Fick ett brev hem idag av E.O.N där de skriver att de skall utföra ombyggnadsarbete -underhåll på tisdag nästa vecka från klockan 9-15.
Hur klarar sig mat i frys och kylskåp under dessa 6 timmar?
Sedan har man någon rätt till ersättning för dessa timmar då man inte kan laga mat hemma, eller använda dator, tv mm?

Det beror nog på vilken kyl och frys du har (d.v.s. isoleringsförmågan). Men 6 timmar låter onekligen mycket.

Med tanke på hur elbolag fungerar tvivlar jag på att du får någon ersättning. De har nog sett till att reglera detta i sina kundavtal.

Du bör väl kanske undvika storhandling dagen innan? ;)

Det vanliga brukar dock vara att de t.ex. skriver att de kommer att bryta strömmen mellan 9-15. Med detta menas inte att strömmen är bruten i 6 timmar, utan endast att den bryts någon gång under denna tidsperiod. Oftast brukar avbrotten vara ganska korta vid planerade driftstopp.

Redigerat:
Äh, 6 timmar är nog ingen fara. Möjligtvis att smöret i kylen kanske blir en aning mindre hårt..

//Patrik

Det ska inte vara några problem om du inte frekvent öppnar Kyl/frys under den tiden. även äldre apparater håller kylan ett tag. Sen tar det nog mer än 6 timmar innan maten blir dålig.

Ja, precis.. Du kan ju försöka hålla nere antalet kylskåpsöppningarna.

//Patrik

Henke O skrev:
Det ska inte vara några problem om du inte frekvent öppnar Kyl/frys under den tiden.
Jag skulle vilja säga att det går bra om du inte öppnar frysen alls. Öppna inte frysen under tiden för strömavbrottet! Inte strax innan heller.

Samma sak gäller för kylen om man vill hålla temperaturen, men det mesta man har där klarar väl att vara i rumstemperatur i sex timmar, så det är inte lika känsligt.

Kan ju vara en idé att vrida ner tempen i kyl och frys något dygn innan, kyl går väl inte att sänka speciellt mycket men frysen kan man ju maxa.
Borde göra något iaf, inte för att jag tror att det är någon större fara. Hade själv ett liknande avbrott när de bytte transformator hör, fick samma varning om 9-15, tror det varade i 4 timmar. Var då inga problem med några kylvaror för min del.

Jag har stängt av strömmen för boende mellan 7.30 och 15.30 och så länge man inte öppnar kyl och frys så är det ingen fara, däremot så är det ju bra att kolla så att allt är igång som det ska efter avbrottet.

Om du har "tur" med vädret så kan det ju vara läge att plocka ut all mat ur kylen och ställa utomhus om det är kylskåpstemperatur där. För frysen gäller dock att stänga dörren och sedan hoppas på det bästa. Kan säkert löna sig med att sänka temperaturen en aning innan

Ingen fara bara du inte öppnar och kollar en gång i timmen. Underhåll är tvunget och bättre än oplanerat avbrott. Tror det är 12 timmar innan någon ersättning ges. Bättre med 6 timmar som du vet om än 11 timmar du inte visste om. Unna dig en lunch ute, ta en promenad och sen har snart 6 timmar gått!

På mina nya Borschskåp tror jag det står de klarar 24h vid frånslag om de inte öppnas tills temperaturen börjar bli kritisk. En kylbag på ICA är väl typ 12h liksom :)

Jag kan bara repetera vad som sagts flera gånger redan. Låt det vara stängt under tiden, det är inga problem.

OM något skulle bli förstört pga längre strömavbrott så ersätter inte elbolaget det. De har ibland vissa ersättningar om det varit längre perioder med (oplanerade) avbrott. Du får åberopa hemförsäkringen i sådant fall. (Säg om du har 100 kg dyrbar älgfile i frysboxen eller nåt, som blir tinat och förstört.

Men som sagt. Låt det vara stängt så är det lugnt. Det är allt du behöver fundera över.

hur lugnt som helst.
Låt bara dörrarna vara stängda så är det inget problem alls.
Hadde nyligen termostatpaj på min kyl så den fick klara sig över en arbetsdag och det gick bra

Som elektriker kan jag berätta en väldigt underlig sak. Vid avbrott tex under stamrenovering eller liknande så kan det både vara planerade avbrott och sen miss på att kolla om allt gått igång eller avborrningar vid håltagning som är oplanerade och elektrikern ovetande om som då leder till avfrostad frys och tinad mat. Vid 99 ggr av 100 så har den drabbade enligt egen utsago oxfilé kilovis, rysk kaviar eller andra dyra matvaror som dom tvingats slänga så klart innan dom kunnat visa exakt vad som fanns i frysen. Ganska roligt att typ alla kör med samma grej, som om vi elektriker inte fattar.
En annan sak är att hembakat som förstörts i frysen ger högre ersättning än oxfilén och när "tanterna" hör det efter sina krav så gapar dom bara (sanningen var ju oftast att frysen var full av bullar och kakor).

När jag ändå är OT så kan jag berätta om den boende i en förening där vi gjorde elrenovering och hade avstängt hela dagen, frysen hade frostat av lite så det var några vattendroppar på golvet och kunden ringer och säger att allt är förstört i frysen, precis allt, hur kan man ha avstängt en hel dag. Saken är den att den frys hon menade hade hon i ett förråd i källaren som inte alls tog ström från henne (frd hade gratis ström) och hon haft ström på hela dagen....försöka går ju.... ;)

Tyresö
Är du osäker på kylan i kylskåpet, kan du förbereda med några vattenfylda pet-flaskor som du fryser in och använder som frysklampar i kylen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.