Inget fel på de placeringarna
Sätt pottor ovan där du ska ha belysningen ta gärna höga , dra rör mellan dom , kanske rör i
2 rader till dosa , bry dig inte om vilken sorts armatur just nu , i samband med att sätta taket så sätter du en skruv i centrum av pottan , nu har du en markering på centrum , och kan välja storlek på armatur hur du vill och borra därefter , för att få exakt rad sätt snöre mellan dom yttersta skruvarna , nu fick du exakt centrum för borrning , inget bråttom med armaturval
Om man ska få jämnt ljus från spottar så brukar man sätta dem med en meters mellanrum och det stämmer ju bra för bredden (4 m) på ditt badrum, men det blir ju inte lika enkelt när det är 1,5 meter på andra hållet. Man kan ta hänsyn till att du redan har två spottar över handfatet och därför nöja sig med en rad spottar, men det är nog rätt mycket upp till dig om du vill kosta på dig fler spottar eller acceptera att det inte blir lika mycket upplyst i hörnen i överkanten av ritningen.
Är det lämpligt att sätta en spott ovanför duschen?
Trots allt blir det ju lätt rätt fuktigt där.
Jag har reglat med 45x45 och satt apparatdosor där spottarna ska vara. Jag valde spottar som kan monteras i apparatdosor. Jag har installerat 2x3 stycken i ett 2x2 m rum. Jag drog kopplingsslang i två slingor med 3 spottar i varje.
I en städskrubb intill har jag installerat drivdonet. så slipper jag gräva i taket när det ska bytas.
LED-spottar behöver inga pottor. Vill du installera pottor som någon föreslog krävs reglar på 45x75 eller t o m 45x95.
Vid placering ska man även tänka på skuggbildning. Min spot i duschen är lite dumt placerad, den lyser direkt på takduschens huvud. Så man duschar i skuggan(vilket kan vara en fördel).
Tack för alla hjälpsamma svar.
Jag kommer att köra på detta och placera apparatdosor, då jag kommer att regla med 45x45 och sedan enkelgips i taket.
Nu kommer man till nästa fråga, vilka spottar kan man välja. Tycker de är en djungel.
De jag letar efter är:
220v eller 12v med inbyggd trafo. (vill gärna inte ha en trafo liggande som flera spottar kopplas till)
Dimbara.
Passa i apparatdosa
9 spottar.
Tack för alla hjälpsamma svar.
Jag kommer att köra på detta och placera apparatdosor, då jag kommer att regla med 45x45 och sedan enkelgips i taket.
Nu kommer man till nästa fråga, vilka spottar kan man välja. Tycker de är en djungel.
De jag letar efter är:
220v eller 12v med inbyggd trafo. (vill gärna inte ha en trafo liggande som flera spottar kopplas till)
Dimbara.
Passa i apparatdosa
9 spottar.
Finns detta?
Det kan bli svårt att hitta 230V eller med egen trafo som får plats i en apparatdosa. Jag tycker du har väldigt många spottar i badrummet, själv hade jag satt 4 st av dessa: http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=382
Tre på rad och en över duschen men se till att inte duschhuvudet skuggar.