Vi saknar avluftning på avloppet och jag vill inte dra en avluftning genom övervåning och yttertaket. Om jag ska testa med en vacuumventil, vart ska denna placeras? Se min ritning, det allra enklast hade varit att placera en 110mm-ventil högt upp på avloppsstammen i källaren. Men kommer detta fungera, eller måste de alltid sitta på högsta punkten? Måste jag sätta mindre ventiler under varje handfat?
I dagsläget är det i gamla badrummet det kluckar, och jag vet att den suger in luft där.
I köket sitter redan en ventil.
Den nya toan är inte byggd än.
För 1,5 år sedan blev det kommunalt.
Det går lite trögt spola tycker jag (inga stopp) så eventuellt behöver jag kanske en avluftning ändå om det är en "luftpropp" som bromsar men det får bli en senare lösning sådana fall. Då är tanken att dra ett liggande rör från högst upp i källaren och ut genom vägg för jag kan som sagt inte gå genom tak.
I dagsläget är det i gamla badrummet det kluckar, och jag vet att den suger in luft där.
I köket sitter redan en ventil.
Den nya toan är inte byggd än.
För 1,5 år sedan blev det kommunalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går lite trögt spola tycker jag (inga stopp) så eventuellt behöver jag kanske en avluftning ändå om det är en "luftpropp" som bromsar men det får bli en senare lösning sådana fall. Då är tanken att dra ett liggande rör från högst upp i källaren och ut genom vägg för jag kan som sagt inte gå genom tak.
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Det allra vanligaste om man inte vill ha den ut genom yttertaket är att ha den på vinden.
jag vill inte upp genom innertak heller. Men antar det är två små i badrummen som gäller. Men ville bara få det bekräftat så jag inte gör nåt krångligare eller dyrare än källar-varianten i onödan. Men sätter jag den i källaren så måste vattnet först åka ner i källaren innan ventilen gör nytta antar jag, suget blir väl bakom vattnet/skiten?
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Klicka här för att svara