1 143 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Tryckimpregnerad trall eller tryckimpregnerad ytterpanel till plankbygge. Dim 22x95
Skall bygga ett plank med vågräta brädor "omlott" så det blir genomluftning men inte genomsyn.
Längd 7 meter höjd 1,8 meter.
Det är ju stor prisskillnad på ytterpanel, dvs sågad på ena sidan och trall.
Vilket hade ni valt?
Längd 7 meter höjd 1,8 meter.
Det är ju stor prisskillnad på ytterpanel, dvs sågad på ena sidan och trall.
Vilket hade ni valt?
Skulle säga att bara är en utseendefråga. På ett staket/plank tycker jag de ser bättre ut med finsågat men de är ju ren smaksak så länge båda som sagt är tryckta..
Aha, my vad. Trodde frågan stod mellan ytterpanel (otryckt) eller trall, visste inte ens att det fanns impregnerad panel. Men jag förstår fortfarande inte varför man skulle vilja ha en sågad yta om man inte har för avsikt att behandla den med något?
Tycker det ser finare ut, är den väl flisig kan man dra den lätt med ett sandpapper.M Markus P skrev:
Smaksak som sagt🤷♂️
Jag däremot förstår inte varför man vill ha en hyvlad yta utomhus om man inte ska gå barfota på den eller ha den som handledare/räcke.M Markus P skrev:
Till ytor som ska målas med linoljefärg som fönsterfoder kan jag dock förstå om man väljer hyvlat men till ett plank passar det utmärkt med sågat virke oavsett om det ska vara obehandlat eller målas med slamfärg.
Liknande trådar
-
Brygga. Spik eller skruv till trallen.
Altan & Uteplats -
Passar bandad trallskruv med PH2 eller Torx T20 bäst för mitt projekt?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Camo till 34mm trall - 60mm + lång bits eller 75mm
Altan & Uteplats -
Behandla tryckimpregnerad trall - Organowood, Sioo:x eller annat...
Altan & Uteplats -
Tryckimpregnerad trall i isolerat uterum, ok eller farliga ångor?
Altan & Uteplats