Efter ca 5 veckor i det nya huset inser vi att det är något som inte står rätt till gällande avloppet. Vi tar in en "röris" som filmar avloppet och hittar en 20 cm lång "planka" i ett av rören 7 m bort samt 1 m in-under huset. Jag ringer såklart till hustillverkare och inblandade del-entreprenörer....och alla skyller på varann och ingen vill ta på sig detta.

Jag har bildbevis på "plankan" och självfallet är det inget jag har lagt dit!!!
Vilken hjälp kan jag få för att slippa betala för uppgrävning samt filmning av rören?

Försäkringsbolaget har lovat att hjälpa till, men jag åker ju på självrisken....

Vilket ansvar har husleverantören för sina upphandlade underleverantörer. Hela bygget är en delentreprenad. Tacksam för hjälp då jag vill driva detta vidare...
 
I ett såpass nytt hus så skulle väl du inte ens ringt en VVS'are utan direkt till husleverantören. Är huset slutbesiktigat? Oavsett om hustillverkaren har underkontrakterat VVS delen så är det nog tillverkaren ni skall gå på (om det är ett nybyggt hus). Jag ser det som ett garanti-ärende.
 
Det beror nog mycket på vilken kontraktsform ni hade. Total-, generalentreprenad eller delad entreprenad. Total och general är det din avtalspart som får lösa det. Men med delad, lycka till att bevisa vem som har "råkat" slarva dit den.

Är det ens fysiskt möjligt att den farit dit via avloppet eller måste den ha legat där sedan avloppet grävdes ner?
 
AnGa skrev:
Vilket ansvar har husleverantören för sina upphandlade underleverantörer. Hela bygget är en delentreprenad. Tacksam för hjälp då jag vill driva detta vidare...
Är det fråga om en delad entreprenad och du således har ett avtal med husleverantören avseende endast leverans av material och ett, eller flera, med entreprenörer har naturligtvis inte husleverantören något ansvar för fel i dessa entreprenörers åtaganden. Här kan det naturligtvis bli svårt att föra i bevis vem som har orsakat felet, även om VA-entreprenören ligger sämst till eftersom det är dennes entreprenad som direkt berörs.
Accepterar försäkringsbolaget att ta detta på sig så skall du vara tacksam, även om du får stå för självrisken som väl inte är mera än ett par tusen. Försäkringsbolaget får sedan utreda vem som felat. När detta ev. klarlagts kan du utkräva ersättning för ditt självriskutlägg av denna entreprenör.
 
Som jag ser det är det inte någon fråga om vem som lagt plankan i rören. Frågan är vem som ansvarar för avloppet. Enligt entreprenadavtalet bör framgå att det är VA-entreprenören. Har han sedan låtit målaren lägga avloppet eller bara undlåtit att täcka över avloppet eller möjligjort så att ortens busfrön kunnat stoppa ner plankan så är det ändå VA entreprenören som ansvarar. Så är det bara. Det är den inställningen du skall ha när du talar med din entreprenör. Min erfarenhet är att hantverkare alltid skyller ifrån sig om något kostar dem.

Rent juridiskt kanske VA-killen har något kryphål men det är inte din sak att upplysa honom om.

Det är aldeles för vanligt här på forumen att folk råder en att tiga still och ta alla kostnader som läropengar för det kan kosta mycket att driva. Därför törrs många inte ens säga ifrån utan biter sig i tungan istället.

Det står någonstans på byggahus forumet att det är på konsumentens sida, men här kryllar av hantverkare som har ett intresse att konsumenten skall bita sig i tungan och ta saker och ting som lärokostnader istället (man bygger oftast inte så många gånger i samma geografiska region).

Jag vill mena att det ofta är den som kan spela mest självsäker som går segrande ur sådana här trätoämnen.

Edit: Jag tolkar "delentreprenad" som om det är en delad entreprenad. Och jag önskar dig inte bara "lycka till" utan jag säger att det borde inte vara några problem bara för att det är delad enreprenad. Stå på dig. Ser det mot förmodan ut att gå mot en dyrbar rättsprocess så kan du alltid dra dig ur, men jag hoppas inte du gör det om det händer, men det valet är ditt.
 
Redigerat:
galaxenspresident skrev:
Det är aldeles för vanligt här på forumen att folk råder en att tiga still och ta alla kostnader som läropengar för det kan kosta mycket att driva. Därför törrs många inte ens säga ifrån utan biter sig i tungan istället.

Det står någonstans på byggahus forumet att det är på konsumentens sida, men här kryllar av hantverkare som har ett intresse att konsumenten skall bita sig i tungan och ta saker och ting som lärokostnader istället (man bygger oftast inte så många gånger i samma geografiska region).

Jag vill mena att det ofta är den som kan spela mest självsäker som går segrande ur sådana här trätoämnen.
Just när det gäller juridiken tycker jag att det är befogat att ge ett svar baserat på den lagstiftning som finns. Och den är inte särskilt angenäm för den som måste göra upp i rätten. Det tar tid, det är dyrt och det är ovisst. Inte sällan kan ett fall som skall gå via tingsrätten ta två år att avgöra, överklagar någon så handlar det om tre år innan hovrätten sagt sitt. Att rekommendera någon att gå igenom den processen för en tunn bunt med tusenlappar är inte rimligt. Är det sedan kanske inte mer än 70% säkert att man vinner fallet är det inte så kul att ha dragit på sig en dubbelt så stor advokaträkning som fallet från början handlade om, ifall domen går emot dig.

Däremot skulle jag kanske önska att fler som har problem tar en match med entrepenörerna ordentligt, utan att man behöver hamna i rätten för det. I Sverige har vi inte riktigt samma rättsuppfattning som i de amerikanska TV-serier vi tittar på. Mellan telefonsamtalet där en hantverkare nekar till att det är hans problem och "vi syns i rätten" finns det fler telefonsamtal, brev och kanske personliga möten (bäst) där det väldigt ofta går att reda ut saker, enligt min erfarenhet. Det är ju inte olagligt att ställa garantiansvar, och även om hantverkaren vaknat på fel sida en dag så behöver han inte ha gjort det alla dagar.

Sedan finns ju totalhaverierna, och då är det väl bara rättssystemet kvar att använda, men vägen dit bör vara ganska så lång.
 
K
galaxenspresident skrev:
Det står någonstans på byggahus forumet att det är på konsumentens sida, men här kryllar av hantverkare som har ett intresse att konsumenten skall bita sig i tungan och ta saker och ting som lärokostnader istället (man bygger oftast inte så många gånger i samma geografiska region).
Där tycker i allafall jag att du har fel. De hantverkare som finns forumet är här i all välmening och är väldigt hjälpsamma. Tänk på att de lägger ner sin fria tid med att hjälpa hemmapulare och konsumenter.
Nu är det ju också så att de svarar på frågor om hur folk ska göra saker själva samt ger råd när saker har gått snett. Det är ju inte så att de får en ny kund pga. ett forumsvar. De tjänar helt enkelt inte till sitt dagliga bröd genom att hänga på forumet. De konsulterar helt enkelt ideelt.
Skulle du hellre se att alla hantverkare uteslöts och sen fick alla hemmapulare klara sig själva och ta kontakt med hantverkarna privat mot konsultarvode? Nja, tror inte det va? Mycket av forumets kunskap skulle då försvinna och det vore jättesynd.
Se istället hantverkarna på forumet som en resurs, som du säkert haft nytta av själv både en eller två gånger.
 
Om man ser bortom ansvarsfrågan, hur skulle man enklast kunna få bort plankbiten? Finns det verkligen inget annat alternativ än att gräva/bila sig ner med allt det innebär? Mha högtrycksspolning kanske??
 
Om man ser bortom ansvarsfrågan, hur skulle man enklast kunna få bort plankbiten? Finns det verkligen inget annat alternativ än att gräva/bila sig ner med allt det innebär? Mha högtrycksspolning kanske??
Det beror väl hur stor plankan är i förhållande till röret o de krökar som den följs alternativt försigårs av. O hur långt bort/innan det finns en brunn att plocka upp den ur.
Har man en brunn 0,5m längre fram o inga krökar däremellan så är det nog inga problem, fast så gynnsamt är nog knappast läget.
 
om du hade flera entrprenörer kontakta den som hade det jobbet
låt dom ta ställning till saken innan du gör något annat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.