Hej. Vi har beslutsångest om vi ska bygga vårt ursprungliga U-kök till ett U-kök med kökshalvö med bänkskiva som matbord, eller om vi ska ha som tidigare med matbord och mindre U-kök. Har ni några tankar och idéer ?

obs, dom mindre vakra stödbenen har jag tänkt ersätta med ett ramverk fäst i skåpen och kanske bara ett stödben

• 3D-ritning av ett U-kök med kökshalvö och integrerat matbord, designföreslag med stödben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser trångt ut. Vad är det för mått?

90 cm bordshöjd är inte alltid så småbarnsvänligt (barnstolsvänligt) om det är aktuellt.

Det är 240cm vägg till vägg. Nu med gamla köket är det 312cm djupt. Om vi gör kökshalvö blir det 512cm. Kökshalvö än är tänkt att hamna exakt där matbord för 5pers är idag så det va mer om det fanns idéer vi har missat. Lite trångt blir det oavsett matbord eller bord av bänkskiva. men jag hittar väldigt lite på Google med liknande lösningar. Sitta 4st på rad vill vi inte då det är över 10m bord till matsalsbordet

BirgitS
Jag tänkte mer på sittutrymmet, att var och en får 60 cm till förfogande. Det där skåpet längst ut på kökshalvön tar ju lite plats. Personligen har jag alltid gillat flexibilitet, t.ex. så mycket som möjligt är flyttbart så att det går att flytta om för att något även ska fungera bra under t.ex. fester.

Vad tycker du/ni är fördelen med att använda en kökshalvö som matbord?

Bra inputs. Avståndet mellan skåpen där stolarna ska vara är 135cm så 60 per person finns det. Bänkskivan vid halvön kommer vara 220 lång 90 bred. Sen försvinner 60djup vid fönstret och 15djup från andra hållet.
Fördelen gentemot matbord skulle vara ytterligare något bänkskåp, mer arbetsyta och estetiskt snyggare kök. Men det med barnstolar har vi inte tänkt på om det finns eller inte. Matbordet idag är 75cm och bänkskivan är på 90cm höjd

BirgitS
Ja, då verkar ju "matbordet" bli tillräckligt stort. Man kan sitta vid ett matbord och skära eller baka ut också ;) . För barn kan det vara en lämplig höjd att stå vid när de vill hjälpa till.

Men visst förstår jag att ett till bänkskåp kan vara bra att ha. Men kolla upp hur det är med barnstolar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.