Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Hej, håller på att planera eldragning av väggen som ska husera fronthögtalare, mediabänk och projektorduk. I vår nuvarande lgh har vi enbart projektor men har märkt att lillgrabben vill se på mer och mer barnprogram vilket slösar på lampan så tänkte köpa en liten TV, typ 47 tum eller liknande som han kan använda. Men detta blir först senare efter vi flyttat in men måste fixa dosan redan nu, har ingen aning vart jag ska sätta den bäst.
Jag har redan köpt duken en Euroscreen Diplomat Tab Tension, den har ett mellanrum på 40mm mellan vägg och bommen på duken så väggfäste ink TV måste få plats inom detta. Vad tror ni om det?
Jag har redan köpt duken en Euroscreen Diplomat Tab Tension, den har ett mellanrum på 40mm mellan vägg och bommen på duken så väggfäste ink TV måste få plats inom detta. Vad tror ni om det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska göra något liknande. Tänker göra det baklänges.
Montera väggfäste, en inspektionslucka där den får plats och rör ner till golvet. Golvlisten ska ersättas med kabelkanal.
Ev. borras ner till torpargrunden eller upp till vinde. I utrymmet bakom inspektionsluckan ska alla kontakter gömmas.
Montera väggfäste, en inspektionslucka där den får plats och rör ner till golvet. Golvlisten ska ersättas med kabelkanal.
Ev. borras ner till torpargrunden eller upp till vinde. I utrymmet bakom inspektionsluckan ska alla kontakter gömmas.
40 mm är inte mycket jag tycker min TV är tunn (Philips 8109 13 mm ramen + tjockare mitt i bak totalt 40mm?) har inte hängt upp den än men det känns som att för att få duken framför TVn så skulle jag förbereda så att duken kan sättas på "regel" så att den kommer ut lite från väggen så att det finns kanske 60-70 mm.AndersMalmgren skrev:
men det kanske finns tunnare TV förstås.
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
TV och dukdistans går ju alltid och fixa i efterhand, men just nu är det mest var dosan borde sitta, för det går ju inte att fixa i efterhand 
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Jag har precis gjort detta, men det blev fel. Räknade/tänkte inte så som du nu gör Anders. Bildskärmen hängdes upp lägre än projekterat vilket reseulterade i att el-uttaget kom 3 mm från bildskärmens hölje. Har ett väggfäste på 18 mm djup.
Hade bildskärmen däremot hängt ca 20 cm högre så finns det en "urholkning" till kablage i bildskärmen baksida. En kopplingszon. Förstår någon vad jag menar? Där alla kablar och CI-moduler går in...?
Så mitt tips (vad det nu är värt efter ovan), är att köp TVn nu. Kontrollera baksida.
/J
P.S. Bildskärm heter egentligen något annat, men vill vara anonym.
Hade bildskärmen däremot hängt ca 20 cm högre så finns det en "urholkning" till kablage i bildskärmen baksida. En kopplingszon. Förstår någon vad jag menar? Där alla kablar och CI-moduler går in...?
Så mitt tips (vad det nu är värt efter ovan), är att köp TVn nu. Kontrollera baksida.
/J
P.S. Bildskärm heter egentligen något annat, men vill vara anonym.
Det där borde kunna funka. Det kommer inte vara i vägen för något standardfäste. Däremot var det som sagt det där med 40mm. Jag har en väldigt tunn TV och Kjelles näst tunnaste fäste som bygger typ 22mm. Detta blir mer än 40 mm (vet inte hur mycket exakt, är inte hemma just nu men gissar på ca 60 mm ut från vägg). Jag skulle rekommendera fästen av typen skena som man hänger TVn på. Typ en sån här http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stativ/roxcore-rts-300-p57356
Med tanke på hur lite den bygger ut från väggen måste du ju också tänka på storlek på kontakterna på baksidan av TVn samt det som kommer ut ur apparatdosan. Sätter du ett vägguttag i den eller tänkte du bara gå ut med kablarna direkt? Det blir svårt med elkabel på de dimensioner du har angett om du ska göra det lagligt.
Vad är det för vägg TVn ska hänga på? Går det att komma åt den från andra sidan?
edit: Tvåa på bollen.... som tillägg ska kanske nämnas att designers av platt-TV-apparater som fortfarande sätter kontakerna pekandes rakt bakåt borde skickas på straffarbete i Nordkorea tills de lär sig....
Med tanke på hur lite den bygger ut från väggen måste du ju också tänka på storlek på kontakterna på baksidan av TVn samt det som kommer ut ur apparatdosan. Sätter du ett vägguttag i den eller tänkte du bara gå ut med kablarna direkt? Det blir svårt med elkabel på de dimensioner du har angett om du ska göra det lagligt.
Vad är det för vägg TVn ska hänga på? Går det att komma åt den från andra sidan?
edit: Tvåa på bollen.... som tillägg ska kanske nämnas att designers av platt-TV-apparater som fortfarande sätter kontakerna pekandes rakt bakåt borde skickas på straffarbete i Nordkorea tills de lär sig....
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Nere vid golvet har jag en kopplingsdosa för all lågspänning (HDMI från projektor, nätverk, signalkabel från projektor för att styra duken, bakhögtalarkablar samt signalkabel till subwoffer). Från den koppliingsdosan kommer det sedan gå vidare rör för fronthögtalare och center samt HDMI till TV. Brevid kopplingsdosan sitter det även en aparatdosa med matning samt relä för dukstyrning från denna kommer det gå vidare matning för TV. Så TV kommer enbart ha HDMI och matning
Varför drar du inte bara matningen från kopplingsdosan då. Du måste ju ändå ha en kabel därifrån.
Jo, jag vet att det finns 90-graders strömkablar (och nätverk, hdmi osv) men de bygger ändå några centimeter mer än att ha sidomonterade portar, speciellt om portarna är mondmonterade i en liten försänkning.
Jo, jag vet att det finns 90-graders strömkablar (och nätverk, hdmi osv) men de bygger ändå några centimeter mer än att ha sidomonterade portar, speciellt om portarna är mondmonterade i en liten försänkning.
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Vill inte ha högspännning i lågspånnings dosan, med det är inga problem att dra HMDI från en dosa och spänning från en annan dosa och sedan att de möts i en dosa till TVn? Eller förstår jag dig fel?


