Nja i mina tankar så täcker ju tvn alltid hålet. Men har man ett vägguttag bakom tvn och man byter tv som inte har baksidan försänkt där VU sitter, kan det kanske bli svårt att få in stickproppen. Men om VU sitter nere vid golvet och kabeln går i kanalen så borde det inte vara några problem. Kabeln är ju knappt 8-9mm bred så den får man ju in i kanalen även fast tvn är som tjockast precis där. Eller tänker jag fel? Bilden tagen från mattetvillings tråd

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för länken på hdmi kablar, har letat efter kabel att kontaktera själv :)

Jag förstår faktiskt inte hur det skiljer mot en apparat/kopplingsdosa? Om man som sagt inte har ett vägguttag. Förutom att man kanske kan dra lite enklare. Tack för tipset dock, ska diskutera det med min elektriker (pappa) :D Dock ska man vara petnoga får du inte dra HDMI och matning i den där trumman

Ramnemark skrev:
Tack för länken på hdmi kablar, har letat efter kabel att kontaktera själv :)
Själva kabeln är ju kontakterad, men höljet är löstagbart och kontakten lätt böjd så att den går att dra i ett 20mm VP eller en 25mm slang. Jag har provdragit min innan jag gjöt in VP-röret, fungerade fint

Så länge apparatsladden till tvn inte består av FK eller liknande enkelisolerad ledare, så är det fullt legalt att blanda matning och signal i samma kanalisation :)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det har du ju självklart rätt i, det ända man då behöver oroa sig för är störningar, men med en så pass bred kanal och Hdmi är det nog inte ett problem. Skulle dock inte dra Hdmi längre sträckor med 220volt,kan bli fasförskjutnibg i färginformationen även fast det är en digital signal (då varje färg har en egen ledare)

Det var jag som misstolkade och trodde du skulle ha ett vägguttag bakom tvn. Självklart går de lika bra att ha en kopplingsdosa :). Vill man skilja på kablarna pga störning så går de att dra på en slang över kabeln i vent kanalen. Du har iallafall möjlighet att dra upp fler kablar till tvn, om det behovet skulle uppstå :)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Grundfrågan kvarstår lite, om jag inte alls vet vilken TV jag ska ha vad är bästa generiska plats för dosan?

Jag skulle satt den så att den blir dold oberoende om du har en 32 tum eller en 65 tum. På våran 32a i sovrummet är anslutningarna på höger sida men på min 55a är de på vänster. Det verkar inte finnas någon standard. Mitt på?

Men om man bestämmer sig för var tvns underkant ska hamna och sedan sätter dosan strax ovan det och i centrum?

Projektorn bild börjar vid 700mm men kanske ska ha tvn lite högre? 800? 1000?

Det tycker jag låter bra. Höjd har jag inga tips på, min står på tv-bänken just nu...

tommib
Jag missförstod dig, jag fattade det som att du skulle gå upp med HDMI utanpåliggande från dosa vid golvet. Silly me.... ;)
Jag skulle definitivt sätta dosan i centrum, men något högre än du tänkt dig just för att kunna välja lite mer vad gäller storlek på TV. Bildens mitt bör vara i ögonhöjd när du sitter i din favoritsoffa, så ofta ska den sitta lägre än man tror. Många monterar sina TV-apparater för högt ur ergonomisk synvinkel.

Mitt tips skulle vara att gå till en butik och mäta ut hålen för VESA-fästet på några TV-modeller för att avgöra vad som är normalt och sen sätta dosan 100mm nedom fästets tänkta placering. Om du väljer en sån skena så hamnar du troligen ganska rätt oavsett storlek på TV då.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Bommen till duken hamnar vid ca 600mm så skulle kunna ha TVns underkant strax över det

tommib
Ja, den aspekten är också viktig förstås. Med tanke på din renovering i övrigt så känns det som en detalj du skulle störa dig på om man såg underkanten på TVn när duken är nere.... ;)

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Den där iden med ventilationskanalen var bra. Om du tar en sådan och sätter sen högt upp i väggen fast utan öppning så är det ju bara att såga upp ett hål rakt in i kanalen när det är dags att sätta dit TV:n.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.