2 703 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Planering av JFB-installation
Håller på att planera för ombyggnad av centralerna. Sitter sedan tidigare en JFB till golvvärmen men ska sätta en JFB på varje central istället så hela anläggningen är skyddad. Jag vill ha förbrukarna fördelade på två JFB.
"Problemet" är att centralerna är seriekopplade idag (de sitter brevid varandra), dvs huvudbrytaren på central 1 släcker även central 2. Frågan är då hur man gör installationen bäst. Jag antar att huvudbrytaren på en central måste sitta före JFB? Det innebär att det vore enklast att från fortsätta från JFB1 till JFB2 med matningen och skippa brytaren i central2. Det innebär att jag bara får en huvudbrytare för hela anläggningen, vilken inte gör mig något. Frågan är då vad jag ska göra med brytaren som inte används? Finns det någon form av täcklock att sätta i hålet? Det är alltså en porslinscentral vi pratar om här.
Råd och dåd tack!
"Problemet" är att centralerna är seriekopplade idag (de sitter brevid varandra), dvs huvudbrytaren på central 1 släcker även central 2. Frågan är då hur man gör installationen bäst. Jag antar att huvudbrytaren på en central måste sitta före JFB? Det innebär att det vore enklast att från fortsätta från JFB1 till JFB2 med matningen och skippa brytaren i central2. Det innebär att jag bara får en huvudbrytare för hela anläggningen, vilken inte gör mig något. Frågan är då vad jag ska göra med brytaren som inte används? Finns det någon form av täcklock att sätta i hålet? Det är alltså en porslinscentral vi pratar om här.
Råd och dåd tack!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
Hur kommer det sig att de är seriekopplade? Är det inte bara att ansluta kabeln till central 2 före HB i central 1?
För övrigt ser jag inte beroendet till JFBerna. De går att installera oberoende av om central 2 bryts av central 1 eller inte.
Är det något speciellt med dessa centraler? En HB ska bryta hela centralen och ska alltså sitta först. Nu har du två bredvid varandra, men det finns väl ingen risk för att man förväxlar HB med vilken central den bryter eller nåt?
För övrigt ser jag inte beroendet till JFBerna. De går att installera oberoende av om central 2 bryts av central 1 eller inte.
Är det något speciellt med dessa centraler? En HB ska bryta hela centralen och ska alltså sitta först. Nu har du två bredvid varandra, men det finns väl ingen risk för att man förväxlar HB med vilken central den bryter eller nåt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 067 inlägg
Matningen på 2:an sitter kanske på skenorna i 1:an men det är ju enkelt att flytta och lägga dubbelt på inkommande till HB i 1:an.
Eventuellt dela upp matningen i en dosa före centralerna.
JFB går alltid att koppla in.
Protte
Eventuellt dela upp matningen i en dosa före centralerna.
JFB går alltid att koppla in.
Protte
Precis, matnigen till 2:an ligger på skenorna från 1:an men jag tänkte jag skulle sluppit mekandet med att dela upp matningen före centralerna.
Naturligtvis går det att installera JFB:erna ändå men då kommer JFB1 att bryta hela anläggningen och det var inte så jag tänkte mig riktigt
Naturligtvis går det att installera JFB:erna ändå men då kommer JFB1 att bryta hela anläggningen och det var inte så jag tänkte mig riktigt
Kolla upp om det är okej att lägga två ledare i samma skruv på huvudbrytaren i central 1, annars måste delningen av inkommande ske separat med någon slags plint. Då kommer man in på hårkylverier om att använda en central som "kopplingsutrymme", eller hur det nu var. Om det är en modern central med din-skena så går det troligtvis att hitta dokumentation om hur man får göra med en eller två ledare in på samma anslutning.
Jag håller med Bo.Siltberg om att jordfelsbrytarnas beroenden inte påverkar jordfelsbrytare. Om matningen från central 1 till 2 går efter central 1's huvudfelsbryrare så kan den ändå tas före central 1's jordfelsbrytare.
Jag håller med Bo.Siltberg om att jordfelsbrytarnas beroenden inte påverkar jordfelsbrytare. Om matningen från central 1 till 2 går efter central 1's huvudfelsbryrare så kan den ändå tas före central 1's jordfelsbrytare.
Det är en dized-central och det finns inte en janne att få plats med två 10mm2 ledare på samma skruv på HB så det är uteslutet av praktiska skäl också.
Men jag har ju gjort en tankevurpa så man skäms, det är ju klart att det inte är några problem precis som Bo. Stiltberg säger. Vet inte vad jag tänkte på :blushing:
Nåväl, tack!
Men jag har ju gjort en tankevurpa så man skäms, det är ju klart att det inte är några problem precis som Bo. Stiltberg säger. Vet inte vad jag tänkte på :blushing:
Nåväl, tack!
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
http://www.eldon.com/upload/Sweden/Eldon_Snabbplintar_0418.pdf
Jag skulle flytta inkommande kabel till en ny 13 moduls central med dinskena och sätta hb+2st jfb i den dvs 2+4+4 moduler och kvarvarande plats skulle användas för nollplint/pe plint... så kan du bara demontera kopplingen mellan centralerna och separarera jord och nollplint i centralerna när du dragit in nya nollan och jordledaren...
Jag skulle flytta inkommande kabel till en ny 13 moduls central med dinskena och sätta hb+2st jfb i den dvs 2+4+4 moduler och kvarvarande plats skulle användas för nollplint/pe plint... så kan du bara demontera kopplingen mellan centralerna och separarera jord och nollplint i centralerna när du dragit in nya nollan och jordledaren...
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Förstår inte varför alla tror att SKRUV skulle vara så mkt bättre jämnt, en snabbkoppling ger ju alltid samma motstånd mot kabeln år efter år, en skruv kan röra på sig vid temperaturförändringar och vibrationer.. i ett styrskåp för lantbruk från AKRON satt det en snabbplint för 25mm2 för PEN ledaren, den fungerade ypperligt och för det fortfarande... Skruv är för elektriker som vägrar inse att utveckligen går framåt..
Det var en bra idé, tål att tänkas på men antagligen behöver jag bryta upp väggen för att komma åt matningen före centralen.... Vad görs då lämpligast med de HB som redan sitter i centralerna så ingen av misstag tror att de bryter centralen, har inte sett lock el. dyl. någonstans att sätta i plåten istället för brytaren.TommySjoberg skrev:[länk]
Medlem
· Västerbottens län
· 18 067 inlägg
Två runda plåtbitar och tre skruv till varje central.
En plåt på var sida och skruva just innanför kanten så görs ingen åverkan på orginalet.
Eller skruva en plåt över bara, det kommer aldrig att sitta en HB i hålet iaf.
För övrigt så finns / fanns det täcklock.
Protte,
En plåt på var sida och skruva just innanför kanten så görs ingen åverkan på orginalet.
Eller skruva en plåt över bara, det kommer aldrig att sitta en HB i hålet iaf.
För övrigt så finns / fanns det täcklock.
Protte,
Klicka här för att svara