Hej,

Vi har rivit ett gammalt staket. Väntar slutligt svar från kommun och grannar för att bygga stående plank på höjd 165 cm fram till sikttriangel där den sänks till 80 cm. Hela planket blir ungefär 35 meter långt.

Från tidigare staket finns 14 st. gjutna stolpar kvar på cirka 2,5 m längdavstånd från varandra. Stolparna är sneda och väldigt rostiga.

De verkar vara fästa i egengjorda cementklumpar. Marken är inte sluttande utan mer ojämn. Marken består av ganska löst underlag med delvis sand.

Frågor:

1. Min tanke är att ta upp dessa cementklumpar och återanvända hålen.

A. Finns det något generellt uttalat mått på hur nära stolparna skall stå för stabilt plank?

B. Är spett enklast verktyg för få upp dessa klumpar eller annat tips? Vattenpass eller tips på verktyg/instrument för få stolparna raka?

C. Tjäldjup är cirka 1,2 m där vi bor. Hur skall jag förhålla mig till detta? Längd på stolpsko?

D. Det finns justerbar stolpsko att köpa. Verkar det vara en bra lösning då marken är ojämn?

Vi tänker en överliggare, hur mäter man ut enklast så överliggaren har samma höjd?

Finns bättre lösning?

E. Gropen för stolpe fyller jag med stolpsko och sedan grus, behöver jag även göra en form för fylla med cement för få stabilt och rakt?

Eller det är värt anlita en hantverkare som utför detta moment?

2. Liggande eller stående plank och kostnad

A. Är det bara utseende som skiljer om plank är liggande eller stående?

B. När jag räknar ut kostnaden stod tips att ta totala längdmeter + 15% för spill. Rimligt beräkningssätt för både liggande och stående plank?

C. Jag tänker impregnerat trä och trallskruv eller rekommenderas annat?

D. Just nu verkar pris för trä ökat med 30-100% och är en bristvara. Är detta tillfälligt råvaruhöjning eller ser ut att bli en varaktig höjning?

Tack på förhand!

35 meter? Är det bullerskydd eller varför? Funderat på häck av något slag ?

Hej Jonatan79,

Jo, det finns med som alternativ. Förstår att det blir billigare. Granne har önskemål om plank så undersöker denna möjlighet.

Justerbara stolpskor kommer nog att bli instabilt, gjut ner plintjärn i betong istället.

Vårt plank är bara 110 cm högt och plintarna sitter med 1,5 m mellanrum.
60 cm långa plintrör med fastgjutna plintjärn, känns mycket stabilt.
Tryckta 70x70 mm stolpar och 45x70 tvärliggare och vanlig fasad bräda som plank 22x120. Kommer att bli ett "tak" och lockläkt på utsidan + en tryckt offerbräda närmast marken. Allt målat med svart slamfärg.

Svartmålat staket med tryckta stolpar och tvärliggare, bredvid väg och grönt gräs, med plattgång längs med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Jante

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.