Kan hända en lite dum fråga - men varför behöver man fälla upp/ta bord utmatningsbordet vid planhyvling? Min hyvel, Inca Automatic, funkar fint att planhyvla med bordet kvar. Det jag kan tänka mig är att man får lite sämre uppsikt över träbitarna. Moretens H410 går det inte att fälla upp bordet på, vad är det för speciellt med den..?

M meke skrev:
Kan hända en lite dum fråga - men varför behöver man fälla upp/ta bord utmatningsbordet vid planhyvling? Min hyvel, Inca Automatic, funkar fint att planhyvla med bordet kvar. Det jag kan tänka mig är att man får lite sämre uppsikt över träbitarna. Moretens H410 går det inte att fälla upp bordet på, vad är det för speciellt med den..?
Olika skäl på olika hyvlar. På hammern behöver man fälla upp för att detn integrerade spånhuven ska gå att fälla upp.
Incan får bättre spå hantering om man tar av rikthyvelns utmaningsbord me som du säger kommer man undan utan att göra det.

Allt är kompromisser. Principen är att fasta riktbord måste vara kortare för att inte vara i vägen när man planhyvlar. Dessutom fungerar spånsugningen sämre när man planhyvlar.

Å andra sidan blir det enklare att få en stadig infästning så att riktborden inte börjar hänga med ren när de inte behöver vara uppvikbara.

SCM l'Invincibile har uppvikbara bord och de är i övrigt rent fenomenala maskiner men riktborden har en tendens att börja hänga litet med åren.
Wadkin och Robinson och Kirchner är typiska exempel på maskiner med fasta bord och de har alla litet onödigt korta riktbord och de är alla kända för att spånsugningen fungerar litet halvdant då man planhyvlar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.