Hej,

Håller på att sätta ihop en "micro" verkstad för snickeri i mitt alldeled för trånga garage.
Tanken är att göra lite möbler, skåp, skärbrädor (ändträ) o.s.v.

Har införskaffat de (i min mening) flesta nödvändiga verktyg men sista riktiga pusselbiten är en planhyvel...
Har en överhandsfräs som kan plana efter lite jiggbygg men vill ha en riktig planhyvel alternativt kombinationen riktl/planhyvel.
-*
Eftersom jag vill köra ändträ genom denna så vill jag gärna ha en planhyvel med spiralkutter med vädskär.
Har sett att man i US kan köpa från Shelix men dessa kostar nästan mer än själva maskinen!?! Typ $700

Frågan till Er är om ni känner till något mer lokalt eller framförallt ett kostnadseffektivt alternativ?

Tack på förhand!

Mvh
D

D darosberg skrev:
Hej,

Håller på att sätta ihop en "micro" verkstad för snickeri i mitt alldeled för trånga garage.
Tanken är att göra lite möbler, skåp, skärbrädor (ändträ) o.s.v.

Har införskaffat de (i min mening) flesta nödvändiga verktyg men sista riktiga pusselbiten är en planhyvel...
Har en överhandsfräs som kan plana efter lite jiggbygg men vill ha en riktig planhyvel alternativt kombinationen riktl/planhyvel.
-*
Eftersom jag vill köra ändträ genom denna så vill jag gärna ha en planhyvel med spiralkutter med vädskär.
Har sett att man i US kan köpa från Shelix men dessa kostar nästan mer än själva maskinen!?! Typ $700

Frågan till Er är om ni känner till något mer lokalt eller framförallt ett kostnadseffektivt alternativ?

Tack på förhand!

Mvh
D

Hej!

Kolla in länken. Där hittar du mindre hyvlar med spiralkutter.

https://swedendro-tools.se/se/produkter/hyvla/stationart-bruk/axminster

Dag

Axminster mindre stationär hyvel med spiralkutter på en webbshopssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

stigen stigen skrev:
Hej!

Kolla in länken. Där hittar du mindre hyvlar med spiralkutter.

[länk]

Dag

[bild]
Hej,

Tack för svar.

Har redan kollat och23k är den billigaste jag hittar där.
Då lönar det sig ändå att köpa en DeWalt DW733 och modda denna med en Shelix kutter.
Då landar jag på ca15k.

Kommer man verkligen inte under 15k?

Mvh,
D

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag är inte den enda som är sugen på spiralkutter tydligen. :p Sneglat ganska mkt på om/hur/vad man kan få tag på i ett lite lägre prissegment, och det är inte lätt. Jag tror, iaf för egen del, att "mest hyvel för pengarna" är alternativet jag själv försöker mig på. Leta efter en så rejäl och vettig hyvel begagnat som man lyckas uppbringa och sen slänga på en Shelix.

Axminster som länkats ovan är nog enda alteranativet jag sett, men för hyvelbredden jag önskade så är det ändå 30k+, och jag borde kunna landa på på ca hälften eller strax över hälften av det med min beg. hyvel och en Shelix.

Under 15k är nog svårt, spiralkuttern i sig är ju så förbaskat dyr.

Största anledningen att jag själv vill ha en spiralkutter är faktiskt "ro i själen" att jag inte behöver hålla på och krångla med att byta, slipa eller skicka på slipning och posta knivar med jämna mellanrum. Samt att jag skulle våga "fulhyvla" lite mer utan ångest att man ska göra nåt märke i knivarna.

• Gilla
darosberg
  • Laddar…
Skönt att höra att man inte än ensam i djungeln!

Jag befarade det!

Säljs ens Shelix i EU?
Eller måste man köpa från US och bli tullstraffad också?

Ja samma här. Verkar ju finnas en uppsjö med fördelar med den typen av kutter. Inga ”vågmärken” i träet, lägre ljudnivå, bättre slitstyrka mfl..

Mvh, D

Redigerat:
Nej, jag har inte hittat nåt direkt "lokalt" (läs: EU) alternativ. Ska man vara petig så är det väl från Kanada de kommer, känns iaf bättre än USA i mina ögon :rofl:

• Gilla
darosberg
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Nej, jag har inte hittat nåt direkt "lokalt" (läs: EU) alternativ. Ska man vara petig så är det väl från Kanada de kommer, känns iaf bättre än USA i mina ögon :rofl:
ok, då får man väl ha ihjäl spargrisen då :rofl:
Aa, fast enligt hemsidan så skickas de direkt från tillverkaren som är Byrd Tool - Kentucky.
Hade känts 100% bättre från Canada!

D darosberg skrev:
Hej,

Tack för svar.

Har redan kollat och23k är den billigaste jag hittar där.
Då lönar det sig ändå att köpa en DeWalt DW733 och modda denna med en Shelix kutter.
Då landar jag på ca15k.

Kommer man verkligen inte under 15k?

Mvh,
D
Hej igen!

Har du kollat den asiatiska marknaden.
Hittade dessa. Det finns tydligen till flera olika DW-hyvlar.

Dag

Skärmbild av en produktlista på AliExpress som visar en spiral skärhuvud för DW-hyvlar prissatt till 526 dollar.
Skapa konto

Skärhuvud för snickarhyvel från asiatiska marknaden, kompatibelt med flera DW-modeller.
Skapa konto

stigen stigen skrev:
Hej igen!

En DW 733 borde du hitta runt 5000kr. Jag sålde min för ett år sedan för 4000kr.

[länk]

Dag
Tack för tipset om Kina!
Kan ju vara ett alternativ.
Får väl granska lite recensioner och dylikt så att det inte är skräp man får. Min erfarenhet från de sidorna är 50/50. Ibland bra men ibland också värdelöst.

Vart du nöjd med DeWalten förresten?

D darosberg skrev:
Tack för tipset om Kina!
Kan ju vara ett alternativ.
Får väl granska lite recensioner och dylikt så att det inte är skräp man får. Min erfarenhet från de sidorna är 50/50. Ibland bra men ibland också värdelöst.

Vart du nöjd med DeWalten förresten?
Den fungerade som den skulle. Men kom över en nästan ny Metabo när jag köpte lite olika maskiner. Den har dubbla vändskär så man slipper postning av stålen. Sen hittade jag en tysk leverantör av stål som slog dom svenska leverantörerna med råge. Har nu 5 par stål d.v.s 10 byten.
Därför bytte jag.

Dag

• Gilla
darosberg
  • Laddar…
Problemet med kostsamma modifikationer är att man sällan får igen pengarna om man ska sälja maskinen. Sedan är det ju roligt att modda men sällan en bra affär i det lite längre perspektivet.

• Gilla
Amandus
  • Laddar…
Blev en Kity 637 idag i halvtaskigt skick. Gav 4000kr för den och en spånsug från samma märke.

Någon som har erfarenhet?
Även tacksam om någon vet vad skillnaden är mellan modell 636 och 637.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
D darosberg skrev:
Blev en Kity 637 idag i halvtaskigt skick. Gav 4000kr för den och en spånsug från samma märke.

Någon som har erfarenhet?
Även tacksam om någon vet vad skillnaden är mellan modell 636 och 637.
Drömmen går att förverkliga! :love:

Spiral cutterhead för en tjocklekshyvel visas på en produktsida, med beskrivning av 44 karbidinsatser och fördelar.
Skapa konto

• Gilla
darosberg
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Drömmen går att förverkliga! :love:

[bild]
japp såg det, var en del i beslutet att köpa den modellen.
Hittade även på Holbren, på rea till och med! Endast $675 ;)
Med moms, tull och transport så lär man ha lagt 10k för en sån.

Drömmen lever i högsta grad.
Blir att testa hur knivarna skär först men absolut det är jul snart nog! :crysmile:

• Byrd Shelix skärhuvud för fräs och hyvelmaskin Kity 637 på en webbsida, rea för $675.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.