Hej.
Vi är i planeringsstadiet för ett nytt kök och det lutar åt att vi skall ha en fristående spis 90cm. Fick förslag på denna Smeg spis av köksföretaget. Har ni varit nöjda med spisen? Är själv lite skeptisk till Smeg nämligen då man läst en del negativt om dom.
/Anders.

edit, klarade ni er med 16A eller säkrade ni upp?
 
H Helmersson skrev:
Hej.
Vi är i planeringsstadiet för ett nytt kök och det lutar åt att vi skall ha en fristående spis 90cm. Fick förslag på denna Smeg spis av köksföretaget. Har ni varit nöjda med spisen? Är själv lite skeptisk till Smeg nämligen då man läst en del negativt om dom.
/Anders.

edit, klarade ni er med 16A eller säkrade ni upp?
Hej. Ja vi har varit väldigt nöjda hittills. Formatet är toppen. Gillar att man utan problem kan ha stora kastruller och flera stekpannor igång samtidigt. Gillar också bredden i ugnen . Inget problem att skicka in en plåt med två pizzor i bredd.
Effektmässigt körde vi vidare med 16A och det har inte varit några problem. Spisen har en egen inbyggd effektbegränsning så det går ändå inte att gasa på fullt spett på alla plattor samtidigt, men det är inget vi känner begränsar oss i matlagningen.

Någon jag uppskattar är de analoga vreden till induktionshällen. Displayen som visar vilken effekt respektive zon är inställd på är fortfarande digital och infälld i glashällen men man slipper hålla på och fippla med aviga touchknapar, bara vrida på vreden som en riktig klassisk spis.

Spisen har för övrigt en massa funktioner som jag ännu inte satt mig in i. Diverse olika timers, rotisserispett mm.

(Vi köpte inte spisen via köksföretaget utan vi köpte av Elgiganten på antingen black friday eller mellandagsrean och sparade 7-8000:-. Har fortfarande kvar prisbevakningarna så jag ser i min inkorg att de kör motsvarande kampanjer nu.
Jag har dock slutat handla på elgiganten nu. Hade en långdragen historia där jag ville reklamera tjänsten Hemleverans med inbärning och få de extra 499:- tillbaka. Det tog elgiganten drygt 8 månader att hantera mitt ärende trots frekventa påminnelser från mig. Först när jag började hänga ut dem för sin dåliga kundservice på sociala medier hade jag mina pengar återbetalda efter några minuter.)

En annan kuriosa var att vi köpte spisen med förhoppning om att den skulle ha det uppvikta stänkskyddet i rostfritt i bakkant. Just den modellen med det artikelnumret såg lite olika ut på olika hemsidor. På vissa sidor hade den stänkskyddet och på andra sidor inte. När spisen dök upp så saknade den stänkskyddet. Dock hade den förberedda hål på baksidan men Smegs kundtjänst var fast bestämda på att deras stänkskydd INTE passar på just min modell. Efter tre vändor med kundtjänst så tröttnade jag och drog en rövare. Vände mig direkt till reservdelsavdelningen och låtsades att jag hade en annan/systermodell av min spis och beställde stänkskyddet, som passade perfekt.
 
Tack för snabbt svar.
Skönt att höra från någon som är nöjd med Smeg, då vågar man kanske köpa en ändå. Återstår väll att se hur den håller över tid förstås.
Står i valet om man skall gå på en med två ugnar som ni eller en med endast en stor. Funkar den lilla ugnen bra och använder ni den något eller blir det att man kör allt i den stora iallafall.
 
H Helmersson skrev:
Tack för snabbt svar.
Skönt att höra från någon som är nöjd med Smeg, då vågar man kanske köpa en ändå. Återstår väll att se hur den håller över tid förstås.
Står i valet om man skall gå på en med två ugnar som ni eller en med endast en stor. Funkar den lilla ugnen bra och använder ni den något eller blir det att man kör allt i den stora iallafall.
Vi valde att köpa en med endast 1st (jätte)bred ugn och är nöjda med valet. Har inte saknat dubbla ugnar. Är väldigt nöjda med hur mycket vi kan få in i vår ugn. Kan tänka mig att man tappar en del volym med delad ugn eftersom mellanväggen stjäl lite
 
Det är precis så jag tänker med. Blir nog endast en bred. Exakt vilken modell köpte ni?
 
H Helmersson skrev:
Det är precis så jag tänker med. Blir nog endast en bred. Exakt vilken modell köpte ni?
C9imx91 heter den.
Kollade bekräftelsen nu och vi betalade 22 724:- för den på mellandagsrean för ett år sedan.
Ordinarie pris på elgiganten just nu är 32 395 så det finns helt klart potential att spara en bra slant genom att vänta in mellandagsrea.
Spisen är en rejäl klump och vi ville inte ha hem den för tidigt. Vi slog till den 1/1 men valde så sen leverans som elgiganten kunde erbjuda, vilket blev den 28/2, så slapp vi förvara den så länge. Det blir mycket leveranser och paket ändå i en köksrenovering
 
Tack för att du delar med dig av all info.
Blir till att hålla utkik i mellandagarna om man kan spara så mycket som 10 000kr så kan det ju vara värt att förvara den ett tag. Köksrenoveringen är ju inte planerad förens framåt sommaren. :seenoevil:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.