inte vill ha deras lekrum innanför ert sovrum (om inte ert sovrum också ska bli allmän lekyta). Vi försöker hålla på att barnen får leka på de flesta ställen i huset, men inte röja runt i vårt sovrum (utan att fråga först).
Ur barnperspektiv skulle jag nog inte heller välja den badkarsplaceringen (stänk i alla riktningar och flera riktningar som de kan trilla ur...). I och för sig är väl detta en hyfsat kort tid, men ändå...
Några tankar kring badkaret har varit att just bygga upp väggar på sidorna en bit upp för att skärma av. Men detta är väl nåt man får fundera över. Det kanske inte heller är så bra ur barnperspektiv, jag menar, det blir väl rätt jobbig arbetshöjd?
Jag ska dra argumenten om stänk där hemma så får vi fundera lite..
Jag ska dra argumenten om stänk där hemma så får vi fundera lite..
Du har väl en långsida utan vägg? Mer än så brukar det inte vara i badrum där badkaret står mot en vägg och jag överlevde ialla fall det när barnen var små 
Jag menar alltså att du ska ha en vägg mot duschsidan och kanske mot fotänden också men inte mit fönsterväggen eller mot handfaten
Jag menar alltså att du ska ha en vägg mot duschsidan och kanske mot fotänden också men inte mit fönsterväggen eller mot handfaten
Det kan absolut vara en bra idé !
Klicka här för att svara
