Vi renoverar ett gammalt hus som inte haft inredd övervåning tidigare. Nu har vi börjat fundera på hur vi ska planera dusch och toalett på övervåningen.

Bifogar en bild av förutsättningarna ungefärligen, men innervägarna är bara delvis förutbestämda: dvs väggen mot trappen måste vara där den är, vänster (inner)vägg har valfri placering och kanske skulle man använda den för förvaring? Väggen mot murstocken skulle kunna vara på endera sidan murstocken. Innerväggen vid andra sidan murstocken (som går mot badrummets vägg) kommer kanske inte att sättas upp.

I badrummets hörn trapp/yttervägg finnas en trumma ner till dusch/toalett på undervåningen. Trumman går till en tvättmaskin under trappen (ska göra att man slipper kånka tvätten ner iaf). Därför borde det troligen vara någon slags skåp i det hörnet som man kan ansluta trumman i. har funderat på att göra skår där. Vi har inte barn än, men hoppas, så utrymme för skötbord vore bra.

Bifogar också en bild av hela övervåningen, men då är det än mer som inte stämmer. Det är snedvägg med ca 1.80 i höjd vid takfoten. Vi ska så länge det räcker inte dela av rummen på tvären utan försöka hitta förvaring i innerväggar osv. Jag tycker rummens harmoni störs av klädkamrarna som vår arkitekt föreslagit. Tvättmaskinen är alltså numera på nedervåningen. Där det står klädkammare/tvätt ska en acktank stå (kökets vedspis och murstock är just under så det ska bli självcirkulation.)

Jag tar tacksamt emot förslag på hur vi ska utforma rummet och eller förslag på annan förvaring än den på ritningen.

• Bild 4.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 5.jpg
Redigerat:
Säg till om jag uttryckt mig oklart!?

Eller behövs det tanketid? För jag är säker på att detta fantastiska forum är fullt av goda råd... ;)

Er planlösning påminner faktiskt väldigt mycket om vår.
För tips om förvaring kan ni utnyttja snedtaket och göra så kallade kattvindar. Det var ett traditionellt sätt att ordna förvaring och man kan dessutom utnyttja snedtaket till fullo. Borde vara väldigt lätt i stora sovrummet, till exempel. Snedtaket kan också utnyttjas för placering av WC mot ytterväggen (med så pass hög halv takhöjd gör det ingenting, precis som hos oss).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.