1 531 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Avloppsförbud överklagas till högsta instans
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Mark- och miljööverdomstolen prövar utfärdat avloppsförbud - tillståndet är spårlöst försvunnet.
Du kan läsa artikeln här: Avloppsförbud överklagas till högsta instans
Du kan läsa artikeln här: Avloppsförbud överklagas till högsta instans
Intressant i sammanhanget är att tillstånd för avlopp krävts sedan 1950-talet i Umeå. Dessa ansökningar skickades in i original till kommunen. Umeå kommun har alltså slarvat bort originalhandlingen. Jag har själv en (dålig) kopia på originalhandlingen för mitt enskilda avlopp, som kommunen krävde att få in, liksom för många bekanta i samma situation när kommunen beslöt att göra tillsyn.
Man kan undra var originalen befinner sig?
Man kan undra var originalen befinner sig?
Givetvis skickas det utfärdade tillståndet tillbaka till den sökande. Jag antar också att kommunen behåller en kopia på sitt beslut. När det gäller avloppen i Umeå verkar det dock vara praxis av kommunen att kasta såväl ansökningshandlingarna som kopian på beslutet, för ingen jag talat med har lyckats få kopia på tillståndet av kommunen om det försvunnit hos den som fått avlopprt underkänt.
Jag fick liknande problem med kommunen. Det fanns ett tillstånd men det hittades inte när kommunen sökte, förrän jag gav kommunen rätt årtal att söka på. Då gick det. Ytterst märkligt att man har så usla katalogsystem.
Kanske dags att rensa bland byråkraterna och spara in på skatten.K KalleHarEttHus skrev:
Klicka här för att svara