Skulle vilja ha lite tips på hur ett eventuellt framtida hus skulle kunna stå placerat och vara utformat på tomten.
Bara släng fram idéer för/nackdelar med olika val, placeringar och former på hus.
Huset är tänkt att placeras någonstans innanför den röda markeringen
Bara släng fram idéer för/nackdelar med olika val, placeringar och former på hus.
Huset är tänkt att placeras någonstans innanför den röda markeringen
Redigerat:
Mot syd tycker jag man ska vara försiktig med stora fönster och fönsterpartier, huset bli bastu på sommaren då.
Jag gillar sovrum bäst mot öst, norr, nordöst, för det innebär svalast möjliga sovrum när man ska gå och lägga sig, och trevligt morgonljus när man ska upp.
(Jodå, andra kan gilla annat, men nu kommer jag bara skriva hur JAG tänker).
Uteplats är ju rätt skönt åt väst, sitta i kvällssolen efter middagen.
Och precis så gjorde jag vårt hus, alla sovrum åt öst (2 uppe, 2 nere).
Tvättstuga, badrum, hall och kök mot syd, indragen fasad vid köksfönster = i skugga under varmaste delen av sommaren, riktigt små fönster i tvätt och bad. Jag har sovit med täcke i påslakanet varenda natt i detta hus, i snart 15 år nu, det har aldrig gått i något annat ställe jag bott på.
Mot väst har vi kök och v-rum, och sen altan där utanför, som går runt och täcker halva södra sidan av huset samt västra.
Jag gillar sovrum bäst mot öst, norr, nordöst, för det innebär svalast möjliga sovrum när man ska gå och lägga sig, och trevligt morgonljus när man ska upp.
Tvättstuga, badrum, hall och kök mot syd, indragen fasad vid köksfönster = i skugga under varmaste delen av sommaren, riktigt små fönster i tvätt och bad. Jag har sovit med täcke i påslakanet varenda natt i detta hus, i snart 15 år nu, det har aldrig gått i något annat ställe jag bott på.
Mot väst har vi kök och v-rum, och sen altan där utanför, som går runt och täcker halva södra sidan av huset samt västra.
Har man tankar på solceller i någon framtid så är det så att just nu blir det bäst att ha dem riktade mot väst och öst. Men detta kan ju förstås ändras också igen.
Men förut, när solpanelerna var rätt dyra, och mindre effektiva, då tänkte alla att man ville ha dem rakt mot syd för att få så stor produktion som möjligt.
Nu är panelerna så billiga att det knappt märks på totalpriset att kasta dit några extra och istället fokusera på väst och öst, för att få mer el producerat när den har blivit lite dyrare, samt mer användbar för en själv.
Men själv skulle jag inte ändra något väsentligt på huset av denna anledning, för dels så kanske detta hinner ändra sig igen, dels så kan det komma helt andra lösningar snart.
Men möjligen om det är ganska egalt i övrigt, så skulle jag kanske fundera på att rikta takfnock i öst-västlig riktning.
Men förut, när solpanelerna var rätt dyra, och mindre effektiva, då tänkte alla att man ville ha dem rakt mot syd för att få så stor produktion som möjligt.
Nu är panelerna så billiga att det knappt märks på totalpriset att kasta dit några extra och istället fokusera på väst och öst, för att få mer el producerat när den har blivit lite dyrare, samt mer användbar för en själv.
Men själv skulle jag inte ändra något väsentligt på huset av denna anledning, för dels så kanske detta hinner ändra sig igen, dels så kan det komma helt andra lösningar snart.
Men möjligen om det är ganska egalt i övrigt, så skulle jag kanske fundera på att rikta takfnock i öst-västlig riktning.
Oj! Supermycket matnyttig info. Tack!Mikael_L skrev:
Mot syd tycker jag man ska vara försiktig med stora fönster och fönsterpartier, huset bli bastu på sommaren då.
Nu är vi mest inne på ett 1-planshus i vinkel.
Då hade i såna fall ytterhörnet på vinkeln hamnat emot sydöst. Men finns såklart för/nackdelar med det också.
Vinkelhus ger många trevliga möjligheter, man kan lösa flera av dessa väderstrecksönskemålen som delvis krockar med varandra när man får tillgång till fler väggytor.
Jag börjar med detta:
Tänkt med entrén mot söder.
Och vi ska inte hänga upp så hårt på planlösningen här, utan mer diskutera idéer.
Jag tror att det här inte blev som du tänkt, du hade nog tänkt att innegården i vinkel skulle vara öppen mot söder, inte norr.
Men vi kan börja med detta ändå.
Entré mot vägen, och uppsikt över infarten från kök, v-rum, det skulle jag själv uppskatta.
Men det beror ju förstås även lite på hur och var man tänkt anordna parkering, kanske även garage.
Och de rum som vetter mot söder kan man ha lite mindre fönsterarea till.
Men alla sovrum ligger rätt bra till i detta hus, med fönster mot nord och öst.
Nackdel är att uteplatsen inte är mot den fina utsikten (som dock har morgon, förmiddagssol).
Ev känns det gårdsslutna rummet dumt, ifall det är tråkig utsikt mot ladan/maskinhallen eller vad det nu är.
Men helt dum tycker jag inte att denna planlösning är, jag skulle kunna tänka mig att botanisera efter något liknande denna.
edit:
Vallsjöhus - Tylö
Jag börjar med detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vi ska inte hänga upp så hårt på planlösningen här, utan mer diskutera idéer.
Jag tror att det här inte blev som du tänkt, du hade nog tänkt att innegården i vinkel skulle vara öppen mot söder, inte norr.
Entré mot vägen, och uppsikt över infarten från kök, v-rum, det skulle jag själv uppskatta.
Men det beror ju förstås även lite på hur och var man tänkt anordna parkering, kanske även garage.
Nackdel är att uteplatsen inte är mot den fina utsikten (som dock har morgon, förmiddagssol).
Ev känns det gårdsslutna rummet dumt, ifall det är tråkig utsikt mot ladan/maskinhallen eller vad det nu är.
Men helt dum tycker jag inte att denna planlösning är, jag skulle kunna tänka mig att botanisera efter något liknande denna.
edit:
Vallsjöhus - Tylö
Men jag hittade även detta: då blir det inte ett gårdssluten uteplats, utan den blir öppen mot infartsvägen, och till både för och nackdel mot söder.
Men fina fördelar vid soliga vårdagar, ja även höstdagar också förstås.
Nu tänkte jag alltså entrén mot öst, och delen med kök mot norr.
Delen som går mot söder skulle jag vilja möblera om rejält, så det blir tvätt, kanske förråd eller badrum längst mot söder, och så många sovrum som möjligt mot östra väggen av denna byggnadsdel.
edit: Fiskarhedenvillan
Men fina fördelar vid soliga vårdagar, ja även höstdagar också förstås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tänkte jag alltså entrén mot öst, och delen med kök mot norr.
Delen som går mot söder skulle jag vilja möblera om rejält, så det blir tvätt, kanske förråd eller badrum längst mot söder, och så många sovrum som möjligt mot östra väggen av denna byggnadsdel.
edit: Fiskarhedenvillan
Placeringen på vinkeln är precis så som jag tänkt. Dock så är planlösningen inte riktigt så som jag har klurat på.Mikael_L skrev:
Vinkelhus ger många trevliga möjligheter, man kan lösa flera av dessa väderstrecksönskemålen som delvis krockar med varandra när man får tillgång till fler väggytor.
Jag börjar med detta:
[bild]
edit:
Vallsjöhus - Tylö
Entrén är placerad bra. Dock så hade jag nog önskat att man kunde stå och kolla ut emot öst när man lagar mat. Eller är det illa tänkt.
Men sätter man allrum och kök i den stående delen utan L-formen så kanske det blir svårt att få sovrummen placerade i norr/öst.
Man kanske hade kunnat ha en utgång i köket som vetter mot öst så man får morgonsol där?
Nejdå, det är inte alls illa tänkt.V Villehehe skrev:
Och vi ska inte se dessa planlösningar jag kastar in som riktiga förslag, utan mer som hur jag själv låter tankarna vandra.
Själv kämpade jag dessutom med vad jag kallar ljusstråk (jag vet inte om det heter något och vad), men alltså att man på de flesta ställen i huset får ljus som faller in från olika håll, gärna mitt emot varandra eller nära så.
Det finns ett ställe där jag kan titta ut genom 8 st olika fönster, men typ 6 st riktningar (dubbelfönster).
Om det alls är intressant så kan jag länka till tråden jag själv skapade när jag var i samma sits (jag byggde dock själv, i lösvirke, så det fanns ju vissa friheter som inte finns när man bläddrar efter kataloghus).
Jag är oerhört tacksam över all hjälp jag fick från forumet, både vid detta tillfälle, men även både tidigare och senare.
Huset hade aldrig blivit så bra som det blev, utan byggahusforum.
Det kanske inte hade blivit alls ...
Så om du orkar 9 sidor med 120 inlägg, så har du det här.
https://www.byggahus.se/forum/threa...och-hjaelp-med-planloesningen-oenskas.111950/
Nu när jag letade reda på denna tråd och skummade lite så inser jag igen hur mycket jag saknar Billy Bavers medverkan här på forumet, han hjälpte många med sin känsla för arkitektur.
Jag är oerhört tacksam över all hjälp jag fick från forumet, både vid detta tillfälle, men även både tidigare och senare.
Huset hade aldrig blivit så bra som det blev, utan byggahusforum.
Det kanske inte hade blivit alls ...
Så om du orkar 9 sidor med 120 inlägg, så har du det här.
https://www.byggahus.se/forum/threa...och-hjaelp-med-planloesningen-oenskas.111950/
Nu när jag letade reda på denna tråd och skummade lite så inser jag igen hur mycket jag saknar Billy Bavers medverkan här på forumet, han hjälpte många med sin känsla för arkitektur.