Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, det är inte alls illa tänkt.
Och vi ska inte se dessa planlösningar jag kastar in som riktiga förslag, utan mer som hur jag själv låter tankarna vandra.
Själv kämpade jag dessutom med vad jag kallar ljusstråk (jag vet inte om det heter något och vad), men alltså att man på de flesta ställen i huset får ljus som faller in från olika håll, gärna mitt emot varandra eller nära så.
Det finns ett ställe där jag kan titta ut genom 8 st olika fönster, men typ 6 st riktningar (dubbelfönster).
Okej. Ger det någon negativ/positiv inverkan eller är det bara en tankevurpa med dessa ”ljusstråk”?

Men det är alltså då inte helt fel tänkt att ha uteplats på norr/väster sida om huset då?
står i nuläget med ett nybyggt tralldäck (i vårt nuvarande hus) som är helt obrukbart då solen ligger på emot dess söderläge.

Mikael_L
Det viktiga är att ni försöker fånga så mycket av era egna tankar och önskemål som möjligt, och väver in alla era erfarenheter.
Det vi andra främst kan hjälpa till med är att förhoppningsvis tillföra lite som ni inte tänkt på.

Mina "ljusstråk" kommer sig av att jag inte gillar mörka hörn, och vill lite lite grann sudda ut gränsen mellan inne och ute. Stora glasväggar är ju bra mycket bättre på att radera gränsen mellan inne och ute, men det var dock aldrig aktuellt av flera olika orsaker.

En nackdel med ljus in från många håll är att man faktiskt mer ser hur dammigt det är. :)

Det är ju en fördel för er nu. att ni har provat ett sätt att ha uteplats som funkar dåligt, det är ju också en lärdom som blir nyttig nu.

Men ett problem är ju att man vill ha hus som fungerar alla årstider, och en uteplats mot söder är kanske hemsk i Juli, men kanske väldigt trevlig en del dagar i mars, april.

Men glöm inte heller att en del saker går att fixa med altantak, pergola, solsegel och annat.
Men samtidigt innebär alla sådana saker mer skötsel och tid och kostnad också.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det alls är intressant så kan jag länka till tråden jag själv skapade när jag var i samma sits (jag byggde dock själv, i lösvirke, så det fanns ju vissa friheter som inte finns när man bläddrar efter kataloghus).
Jag är oerhört tacksam över all hjälp jag fick från forumet, både vid detta tillfälle, men även både tidigare och senare.
Huset hade aldrig blivit så bra som det blev, utan byggahusforum.
Det kanske inte hade blivit alls ...

Så om du orkar 9 sidor med 120 inlägg, så har du det här.
[länk]

Nu när jag letade reda på denna tråd och skummade lite så inser jag igen hur mycket jag saknar Billy Bavers medverkan här på forumet, han hjälpte många med sin känsla för arkitektur.
Den ska jag definitivt kolla igenom!
Kommer också bygga i lösvirke. Men just nu så ligger själva husbygget några år bort. Så därför försöker jag bli klok på hur det ska se ut, och då är det trevligt men andras erfarenheter och kunskap.
Hade varit skönt att ha en 80-90% bild av hur det ska bli innan man sätter sig hos arkitekten.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det alls är intressant så kan jag länka till tråden jag själv skapade när jag var i samma sits (jag byggde dock själv, i lösvirke, så det fanns ju vissa friheter som inte finns när man bläddrar efter kataloghus).
Jag är oerhört tacksam över all hjälp jag fick från forumet, både vid detta tillfälle, men även både tidigare och senare.
Huset hade aldrig blivit så bra som det blev, utan byggahusforum.
Det kanske inte hade blivit alls ...

Så om du orkar 9 sidor med 120 inlägg, så har du det här.
[länk]

Nu när jag letade reda på denna tråd och skummade lite så inser jag igen hur mycket jag saknar Billy Bavers medverkan här på forumet, han hjälpte många med sin känsla för arkitektur.
Läste lite slarvigt igenom din tråd. Nu inser man hur extremt novis och okunnig man är på detta området.
Får nog bli att börja dutta lite i paint… 😅

Mikael_L
V Villehehe skrev:
Men det är alltså då inte helt fel tänkt att ha uteplats på norr/väster sida om huset då?
står i nuläget med ett nybyggt tralldäck (i vårt nuvarande hus) som är helt obrukbart då solen ligger på emot dess söderläge.
Sen är det väl ingen naturlag att huset måste vara orienterat i linje med tomtgränserna.
Det går ju att sätta i t.ex. 45° vinkel, eller hur man vill.
Så det kan ju lösa det med att både få lite mer eftermiddagssol samt lite utsikt söder om den stora grannbyggnaden.

Mikael_L
Jag tänker nu att kanske köket borde vara lite mer "mitt huset" än det är på de planlösningarna jag kastade upp. Att man lite mer typ kommer in nästan rakt i köket, och sen har vardagsrummet ut i ena vinkeln (+ ett sovrum åt öst) och sen allt det andra i den andra vinkeln.

Jag tänker faktiskt på en grannes planlösning, med lite modifiering, men nu har jag glömt vilket hus det var som stod modell.
Jag kanske kan fråga, det är ju inte säkert att de minns, i vilket fall tar det någon dag innan jag får möjlighet, ja troligen någon vecka.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänker nu att kanske köket borde vara lite mer "mitt huset" än det är på de planlösningarna jag kastade upp. Att man lite mer typ kommer in nästan rakt i köket, och sen har vardagsrummet ut i ena vinkeln (+ ett sovrum åt öst) och sen allt det andra i den andra vinkeln.

Jag tänker faktiskt på en grannes planlösning, med lite modifiering, men nu har jag glömt vilket hus det var som stod modell.
Jag kanske kan fråga, det är ju inte säkert att de minns, i vilket fall tar det någon dag innan jag får möjlighet, ja troligen någon vecka.
Ja precis så! Entrén nära köket, så man slipper gå igenom hela huset.
Det får du gärna göra om du vill. Ta den tid du behöver.

Mikael_L
V Villehehe skrev:
Ja precis så! Entrén nära köket, så man slipper gå igenom hela huset.
Det får du gärna göra om du vill. Ta den tid du behöver.
Ja detta låg ju några år framåt va ... så jag hinner nog ... :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.