Undrar varför WC-Fixturen och spolknappen inte kan vara centrerad?

Är det att toalettstolen hamnar för nära väggen? "Lådan" till WC-Fixturen är 74 cm och toalettstolen är 36 cm.

Kanske finns en väldigt bra anledning som inte är helt uppenbar för en lekman?

• Ej centrerad WC-fixtur och spolknapp på kaklad vägg med rör och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lars Näsman
  • Laddar…
Toaletten ska ha ett visst avstånd från väggen, mätt från mitten. Hade du velat ha den centrerad på den utbyggda väggen med fixturen hade denna behövt vara minst 80 cm bred.

• Gilla
Krissy
  • Laddar…
Ok, anade det. Men är det ett mått man måste följa eller mer en riktlinje för att det inte ska bli för trångt? Testade mäta i det andra badrummet och det skulle bara bli en cm närmare väggen om det hade varit centrerat.

Om du inte behöver följa regler om tillgänglighet (vilket du inte lär behöva, då toaletten då skulle haft ett centrumavstånd om minst 50 cm, och det ser du inte ut att ha) så är det upp till dig och de som renoverar ditt badrum.

• Gilla
Krissy
  • Laddar…
Vill man ha hållare för toapapper på sidoväggen är det bättre inte ha det centrerat när det är så trångt. Det är sånt man behöver bestämma tillsammans med hantverkaren innan de sätter igång, så det blir som man vill ha det.

• Gilla
Krissy och 1 till
  • Laddar…
Det är sånt här man inte har riktigt koll på som lekman men nu vet jag, lite försent dock att sånt måste man checka av innan. Alltid haft ganska små badrum så för mig hade toalettstolen kunnat hamnat närmare väggen och ändå inte känts trång. Och jag är rätt mycket mindre än hantverkaren så han utgick nog från sig själv, allt är ju relativt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.