Har just köpt en 45 kvm stor etta där jag vill ha ett sovrum med dörr som går att stänga. Idag finns endast en liten alkov (Se ritning). Har hör de som lagt ett rum vid balkong eller vid kök/klädkammare. Jag inser det inte är så lätt finna andra lösningar, men om uti fall att det finns någon kreativ person som kan tänka "0utside the box" kanske ändå det går finna smart lösning utan att det kostar "skjortan".
Jag är mycket tacksam för all tänkbar hjälp finna på lösningar.
Varma vårhälsningar!
Elinar
Ps. Ritningen visar min lägenhet, men den är spegelvänd. Kanske inte spelar så stor roll.Ds 2 cm = en meter
Jag är mycket tacksam för all tänkbar hjälp finna på lösningar.
Varma vårhälsningar!
Elinar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklaste o billigaste lösningen är väl att bygga rummet där nuvarande sovalkov ligger, men då kommer det nog kännas mer som en etta med inbyggd sovalkov än som en tvåa i.o.m. avsaknaden av fönster.
Bästa (men dyrare) enligt mig är att förlägga sovrummet där matplatsen ligger idag samt öppna upp köksväggen mot vardagsrummet och bygga köket i ett L mot långvägg+wc. Då blir det mer ett "riktigt" rum med fönster/balkong. Väggen mellan hall och sovalkov skulle jag ta bort eller korta ned ordentligt. En liten tvåa med öppen planlösning helt enkelt.
Bästa (men dyrare) enligt mig är att förlägga sovrummet där matplatsen ligger idag samt öppna upp köksväggen mot vardagsrummet och bygga köket i ett L mot långvägg+wc. Då blir det mer ett "riktigt" rum med fönster/balkong. Väggen mellan hall och sovalkov skulle jag ta bort eller korta ned ordentligt. En liten tvåa med öppen planlösning helt enkelt.
gör om alkoven samt klädkammaren till ett riktigt sovrum, väggen som blir ihop med vardagsrummet bygger du med några rektangulära fönster (förslagsvis högst upp men det är ju en smaksak), då kommer du hyfsat ljusinsläpp =)
Tack för era svar som jag uppskattar mycket. Att flytta på ledningar o s v blir för jobbigt känner jag, Det blir Västra Götaland som segrar för jag är själv kommen därifrån. Det sista var ett skämt men jag ÄR en halvgjuten Skaraborgare.
Klicka här för att svara