Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En bild säger tydligen mer en tusen ord sägs det ju. Jag tror just det inlägget går i den riktningen, finns många tolkningar.



Och det är ju heller inte riktigt vad tråden handlar om, alltså det enskilda fallet. (Det fallet gällde ett plank mellan två tomter om det är viktigt.)
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En bild säger tydligen mer en tusen ord sägs det ju. Jag tror just det inlägget går i den riktningen, finns många tolkningar.



Och det är ju heller inte riktigt vad tråden handlar om, alltså det enskilda fallet. (Det fallet gällde ett plank mellan två tomter om det är viktigt.)
Absolut handlar tråden inte om det enskilda exemplet. Men om du i trådstarten istället ställt frågan ifall folk anser att väl utformade plank placerade mellan två privata tomter har negativ inverkan på tryggheten, så hade nog svaren blivit väsentligt annorlunda :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En bild säger tydligen mer en tusen ord sägs det ju. Jag tror just det inlägget går i den riktningen, finns många tolkningar.



Och det är ju heller inte riktigt vad tråden handlar om, alltså det enskilda fallet. (Det fallet gällde ett plank mellan två tomter om det är viktigt.)
Tycker du kan gå tillbaka till din trådstart och läsa den igen... Du glider iväg med tråden när du inte får de svar du önskar.

/ATW
 
  • Gilla
Chippe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Tycker du kan gå tillbaka till din trådstart och läsa den igen... Du glider iväg med tråden när du inte får de svar du önskar.

/ATW
Nej så är det inte. Tråden handlar givetvis vad skribenterna vill att den ska handla om. Men det betyder inte att jag kommer att agera som ställföreträdare för alla möjliga åsikter som andra skribenter tror att jag borde stå för.

Så vad menade du med ditt inlägg #146? Skriv några enkla meningar som för frågan framåt, skulle vara kul att se dig bidra!
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Noell skrev:
Absolut handlar tråden inte om det enskilda exemplet. Men om du i trådstarten istället ställt frågan ifall folk anser att väl utformade plank placerade mellan två privata tomter har negativ inverkan på tryggheten, så hade nog svaren blivit väsentligt annorlunda :)
Målet med en diskussion är väl inte att komma överens utan att belysa frågan från olika håll? Kanske är det som du skriver, att folk är mer negativa till plank mot allmän plats eller specifikt mot gatan än om plank ligger mellan tomter? Jag tänker nog så själv även om ett och annat snyggt plank mot gatan kan vara önskvärt i många villaområden för att skapa variation i villamattan.

Är det så och för att spetsa till det: plank är oproblematiska mellan typiska villatomter, först när de placeras mot gatan så är de ett problem? Jag fick uppfattningen att det har argumenterats flitigt för att det är viktigt att kunna se in till grannen, att insynen ökar tryggheten. Att man på något sätt har ett moraliskt ansvar för att hålla det öppet så att man kan bevaka sina grannars tomter.
 
Har man ett plank som skärmar av mot gatan är det lätt att sätta upp övervakningskameror utan att filma allmänplats. Då kan man tex få en notis direkt någon rör sig på tomten när ingen borde vara hemma, och själv ringa lämplig instans när man sett vem det är. Eller själv prata med inkräktaren via en utomhushögtalare.
Så att insyn ökar tryggheten på tomten köper jag inte i kombination med modern teknik, sannolikheten att jag ser notifikationen på telefonen är större än att en granne råkar vara hemma och titta in på min tomt just då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ni som vill se "trygga" områden med staket/plank/murar/övervakning behöver åka till Sydamerika och besöka dess stora städer.

Med lite fler upplopp/skrämselpropaganda/"säkerhetsföretag" och allmänn oro för att allmänheten ska tränga sig på kommer reglerna nog att ändras så de som vill vara "trygga" får upp sina murar.

Vi andra som vill leva i ett tryggt samhälle där vi inte är rädda för våra grannar och andra får väl kämpa på för det öppna samhället så länge vi orkar.

En "säkerhetsvakt" någon?

Tillbaks till frågan...

JA, plank skapar en otrygg miljö.

/ATW
 
  • Älska
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I trådstart (som ju jag skrev) fanns ingen kritik mot själva beslutet i nämnden. Skulle vi diskuterat det enskilda fallets alla aspekter så behövs ju en massa detaljerad information om det och jag tycker vi kan visa respekt mot den familj som har sökt bygglov genom inte hänga ut deras bygglovsansökan och fastighet på detta forum.

Det som gjorde att jag startade tråden var en del i tjänstemannaunderlaget för beslutet:

Man menar att plank sedvanligt är 1,8 m.

Man menar att det inte är lämpligt med ett plank som sträcker sig längs större delen av en fastighetsgräns.

Man menar att om småhusfastigheter murar in sig själva (Man menar ägarna!) så skapas en otrygg miljö i kvarteret.


Jag upplevde dessa argument som spekulativa/osakliga och ville stämma av med forumet vad man tyckte om dylika argument från bygglovsavdelningen. Och tydligen var frågan rätt så delande. Jag upplever att många generellt är emot plank så kanske ska byggnadnämnder generellt vara strikta med att ge bygglov till dessa även i villaområden för att representera folkviljan? Kanske.



Delar i stort den bedömningen. I det här fallet så höll inte byggnadsnämnden med utan intog en striktare linje.

Men visst kan väl en byggnadsnämnd neka p g a att det redan finns för långa sträckor med plank i närområdet? Man prövar ju utifrån rådande förutsättningar. Eller?
Fast byggnadsnämnden intog väl en striktare linje eftersom det inte var ett bygglov för ett snyggt plank mellan två villatomter. Istället gällde väl bygglovet ett högt plank längs större delen av en fastighetsgräns?

Finns flera på kvarteret vi bor som (medvetet eller omedvetet) utan bygglov och i strid med detaljplanen byggt plank mellan sina "tomter". Jag ser inget som helst problem med det. Om plank istället börjar byggas runt större delen av tomter och ut mot gatan tror jag dock att grannar skulle börja reagera.

/Krille
 
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Fast byggnadsnämnden intog väl en striktare linje eftersom det inte var ett bygglov för ett snyggt plank mellan två villatomter. Istället gällde väl bygglovet ett högt plank längs större delen av en fastighetsgräns?
Jag minns inte nu, fann inte själva bygglovsfrågan i sig så intressant utan funderade på de argument som återfinns i trådstart. Jag upplevde dem som svepande och osakliga, precis som jag skrev. Tycker nog fortfarande att de är det.

K Krille4 skrev:
Finns flera på kvarteret vi bor som (medvetet eller omedvetet) utan bygglov och i strid med detaljplanen byggt plank mellan sina "tomter". Jag ser inget som helst problem med det. Om plank istället börjar byggas runt större delen av tomter och ut mot gatan tror jag dock att grannar skulle börja reagera.

/Krille
Jag ser heller inget större problem om alla är överens. Ska vi prata politik så skulle jag nog egentligen vilja ta bort bygglovskravet för plank i PBF. Ett plank skulle trots detta fortfarande omfattas av tillsynen hos byggnadsnämnden.

Se här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ak-eller-vaggar-ansags-vara-ett-byggnadsverk/

D v s bygger man i detta scenario ett plank som orsakar en betydande olägenhet för omgivningen kan byggnadsnämnden ingripa mot det och förelägga att det ska tas bort eller justeras så att den betydande olägenheten försvinner.
 
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Ni som vill se "trygga" områden med staket/plank/murar/övervakning behöver åka till Sydamerika och besöka dess stora städer.

Med lite fler upplopp/skrämselpropaganda/"säkerhetsföretag" och allmänn oro för att allmänheten ska tränga sig på kommer reglerna nog att ändras så de som vill vara "trygga" får upp sina murar.

Vi andra som vill leva i ett tryggt samhälle där vi inte är rädda för våra grannar och andra får väl kämpa på för det öppna samhället så länge vi orkar.

En "säkerhetsvakt" någon?

Tillbaks till frågan...

JA, plank skapar en otrygg miljö.

/ATW
Jag undrar om någon verkligen driver den agendan eller om det bara är ett hjärnspöke. Låter märkligt att argumentera för att folk ska vara rädda för sina grannar eller allmänheten.

(Begreppet det öppna samhället handlar normalt inte om auktoritärt styrd stadsbyggnad utan om politisk representation, politisk transparens, liberal demokrati och yttrandefrihet.)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Unikt namn
Hjärnspöket måste väl den som önskar över 1.8m höga väggar kring sin tomt stå för...
 
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hjärnspöket måste väl den som önskar över 1.8m höga väggar kring sin tomt stå för...
Varför tror du att varje behov av ett plank skulle vara orsakat av ett hjärnspöke? Och varför är just 1,8 m avgörande menar du? Varför inte 1,6 eller 2,2 m eller någon annan godtyckligt vald höjd?
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Har man ett plank som skärmar av mot gatan är det lätt att sätta upp övervakningskameror utan att filma allmänplats. Då kan man tex få en notis direkt någon rör sig på tomten när ingen borde vara hemma, och själv ringa lämplig instans när man sett vem det är. Eller själv prata med inkräktaren via en utomhushögtalare.
Så att insyn ökar tryggheten på tomten köper jag inte i kombination med modern teknik, sannolikheten att jag ser notifikationen på telefonen är större än att en granne råkar vara hemma och titta in på min tomt just då.
Fast det är ju tryggheten utanför ditt plank mot gata, inte innanför, som riskerar att försämras om du bygger ditt plank. Och det är den trygghetsaspekten som byggnadsnämnden och samhället i huvudsak bryr sig om i frågan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Målet med en diskussion är väl inte att komma överens utan att belysa frågan från olika håll? Kanske är det som du skriver, att folk är mer negativa till plank mot allmän plats eller specifikt mot gatan än om plank ligger mellan tomter? Jag tänker nog så själv även om ett och annat snyggt plank mot gatan kan vara önskvärt i många villaområden för att skapa variation i villamattan.

Är det så och för att spetsa till det: plank är oproblematiska mellan typiska villatomter, först när de placeras mot gatan så är de ett problem? Jag fick uppfattningen att det har argumenterats flitigt för att det är viktigt att kunna se in till grannen, att insynen ökar tryggheten. Att man på något sätt har ett moraliskt ansvar för att hålla det öppet så att man kan bevaka sina grannars tomter.
Nej, men diskussionen blir ju lättare att begripa om man diskuterar samma sak, även om man har olika åsikt i frågan.

Nej så kategorisk skulle jag inte vara. Men jag skulle påstå att konsekvensen dels blir större mot gata, och dels (såklart) blir större ju större del av gränsen som har plank. Vilket gör att det blir lättare att få till något på del av gränsen mot en granne.

Sen tror jag det blir lite olika perspektiv också. För mig är frågan ”plank och trygghet” en fråga på samhälls- kvarters- och gatunivå. Som har med allmänna miljöer och bostadsområden som helhet att göra. Medan andra direkt tänker min egen trygghet hemma hos mig.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Noell skrev:
Fast det är ju tryggheten utanför ditt plank mot gata, inte innanför, som riskerar att försämras om du bygger ditt plank. Och det är den trygghetsaspekten som byggnadsnämnden och samhället i huvudsak bryr sig om i frågan.
Även tryggheten innanför planket minskar i betydelsen ökad risk för inbrott när folk på gatan och i grannhusen inte ser området framför huset. Finns inlägg om erfarenheter från grannsamverkan tidigare i tråden och det är också min erfarenhet från det villaområde där jag bodde tidigare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även tryggheten innanför planket minskar i betydelsen ökad risk för inbrott när folk på gatan och i grannhusen inte ser området framför huset. Finns inlägg om erfarenheter från grannsamverkan tidigare i tråden och det är också min erfarenhet från det villaområde där jag bodde tidigare.
Absolut är det så! Var inte meningen få det att låta som att det enbart handlade om det ena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.