3 910 läst ·
41 svar
4k läst
41 svar
Planering gästtoalett
Lillången sminkspegel är bra där det är trångt, det har dottern över elementet i sitt lilla badrum:S Stuff skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/p/lillangen-spegel-vit-50204943/
Jag har glömt att uppdatera hur det går här. Egentligen har väl inga beslut fattats men snickaren har i alla fall jobbat på i lägenheten. Dessvärre så saknades avlopp till WC (som var inritat på ritningen jag fått av föreningen). Är väl ingen katastrof då det bör gå att koppla på sig i schaktet utan större problem. Dock är jag nu fundersam på om jag kan ha WC där jag vill då det bara är ca 10 cm under reglarna. Fixar snickaren så som jag vill ha det så är jag mest inne på något som bifogat.
Måtten bör bli som nedan, dvs ungefär 55 cm mellan framkant toastol och kommod om vi väljer något lagom stort (ca 35 cm djupt). Ev växer längden från 155 till 160 cm vilket skulle ge 60 cm framför toan, det kan väl inte upplevas som allt för trångt? Hittar inget hörhandfat som faller oss båda riktigt i smaken.
En cm på ritning nedan är 1 dm i verkliga livet
Måtten bör bli som nedan, dvs ungefär 55 cm mellan framkant toastol och kommod om vi väljer något lagom stort (ca 35 cm djupt). Ev växer längden från 155 till 160 cm vilket skulle ge 60 cm framför toan, det kan väl inte upplevas som allt för trångt? Hittar inget hörhandfat som faller oss båda riktigt i smaken.
En cm på ritning nedan är 1 dm i verkliga livet
Det blir inte någon stor vändzon, men det kommer funka.R rickard84 skrev:
En sak jag kom att fundera på när jag ser bilden.. Kan det inte gå att ställa WC stolen lite på snedd (inte 45°) ut från det högra hörnet bredvid schaktet och sedan handfat till vänster ...
Och få mer golvyta samt att nyttja nichen bredvid schaktet ...
Redigerat:
Jag hade förlängt schaktet så att väggen blir rak hela vägen ner till nedre högra hörnet. Sen hade jag satt kommoden där istället. Då kommer det uppleva som luftigare. Dörren hade jag flyttat lite längre neråt och wc stolen lite mer till vänster. I övre högra hörnet hade jag satt någon sorts förvaring i gattet som är bredvid schaktet. Antingen ett underskåp och sedan en bänkskiva eller ett högskåp 
Hur liten man kan göra en toalett?
tja de på flygplan funkar ju faktiskt men mer användbart så den minsta jag har stött på var 120X80.
Även om de är dyra så finns det toaletter med lös spolcistern som kan monteras uppe vid taket. Kan kanske ge någon dm extra.
Sen om det var ont om ledningsutrymme. Gör en tron ! Dvs höj upp toan lite
tja de på flygplan funkar ju faktiskt men mer användbart så den minsta jag har stött på var 120X80.
Även om de är dyra så finns det toaletter med lös spolcistern som kan monteras uppe vid taket. Kan kanske ge någon dm extra.
Sen om det var ont om ledningsutrymme. Gör en tron ! Dvs höj upp toan lite
Toaletten kommer nu bli ca 135 gånger 155 cm, vi ökade från 125 till 135 då vi fick problem med att få avloppet dit vi ville. Toan kommer placeras till höger om schaktet och vinklas ut mot mitten en aning för att få lite bättre utrymme framför. Kommoden kommer att hamna centrerad på den vänstra väggen, typ där kofoten står
Med centrerad så avses måttet 115 (135 - 20).
Tack för engagemanget, otroligt hur många som är med och har ideer!
Återkommer varefter arbetet fortlöper.
"Toan kommer placeras till höger om schaktet och vinklas ut mot mitten en aning för att få lite bättre utrymme framför. Kommoden kommer att hamna centrerad på den vänstra väggen, typ där kofoten stårR rickard84 skrev:Toaletten kommer nu bli ca 135 gånger 155 cm, vi ökade från 125 till 135 då vi fick problem med att få avloppet dit vi ville. Toan kommer placeras till höger om schaktet och vinklas ut mot mitten en aning för att få lite bättre utrymme framför. Kommoden kommer att hamna centrerad på den vänstra väggen, typ där kofoten stårMed centrerad så avses måttet 115 (135 - 20).
... lite tänkt utanför boxen
Yes, såg det. Det föll på två saker egentligen, dels så har vi inte plats för wc-avlopp med fall under reglarna och sen har de gjutit in befintlig t-koppling på stora stammen så då skulle det börja bilas i betingen osv. Nu ansluter vi med WC-stol på stora stammen ovanför den befintliga kopplingen om jag förstod rörmokaren. Lät som en smidigare lösning.
Klicka här för att svara