Skall bygga ett plank med vågräta brädor "omlott" så det blir genomluftning men inte genomsyn.
Längd 7 meter höjd 1,8 meter.
Det är ju stor prisskillnad på ytterpanel, dvs sågad på ena sidan och trall.
Vilket hade ni valt?

Har du tänkt att måla och i så fall med vad?

Z z_bumbi skrev:
Har du tänkt att måla och i så fall med vad?
Nej, det kommer inte att målas.

rockerod rockerod skrev:
Nej, det kommer inte att målas.
I så fall har du väl inte så mycket val? Ytterpanel tål inte väder och vind utan att behandlas.

Skulle säga att bara är en utseendefråga. På ett staket/plank tycker jag de ser bättre ut med finsågat men de är ju ren smaksak så länge båda som sagt är tryckta..

Aha, my vad. Trodde frågan stod mellan ytterpanel (otryckt) eller trall, visste inte ens att det fanns impregnerad panel. Men jag förstår fortfarande inte varför man skulle vilja ha en sågad yta om man inte har för avsikt att behandla den med något?

M Markus P skrev:
Aha, my vad. Trodde frågan stod mellan ytterpanel (otryckt) eller trall, visste inte ens att det fanns impregnerad panel. Men jag förstår fortfarande inte varför man skulle vilja ha en sågad yta om man inte har för avsikt att behandla den med något?
Tycker det ser finare ut, är den väl flisig kan man dra den lätt med ett sandpapper.
Smaksak som sagt🤷‍♂️

• Gilla
Markus P
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Jag däremot förstår inte varför man vill ha en hyvlad yta utomhus om man inte ska gå barfota på den eller ha den som handledare/räcke.
Till ytor som ska målas med linoljefärg som fönsterfoder kan jag dock förstå om man väljer hyvlat men till ett plank passar det utmärkt med sågat virke oavsett om det ska vara obehandlat eller målas med slamfärg.

Hej,
Tackar er alla för input / svar.
Jag kommer att välja hyvlad trall.
Antar att den jämnare ytan gör att planket håller sig fräschare då mikroorganismer mm lättare kan antas fästa på en sågad yta.

• Gilla
Markus P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.