12 676 läst ·
80 svar
13k läst
80 svar
Planera apparatdosa för framtida TV
Nja i mina tankar så täcker ju tvn alltid hålet. Men har man ett vägguttag bakom tvn och man byter tv som inte har baksidan försänkt där VU sitter, kan det kanske bli svårt att få in stickproppen. Men om VU sitter nere vid golvet och kabeln går i kanalen så borde det inte vara några problem. Kabeln är ju knappt 8-9mm bred så den får man ju in i kanalen även fast tvn är som tjockast precis där. Eller tänker jag fel? Bilden tagen från mattetvillings tråd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Jag förstår faktiskt inte hur det skiljer mot en apparat/kopplingsdosa? Om man som sagt inte har ett vägguttag. Förutom att man kanske kan dra lite enklare. Tack för tipset dock, ska diskutera det med min elektriker (pappa)
Dock ska man vara petnoga får du inte dra HDMI och matning i den där trumman
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Det har du ju självklart rätt i, det ända man då behöver oroa sig för är störningar, men med en så pass bred kanal och Hdmi är det nog inte ett problem. Skulle dock inte dra Hdmi längre sträckor med 220volt,kan bli fasförskjutnibg i färginformationen även fast det är en digital signal (då varje färg har en egen ledare)
Det var jag som misstolkade och trodde du skulle ha ett vägguttag bakom tvn. Självklart går de lika bra att ha en kopplingsdosa
. Vill man skilja på kablarna pga störning så går de att dra på en slang över kabeln i vent kanalen. Du har iallafall möjlighet att dra upp fler kablar till tvn, om det behovet skulle uppstå 
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Grundfrågan kvarstår lite, om jag inte alls vet vilken TV jag ska ha vad är bästa generiska plats för dosan?
Jag skulle satt den så att den blir dold oberoende om du har en 32 tum eller en 65 tum. På våran 32a i sovrummet är anslutningarna på höger sida men på min 55a är de på vänster. Det verkar inte finnas någon standard. Mitt på?
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Men om man bestämmer sig för var tvns underkant ska hamna och sedan sätter dosan strax ovan det och i centrum?
Projektorn bild börjar vid 700mm men kanske ska ha tvn lite högre? 800? 1000?
Projektorn bild börjar vid 700mm men kanske ska ha tvn lite högre? 800? 1000?
Jag missförstod dig, jag fattade det som att du skulle gå upp med HDMI utanpåliggande från dosa vid golvet. Silly me.... 
Jag skulle definitivt sätta dosan i centrum, men något högre än du tänkt dig just för att kunna välja lite mer vad gäller storlek på TV. Bildens mitt bör vara i ögonhöjd när du sitter i din favoritsoffa, så ofta ska den sitta lägre än man tror. Många monterar sina TV-apparater för högt ur ergonomisk synvinkel.
Mitt tips skulle vara att gå till en butik och mäta ut hålen för VESA-fästet på några TV-modeller för att avgöra vad som är normalt och sen sätta dosan 100mm nedom fästets tänkta placering. Om du väljer en sån skena så hamnar du troligen ganska rätt oavsett storlek på TV då.
Jag skulle definitivt sätta dosan i centrum, men något högre än du tänkt dig just för att kunna välja lite mer vad gäller storlek på TV. Bildens mitt bör vara i ögonhöjd när du sitter i din favoritsoffa, så ofta ska den sitta lägre än man tror. Många monterar sina TV-apparater för högt ur ergonomisk synvinkel.
Mitt tips skulle vara att gå till en butik och mäta ut hålen för VESA-fästet på några TV-modeller för att avgöra vad som är normalt och sen sätta dosan 100mm nedom fästets tänkta placering. Om du väljer en sån skena så hamnar du troligen ganska rätt oavsett storlek på TV då.
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Bommen till duken hamnar vid ca 600mm så skulle kunna ha TVns underkant strax över det
