Vi har ett isolerst garage från 80-talet som är ca 30kvm med gjuten platta.
Vi har tidigare haft problem med fukt ovh mögelpåväxt på väggarna med har sedan ett par år satt in till-och frånluftsventilation (självdrag med möjlighet till forcerad frånluft) nvilket verkar ha hjälpt. Jag har dock inte mätt luftfuktigheten.
Vi ska snart köpa en ny elbil och tänker att det kan vara ide att även investera lite i garaget då vi planerar att ha bilen stående i garaget.
Nu till min fråga, vi har en standard-garageport från Garageportexperten som är 40mm tjock. Är den tillräckligt isolerad och tät för att det ska vara energieffektivt att värma upp garaget med LLVP. Jag är nöjd med stt få ner luftfuktigheten och en temp på 10-15grader.
Vi har tidigare haft problem med fukt ovh mögelpåväxt på väggarna med har sedan ett par år satt in till-och frånluftsventilation (självdrag med möjlighet till forcerad frånluft) nvilket verkar ha hjälpt. Jag har dock inte mätt luftfuktigheten.
Vi ska snart köpa en ny elbil och tänker att det kan vara ide att även investera lite i garaget då vi planerar att ha bilen stående i garaget.
Nu till min fråga, vi har en standard-garageport från Garageportexperten som är 40mm tjock. Är den tillräckligt isolerad och tät för att det ska vara energieffektivt att värma upp garaget med LLVP. Jag är nöjd med stt få ner luftfuktigheten och en temp på 10-15grader.
Jag har ett motsvarade garage byggt på 80 talet dock med ny port med 50mm isolering. Hade förr en gammal träport men det funkade också. Jag kör på 13gr underhållsvärme det ger mellan 12-15gr inomhus beroende på utetemp. Hittills detta dygn har det gått 3,7 kWh med minus 7gr ute. Om du öppnar porten ofta får det inte bli för kallt i garaget för då räcker inte varmluften till för avfrostning.
Pumpen använder värmen i garaget när den avfrostar utedelen. En bil i ett varmgarage mår bäst om den hinner torka den tid den står i garaget, men med appstyrning kan du ju höja tempen en stund när du ställt in bilen om den är blöt.
Pumpen använder värmen i garaget när den avfrostar utedelen. En bil i ett varmgarage mår bäst om den hinner torka den tid den står i garaget, men med appstyrning kan du ju höja tempen en stund när du ställt in bilen om den är blöt.
Ok tack för bra info!N Nissegandhi skrev:Jag har ett motsvarade garage byggt på 80 talet dock med ny port med 50mm isolering. Hade förr en gammal träport men det funkade också. Jag kör på 13gr underhållsvärme det ger mellan 12-15gr inomhus beroende på utetemp. Hittills detta dygn har det gått 3,7 kWh med minus 7gr ute. Om du öppnar porten ofta får det inte bli för kallt i garaget för då räcker inte varmluften till för avfrostning.
Jag kollade i eftermiddags och dörren är visst bara 20mm tjock…. 😕
Frågan är om det kommer bli ekonomiskt hållbart, med din förbrukning skulle vår genomsnittliga vinterförbrukning öka med ca 12%.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Har inget garage byggt på 80 talet .
Är isolerad betongplatta med bra isolering i väggar / tak .
Har 35 kvm som värms med LLVP , har även en luftavfuktare , självdrag .
Håller 15-19 gr men det viktiga är att jag kan se vilken temp / RH jag har via min lur .
Är isolerad betongplatta med bra isolering i väggar / tak .
Har 35 kvm som värms med LLVP , har även en luftavfuktare , självdrag .
Håller 15-19 gr men det viktiga är att jag kan se vilken temp / RH jag har via min lur .
Jag har ett 70-tals garage, med tre englasfönster, och ca 40kvm.M mbrage skrev:
Garageportexpertens port, ca 40mm tjock.
Värmer med LLVP och kör 18 grader året runt här uppe i norr.
Total förbrukning 2025 blev 2149kWh.
Dock så orkar värmepumpen bara ner till ca 25 minusgrader, sedan blir det för liten effekt, och då sjunker temperaturen.
Ni är i samma sits som jag. Köpte en beg Hörmann motorport med rätt tunn isolering. Prövar nu att limma 30 mm cellplast på två portblad och klistrar Armaflex på två. Jag köpte en 5 m rulle på Amazon av självhäftande svart isolering. Kostar en peng men ska användas på fler ställen. Erfarenhet då? Nej, inte mycket än, men att tilläggsisolera porten som sådan är rätt enkelt och billigt. Faktum är att frigoliten sitter stabilt med enkelt lim från byggmarknad ("No-more-nails" på patron). Vackert? Nja. Nöttåligt? Nja - skyddar frigon med limmad byggplast. Ska se om jag kan få till foton.M mbrage skrev:Vi har ett isolerst garage från 80-talet som är ca 30kvm med gjuten platta.
Det kanske funkar att limma på glasfiberväv, samma som man använder vi målning.
Ja jag hade den tänken ocks, det borde ju ge effekt!H hovapettson skrev:Ni är i samma sits som jag. Köpte en beg Hörmann motorport med rätt tunn isolering. Prövar nu att limma 30 mm cellplast på två portblad och klistrar Armaflex på två. Jag köpte en 5 m rulle på Amazon av självhäftande svart isolering. Kostar en peng men ska användas på fler ställen. Erfarenhet då? Nej, inte mycket än, men att tilläggsisolera porten som sådan är rätt enkelt och billigt. Faktum är att frigoliten sitter stabilt med enkelt lim från byggmarknad ("No-more-nails" på patron). Vackert? Nja. Nöttåligt? Nja - skyddar frigon med limmad byggplast. Ska se om jag kan få till foton.
Hade varit väldigt intressant att se elförbrukning och fuktvärden före och efter!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Undrar vad som isolerar bäst , en köpes port som är 60 mmM mbrage skrev:
eller själv isolera en 20 mm port , blir nog ingen optimal isolering och täthet runt karm .
Frågan är hur mycket man spar med lite extra isolering på portarna, om det är mindre än 30% effektbesparing så känns det inte lönt i mellansverige åtminstone. Sedan Oktober när jag satte på värmepumpen har jag gjort av med 430kWh, nästan hälften av det i januari dock då det varit -20 vissa nätter. Säg att det slutar på 700kWh för denna vintersäsongen, 30% besparing blir 210kWh eller kring 500:-
Så är det säkert. En isolerad port har väl också bättre tätning runt kanterna osv. Men att köpa en ny port för 20-30' när den nuvarande är 2 år gammal känns inte jättekul. Om det blir skillnad med tilläggsisolering för nån tusenlapp tar jag det alla dar i veckan!Tomture61 skrev:
En översiktsbild. Nederst sitter 30 mm billig frigo med plastskydd över. Delarna över denna har på bilden fått inklädnad med den där Armaflex-isoleringen jag nämnde. "Facket" innanför har god plats för 25 mm extraisolering och jag köpte helt enkelt lite extra tjocklek. Nej, det når inte ut hela vägen på plåtdelarna, men täcker det mesta. Väger nästan ingenting och kan inte påverka drivningen.M mbrage skrev: