sebastiannielsen skrev:
mexitegel: 3x smärtgränsen är 121,5 dB. Kom ihåg att decibellskalan är logaritmisk, varje decibel är en fördubbling av ljudstyrkan. 3x ljudstyrkan är 1,5 dB. (2x ljudstyrkan är 1 dB mera)

Maximalt ljudtryck i luft är 190dB.

Kom dock ihåg att siréner inte får skada tjuvens hörsel, även om tjuven väljer att stanna kvar. Då kan du som larminnehavare bli skadeståndsskyldig ifall larmet orsakar tinnitus eller liknande.
Finns en bilinnehavare som fick erfara det den hårda vägen när biltjuven anmält honom för att ha satt in för starka siréner.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Decibel

Om det nu är ljudtryck som avses så är en tredubbling av ljudtrycket ~ + 9dB.

jaha just det. Blandade ihop siffrorna lite men det blir ändå runt 130 dB.

Hur som helst, du får ändå inte ha siréner som kan skada tjuvens hörsel som sagt, rätt som det är så anmäler tjuven dig... blev typ vållande till kroppsskada på annan för en viss bilägare och det kostade många sköna slantar i skadestånd. Hade typ varit billigare för bilägaren att låta tjuven härja då den bilen (9000) inte var värd så mycket.

Jodå, jag har läst matematik nog för logaritmer och lite till ;).

Ljud är komplext, där ljudtrycket bara är en parameter av flera. Ljudets sammansättning (frekvenser) påverkar också.

Som kuriosa kan nämnas att det historiskt kraftigaste ljudet anses vara när vulkanön Krakatau i sundet mellan Sumatra och Java i Indonesien exploderade i slutet av 1800 talet. Man har uppskattat att det 16 mil från explosionen var en ljudnivå på 180 dB. Här är ska man komma ihåg att ljudstyrkan minskar med 6 dB vid fördubblat avstånd....
Tryckvågen registreras jorden runt och den gick många varv runt jorden innan den dog ut.

"Vilken jävla smäll" skulle Dynamit Harry i Jönssonligan ha sagt :D

Redigerat:
Säger han inte "vilken jävla smäll" ?
:D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jo, det gör han ju :)

mexitegel skrev:
Smärtgränsen ligger på 120dB, menar du 3x det?
Nej, jag uttryckte mig otydligt. Samma ljudstyrka placerad på tre ställen. Jag tror inte att det ökar ljudstyrkan ytterligare just något, men det räcker. Sen så är 120dB något som är angivet i spec och inget jag själv mätt upp, dvs det kan mycket väl vara mycket mindre.

sebastiannielsen skrev:
jaha just det. Blandade ihop siffrorna lite men det blir ändå runt 130 dB.

Hur som helst, du får ändå inte ha siréner som kan skada tjuvens hörsel som sagt, rätt som det är så anmäler tjuven dig... blev typ vållande till kroppsskada på annan för en viss bilägare och det kostade många sköna slantar i skadestånd. Hade typ varit billigare för bilägaren att låta tjuven härja då den bilen (9000) inte var värd så mycket.
Det är det minsta jag oroar mig för.

Johan, jag tror att det blir ännu bättre med rökmaskin. Då är det ju hopplöst för tjuven att hitta något att tillgripa.

mattiasp skrev:
Johan, jag tror att det blir ännu bättre med rökmaskin. Då är det ju hopplöst för tjuven att hitta något att tillgripa.
Ptja, varför inte sätta in några "Burglar Blaster". Då kan inbrottstjuven få prova att andas in pepparspray eller vad man nu väljer att ladda dem med. Burglar blaster.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jobbigt med falsklarm bara :)

Härlig överraskning när man smyger upp för att ta sig en nattmacka 😄

Freddan101 skrev:
Härlig överraskning när man smyger upp för att ta sig en nattmacka 😄
Bryter du upp en dörr eller ett fönster när du tar dig en nattmacka?

Skulle vara om man kliver in i en zon som en av rörelsesensorerna bevakar.

Ett bra sätt att lära sig att man inte skall äta nattmackor!

Eller så flyttar upp kylskåpet till övervåningen... 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.