1 781 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Planavgift och reducering av bygglov
Vi har äntligen efter drygt 19 veckor fått bygglov. I avgiften för detta så har jag två funderingar:
1. Planavgift tas ut för 34 272kr. Vår detaljplan vann laga kraft: 1986-08-27. Enligt vad jag har hittat: ”planavgift kan endast tas ut för ärenden som berör planer upprättade med stöd av PBL, dvs from 1987” så skall inte detta gälla vår detaljplan. Den har heller inte ändrats efter 1987. Någon som vet vad som gäller? Om jag har rätt, hur borde man gå till väga?
2. Vi har nu fått bygglovet efter drygt 19 veckor (efter ansökan ansågs komplett). Jag har inte fått någon reducering på bygglovet. Efter drygt 12 veckor efter att ansökan var komplett fick jag första kontakten där de först hade kollat på fel detaljplan gällande byggnadshöjd och sedan en anmärkan på tillgänglighet i badrum. Vi ritade om något och kompletterade ansökan. Oavsett anser jag att vi borde få reducering av avgiften för två veckors övertid (40%). Någon som vet vad som gäller?
Önskar er en trevlig fredagskväll!
1. Planavgift tas ut för 34 272kr. Vår detaljplan vann laga kraft: 1986-08-27. Enligt vad jag har hittat: ”planavgift kan endast tas ut för ärenden som berör planer upprättade med stöd av PBL, dvs from 1987” så skall inte detta gälla vår detaljplan. Den har heller inte ändrats efter 1987. Någon som vet vad som gäller? Om jag har rätt, hur borde man gå till väga?
2. Vi har nu fått bygglovet efter drygt 19 veckor (efter ansökan ansågs komplett). Jag har inte fått någon reducering på bygglovet. Efter drygt 12 veckor efter att ansökan var komplett fick jag första kontakten där de först hade kollat på fel detaljplan gällande byggnadshöjd och sedan en anmärkan på tillgänglighet i badrum. Vi ritade om något och kompletterade ansökan. Oavsett anser jag att vi borde få reducering av avgiften för två veckors övertid (40%). Någon som vet vad som gäller?
Önskar er en trevlig fredagskväll!
Fick ni något ”beslut om förlängd handläggningstid” innan vecka 10 löpt ut?L Ladan vid havet skrev:Vi har äntligen efter drygt 19 veckor fått bygglov. I avgiften för detta så har jag två funderingar:
1. Planavgift tas ut för 34 272kr. Vår detaljplan vann laga kraft: 1986-08-27. Enligt vad jag har hittat: ”planavgift kan endast tas ut för ärenden som berör planer upprättade med stöd av PBL, dvs from 1987” så skall inte detta gälla vår detaljplan. Den har heller inte ändrats efter 1987. Någon som vet vad som gäller? Om jag har rätt, hur borde man gå till väga?
2. Vi har nu fått bygglovet efter drygt 19 veckor (efter ansökan ansågs komplett). Jag har inte fått någon reducering på bygglovet. Efter drygt 12 veckor efter att ansökan var komplett fick jag första kontakten där de först hade kollat på fel detaljplan gällande byggnadshöjd och sedan en anmärkan på tillgänglighet i badrum. Vi ritade om något och kompletterade ansökan. Oavsett anser jag att vi borde få reducering av avgiften för två veckors övertid (40%). Någon som vet vad som gäller?
Önskar er en trevlig fredagskväll!
Nej. I e-tjänsten fick vi:M MetteKson skrev:
- 2021-01-18 Ansökan komplett
- 2021-04-07 Bedömning av ansökan. (Tillgänglighet och byggnadshöjd påpekades felaktigt)
- I beslut från 2021-06-01 står det ”Ansökan bedöms vara komplett efter inkommen komplettering 2021-05-16.”
Jag tolkar det så här;E Enys89 skrev:
Det första ”Ansökan komplett” avser att ansökan innehåller alla de handlingar som krävs för att handläggningen/granskningen ska kunna påbörjas.
Det andra ”Ansökan komplett” avser att nya handlingar inkommit på sökandens initiativ efter dialog med byggkontoret. TS väljer att göra de ändringar som påtalas och när de kommer in är ansökan komplett för fortsatt granskning.
Ansökan skickades först in 2020-12-21 och då återkom de precis innan treveckorsgränsen gällande ett par frågor kring tillgänglighet som jag kompletterade till 2021-01-18. Sedan återkom min handläggare ca 12 veckor senare och hade då andra synpunkter på tillgänglighet i samma rum som de först anmärkt på. Dessa kollade jag upp med en certifierad tillgänglighetsexpert och fick rätt men vi gjorde ändå några förändringar för att möta sbk’s. synpunkter. 16:e maj lämnade vi in det sista som de ville att vi skulle förtydliga. Oavsett gällande igen om 10 veckor så borde det räknas fram till första återkopplingen kan man tycka (påbörjat 12:e veckan vilket borde ge 40% avdrag).
Oavsett så är reduceringen en mindre summa jämfört med planavgiften på 34’ som de inte heller borde kunna ta ut.
Oavsett så är reduceringen en mindre summa jämfört med planavgiften på 34’ som de inte heller borde kunna ta ut.
Uppdatering:
Vi ifrågasatte planavgiften och hänvisade till plan och bygglagen. Handläggaren svarade att hon skulle ta det vidare med planavdelningen och efter ett par veckor fick vi:
”Jag har nu fått svar från Plan angående planavgiften och de har beslutat att du inte behöver betala den.
Har kontaktat administrationen för att korrigera i handlingarna. Återkommer när det är fixat”
De strök alltså 34272 kr bara sådär utan något ”vi ber om ursäkt att ett misstag begåtts” eller liknande. När jag ifrågasatte detta och frågade om de brukar ta ut avgifter som de inte har rätt till eller om detta bara var ytterligare ett misstag i vår process fick jag bara svaret av vår handläggare att de bara går på vad planavdelningen definierar. De skyller alltså på varandra istället för att ta ansvar. Mina svärföräldrar som ska bygga inom samma kommun blev debiterade för rivningslov (6600kr) trots att det ska ingå i nybyggnadslovet. När de påtalade det så återkom kommunen med att de stryker avgiften. Man kan ju undra hur ofta sådana här ”misstag” sker som sedan sökande betalar utan att veta bättre.
Vi ifrågasatte planavgiften och hänvisade till plan och bygglagen. Handläggaren svarade att hon skulle ta det vidare med planavdelningen och efter ett par veckor fick vi:
”Jag har nu fått svar från Plan angående planavgiften och de har beslutat att du inte behöver betala den.
Har kontaktat administrationen för att korrigera i handlingarna. Återkommer när det är fixat”
De strök alltså 34272 kr bara sådär utan något ”vi ber om ursäkt att ett misstag begåtts” eller liknande. När jag ifrågasatte detta och frågade om de brukar ta ut avgifter som de inte har rätt till eller om detta bara var ytterligare ett misstag i vår process fick jag bara svaret av vår handläggare att de bara går på vad planavdelningen definierar. De skyller alltså på varandra istället för att ta ansvar. Mina svärföräldrar som ska bygga inom samma kommun blev debiterade för rivningslov (6600kr) trots att det ska ingå i nybyggnadslovet. När de påtalade det så återkom kommunen med att de stryker avgiften. Man kan ju undra hur ofta sådana här ”misstag” sker som sedan sökande betalar utan att veta bättre.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara
