Byggahus.se

Placering badkarsblandare - nybyggt hus

1. B
    Medlem · Nivå 23
    Ser inte ut som att det är någon risk för att blandarens pip inte når in över badkarskanten i alla fall.
    Jag tror inte att ni kommer att tänka på det efter någon månad eller så.

2. B
    Medlem Nivå 3
    Tack för pepp! :)

3. B
    Medlem · Nivå 23
    Fast här finns ju redan en separat dusch.

I vilket fall som helst så ser TS:s blandare ut att bli på en bra höjd där det är lätt att nå den när man ligger/sitter i badkaret.

• Laddar…
  4. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 16
    Ledsen att behöva säga det men jag ser bara fel i detta...

I min värld skulle jag ju velat ha den centrerad för inte vill jag ha den varken i fotänden eller i huvudet om jag vill kunna fylla på varmvatten när jag sitter i karet...
    Dock tror jag tyvärr inte det är något man kan komma någon vart med så här i efterhand utan man får lära sig leva med det.

Tanken som nämndes att placeringen är för att man ska kunna stå och duscha över utloppet känns märklig i detta fallet då där är en separat dusch i badrummet men annars kan man ju tänka sig att det är anledningen till placeringen.

Höjdmässigt ser det helt korrekt ut då de brukar sättas på 70-80cm lite beroende på karet.

5. B
    Medlem Nivå 3
    Du behöver inte be om ursäkt eftersom jag till fullo håller med dig. Kan tyckas lite konstigt att det inte finns någon branschstandard i detta. Man lär sig hela tiden att inte ta saker för givet men detta kändes lite väl långsökt för oss.

6. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 16
    Vill nämna att jag visade dina bilder för min rörläggare idag och de monterar mycket nybyggnation också.

Han sa att de MÅSTE följa ritningarna och att de normalt sett utgår från kortänden på karet och sätter blandaren 30cm inåt.
    Detta med anledning av att man ska slippa bocka sig över karet för att starta eller stänga blandaren vilket man fått göra om den centreras.

Men han sa också att du borde ta det med säljaren du köpt huset av... än om man antagligen får svårt att driva genom en ändring så kan man sju påpeka att de inte informerat om denna i dina ögon konstiga placering och kanske kan det leda någonstans.

7. B
    Medlem Nivå 3
    Tack för ditt engagemang! Han har ju en viss poäng i det där med 30cm så det glädjer mig att det iallafall verkar som att det finns en tanke om placeringen.

Jag pratade med hussäljaren och han hänvisade som sagt till konstruktionsritningarna. Även om vi fick tillgång till dessa ritningar hade jag inte en tanke på att se över just den placeringen - kanske att någon här inne kan ta till vara på vårt misstag. Det tråkiga är ju att mycket annat kan man fortfarande ändra när man ser saker och ting på plats men just detta färdigställs ju mycket tidigare i konstruktionen.

8. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 16
    Ganska sjukt de kräver att en lekman ska läsa konstruktionsritningar kan jag tycka.

9. B
    Medlem Nivå 3
    Håller med :rofl:

10. Lulaua
    Medlem · Nivå 6
    Ja och det konstigaste av allt är att dom hänvisar till konstruktionsritningar när det är VS-ritningar. :rofl:

11. B
    Medlem Nivå 3
    My bad, använde det som samlingsnamn, det är givetvis VS-ritningar. Men som lekman fick jag flertalet olika ritningar, konstruktion, VS, el, golvvärme osv.