D darosberg skrev:
japp såg det, var en del i beslutet att köpa den modellen.
Hittade även på Holbren, på rea till och med! Endast $675 ;)
Med moms, tull och transport så lär man ha lagt 10k för en sån.

Drömmen lever i högsta grad.
Blir att testa hur knivarna skär först men absolut det är jul snart nog! :crysmile:
Du får hitta en kompis, kompis, kompis som kan skicka den som julklapp! :cool:
Då lär du slippa alla pålagor.

Dag

• Gilla
darosberg
  • Laddar…
Grattis! Fler medlemmar i hyvelklubben :rofl:

Visst lever drömmen, själv mailar jag med Shelix ang. en kutter till min Rojek, det där är ju nästan rena fyndet, själv räknar jag med att det kommer landa runt 1000$ + alla tillägg (frakt, tull o.s.v) :sweat: Men det är lite större kutter också, 310mm (12") och 106 diamter. Priset för hyvel i sig var väl likartat dock, fick ge 4500 för min.

Precis som TS håller jag till i garaget, 300kg hyvel gjorde det inte precis MER lättmöblerat..... :seenoevil:

• Gilla
stigen
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Precis som TS håller jag till i garaget, 300kg hyvel gjorde det inte precis MER lättmöblerat..... :seenoevil:
Kom på studiebesök på mina 8.5 kvm ;)

• Gilla
darosberg
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Och

Haha, jo, jag är medveten om dina utrymmesproblem,:rofl: jag läser mer än jag skriver här på BH :rolleyes:
Det är förresten ditt fel, eller din förtjänst, beroende på vem man frågar i hushållet att jag blivit med hyvel (tips tråden) :crysmile:

Är mitt uppe i konvertering av garage till någon sorts multifunktionsverkstad, kanske skulle göra en tråd av det även om jag inte varit så flitig med bilderna.

• Gilla
darosberg
  • Laddar…
8,5 kvm är inte mycket men med många olika plan kan man husera många prylar! (y)

tyckte jag hade trångt på dubbla den ytan så jag kniper käft :crysmile:

mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Grattis! Fler medlemmar i hyvelklubben :rofl:

Visst lever drömmen, själv mailar jag med Shelix ang. en kutter till min Rojek, det där är ju nästan rena fyndet, själv räknar jag med att det kommer landa runt 1000$ + alla tillägg (frakt, tull o.s.v) :sweat: Men det är lite större kutter också, 310mm (12") och 106 diamter. Priset för hyvel i sig var väl likartat dock, fick ge 4500 för min.

haha, tack! :rofl:

ouch, den är tung!
Kanske skulle gett sig in i kutterbusiness? :thinking:
De lär ju tälja guld med de priserna

j.erkers
Föranmälan? Max en per besök - inte pga corona utan möjlighet att få plats...

Men det var ju ingen bra vetskap att den fanns till Luna L38 (då sannolikt även W59)...

Hur fungerar det att byta kutter i en maskin med långhålsborr, går chucken flytta? Inte kollat så noga på min hur det ser ut...

mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Haha, jo, jag är medveten om dina utrymmesproblem,:rofl: jag läser mer än jag skriver här på BH :rolleyes:
Det är förresten ditt fel, eller din förtjänst, beroende på vem man frågar i hushållet att jag blivit med hyvel (tips tråden) :crysmile:

Är mitt uppe i konvertering av garage till någon sorts multifunktionsverkstad, kanske skulle göra en tråd av det även om jag inte varit så flitig med bilderna.
Jag får inte plats i verkstan så jag skriver här istället..

• Haha
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Bumpar lite liv i tråden för att se om jag kan få hjälp.

Jag har likt TS planer på att införskaffa en planhyvel. Initialt handlar det om lite lister och enklare jobb, men jag skulle gärna på sikt göra lite skärbrädor och annat så jag vill gärna kunna hyvla ändträ med bra resultat. Jag har sneglat på Dewalt DW733 och Metabo DH330 som verkar vara vettiga maskiner, men såg också att Swedendro säljer en Triton som är några tusenlappar billigare. De säljer också spiralkutter (spiralkuttrar?) så då kan man ju uppgradera om behovet uppstår. Jag såg att de har spiralkutter just till Metabos hyvel i sortimentet.

Någon som har koll och kan vägleda lite i valet av maskin? Är det någon större skillnad i kvalitet och/eller funktionalitet mellan de tre modellerna?

Hur "nödvändigt" är det med spiralkutter?

Tack på förhand!

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Hej @Sam_u_El!

Triton hyveln har jag ingen erfarenhet av men om valet står mellan Metabo och Dewalt hade jag nog satsat på Metabo. Det gjorde jag och du kan se varför lite tidigare i tråden. En Shellix kutter vore nog inte så dumt att ha men priset är ju detsamma som en ny maskin! Dom 6000kr kan man köpa många nyttiga och roliga verktyg för. Men smakar det så kostar det.
Vill du ha mer info om Metabon, stål och handhavande, så är det bara att återkomma.
Dag

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
S Sam_u_El skrev:
Ska du hyvla ändträ behöver du spiralkutter, annars är det inte nödvändigt om än väldigt trevligt speciellt när man har bråkiga träslag med vändande fiberriktningar.

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
S Sam_u_El skrev:
Bumpar lite liv i tråden för att se om jag kan få hjälp.

Jag har likt TS planer på att införskaffa en planhyvel. Initialt handlar det om lite lister och enklare jobb, men jag skulle gärna på sikt göra lite skärbrädor och annat så jag vill gärna kunna hyvla ändträ med bra resultat. Jag har sneglat på Dewalt DW733 och Metabo DH330 som verkar vara vettiga maskiner, men såg också att Swedendro säljer en Triton som är några tusenlappar billigare. De säljer också spiralkutter (spiralkuttrar?) så då kan man ju uppgradera om behovet uppstår. Jag såg att de har spiralkutter just till Metabos hyvel i sortimentet.

Någon som har koll och kan vägleda lite i valet av maskin? Är det någon större skillnad i kvalitet och/eller funktionalitet mellan de tre modellerna?

Tack på förhand!
Hur nödvändigt det är kan bara du svara på, fast Ola har gett bra hjälp. Om du kan, så tycker jag du ska testa en med spiralkutter och en utan, så kan du märka skillnaden själv. Det finns några här med spiralkutter, så du får kolla med den som bor närmast. Jag har en i Stockholm på norrsidan. Var bor du?

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
Spiralkutter är bra om man skall hyvla mycket svårhyvlade träslag och vill undvika fiberurslag. Jag som nästan enbart arbetar med furu och gran och björk klarar mig riktigt bra med en klassisk tvåbettskutter med raka knivar tillverkad 1957. Då hör det till sak att jag bara snickrar på deltid och accepterar litet förlorad arbetstid ibland för att hålla investeringskostnaderna nere. Skulle man ha anställda som kör en hyvelmaskin 8 timmar om dagen skulle kalkylen se annorlunda ut.

Så som du Sam-u-el beskriver din användning så ser jag inget behov av spiralkutter. Kraftigare maskinstomme och större kutterdimater gör betydligt större skillnad för slutresultaret på den där nivån är en spiralkutter gör så om du vill lägga mer pengar i blöt gör de mer skillnad om du kastar dem i den riktningen. Förutsatt att du inte tänker hålla på med vissa svårhyvlade ädelträslag.

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.