Någon som har kommentarer eller synpunkter på planlösningen?

Denna ritning är inte helt uppdaterad och följande har tillkommit och bör informeras om.
1. En ho är placerad på tungan på köksön.
2. Diskmaskin längst till höger på fönsterväggen.
3. Kyl och frys längst till vänster på högskåpsväggen.
4. Hörnan blir ett platsbyggt skafferi.
5. Den lilla avställningsytan på högskåpsväggen är borta, blir bara högskåp längs denna vägg.
6. Micro placeras ovanför ugnen, längst till höger på högskåpsväggen.

Vill egentligen ha lite tips generellt utifrån ritningen som sagt.

Hemmakatten
Ert kök påminner en del om det kök vi har med kyl och frys, ugn, skafferi på en vägg och bänk o köksö mittemot varandra.
1. Med "tungan" menar du då den del som sticker ut från köksön och går parallellt med högskåpsväggen? Egentligen tycker jag att den delen skall bord. Det kommer att bli störande att springa runt den skivan varje gång man skall till micron eller ugnen. I vart fall tycker jag att hon skall placeras på själva köksön till höger om spisen eftersom man vill ställa ifrån sig plåt eller kylvaror på bänken närmast dessa.
2. Hamnar diskmaskinen närmast skaffieriet? Kolla då att både skafferidörren och diskmaskinsluckan går att öppna utan problem.
6. Se till att micron inte kommer för högt upp. har själv micro ovanför ugn och den sitter alldeles för högt upp för mig. Åtminstone bör man då ha en sidoöppnad micro. Vår ugn sitter underkant 75cm från golv, micron sitter underkant 135 cm från golv. Det bästa vore om allt satt 20cm längre ner.

En annan kommentar är avståndet mellan köksbänk och köksö som hos dig blir 220 cm. Det känns lite väl brett. Jag skulle fundera på att dra in köksön lite grann. Som jag försår det kommer man in i längst ner till vänster på planritningen och att det är en passage förbi köksön in till matplats? Om man drar in köksön blir det bättre passage och öppnare in till matplats.

Alltså, hela planlösningen ser ut UNGEFÄR så här. Kan hålla med om att det är lite väl mycket space mellan diskbänk och köksö, så några decimeter skulle vi kunna flytta in den. Det är faktiskt något vi diskuterat men inte kommit överens om. Ovanligt... :)
Faktum är också att vatten och avlopp redan är framdraget i golvet till den lilla "tungan" så tungan blir kvar! Den var från början lite längre faktiskt men pga av högskåpsväggen och spisen som du nämner, kortade vi ner den så att den bara innehåller en ho längst ut. Jag tänkte att det kan vara skönt att bara vända sig om med plåten från ugnen och ställa ner den bredvid ho´n, alltså hörnan på köksön.
"I vart fall tycker jag att hon skall placeras på själva köksön till höger om spisen eftersom man vill ställa ifrån sig plåt eller kylvaror på bänken närmast dessa"
Min tanke var att man vill ställa av stekpannor etc bredvid hällen (fälla in avställningsjärn i bänken) och inte tränga ihop ho´n mot hällen. Som det blir nu så står man i princip bredvid ho´n och har spishällen framför sig. Tror du inte det blir bra alltså?

Apropå diskmaskin och skafferiluckan så är det en jättebra poäng, hörnor har en tendens att sabba funktionen om man inte tänker till.

Tack så jättemycket för alla funderingar!

• Skiss övervåning förslag IV.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Jo, nu vet jag hur ert hus ser ut. Kommer nu ihåg att jag följt ert tidigare arbete med planlösning. Just detta med kök på ovanvåningen med balkongerna runt om tycker jag är läckert.

Tror att det kommer att fungera jättebra med ho till vänster i tungan. Dock måste jag bara få säga att jag tycker passagen från trapphus och övriga rum blir trång. Skulle nog vilja flytta in köksön en bra bit. Tungan försvinner då, men vattnet och avloppet kommer att hamna i köksön. Passagen blir större och mer plats för barstolar. Denna lösning kräver även att ni tar bort den utstickande biten från köksbänken. Kvar blir då ett rent parallellkök som jag personligen tycker är snyggt.

En annan synpunkt är avseende din idé att ha infällda avställningsjärn i bänkskivan som jag vill bestämt avråda ifrån. Allt som är infällt, avställningsjärn eller avställningsdubbar blir svårt att hålla rent. Det blir skitigt otroligt fort och dessutom kommer fukt att tränga ner runt varje avställningsdubb och göra att skivan fläker upp sig/förstörs mkt snabbare. Ett vanligt karottunderlägg (förvarat i lådan inunder) att snabbt ta fram vid behov är mkt bättre.

Kul att du gillar balkongerna runt om!

Kan hända att du har rätt, det kan bli trångt mellan trapphus och köksö. Alternativet är som du säger att i så fall flytta in hela delen och skippa tungan och dra upp den i änden på köksön. Är lite osäker på om VA har dragits så långt "ut" att det funkar dock. Men jag ska mäta det och se. Tror dessutom att den skissen jag bifogat inte riktigt stämmer med verkligheten, jag tror att det kan vara så att avståndet mellan tänkte trapphus och köksö är större än vad den visar. Men det är jättebra att du säger det så att man inte missar det och får göra om hela ön!

Tror du inte på infällda järn alls alltså, även om man kör stenskiva?

Hemmakatten
Nu är ju det här väldigt personligt tyckande - och alla tycker som sagt olika - men jag hade inte satt i några infällda järn alls. De här järnen kom för något år sedan och har blivit väldigt populära, men jag tror att man tröttnar på dem efter ett tag. Dessutom gör järnen att man inte kan använda ytan till något annat (drinkglas, kaffekoppar, buffédukning). Mitt sista argument är att en ren, hel stenskiva är snyggast som den är utan extra dekoration.

Personliga åsikter är också välkomna! :)

Inget är bestämt så vi får se hur det blir.

imported_Anders_S skrev:
Tror du inte på infällda järn alls alltså, även om man kör stenskiva?
Är inte poängen med järnen att man skyddar en träskiva från brännmärken, stenskivan borde väl klara heta stekpannor utan järn?
I så fall är ju infällda järn i en träskiva en snygg lösning på ett problem. Men på en stenskiva blir det bara en fånig dekoration så där håller jag med Hemakatten, det blir bäst utan. Dekorera på nåt lite minde permanent sätt istället så ni kan ändra er.

Vad gäller kökslösningen tycker jag det ser lite avigt ut att ha ugn och delvis kyl o frys "bakom" tungan. Risken är att ni kommer runda den många gånger. Så min röst blir att ta bort den. Eller kanske flytta ugnen till under spisen och micron till ovan diskbänken.

Ni bör vara noga med att inbyggnadsugnen inte har en för kraftig kylfläkt (det har IKEA's nya ugnar), då det kan störa funktionen av den frihängande fläkten.
Vi har en lösning liknande er och fick problem med IKEA's ugnar...sen fick vi Siemensugnar...och problemen försvann

FLKR

Såhär har jag löst det...
Lite återstår dock...det vanliga:) någon list här och där:)
FLKR

• kök2.jpg
    Skapa konto
Så här blev det bestämt hur som helst.
Högskåp på väggen längst ner. Ugn och micro i det vänstra. Mot hörnskåpet står kyl och frys.
Framtiden får visa om vi borde gjort annorlunda.

• Bok1_6328_image002.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.