Hej!

Vi är helt nya på husägarfronten.
Förra året köpte vi ett hus där det fanns en del att göra (upptäcker såklart mera och mera fix ju längre vi bor där men så "ska" det väl vara)

Med det sagt är det här min första tråd men sannolikt inte den sista.

Tidigare har jag gjort ventilation i vår gäststuga och då läst att inluften för självdrag ska placeras lågt och utluftsdonet högt.
På bilderna har jag bifogad vårt vardagsrum som inte har någon synlig ventilation för varken i luft eller utluft.
Det som finns är en Luft Luft värmepump som såklart inte alltid är igång.
I anslutning till vardagsrummet finns två barnrum (med dörr) och i respektive barnrum finns en utluft.

Frågan är då: Vi upplever att luften blir dålig där vi sover på loftet.
Hur ska jag placera tilluft och frånluft för att det ska bli självdrag? En nere nära golvet vid vardagsrummet och en utluft så högt det går på loftet/mot taket eller ska utluften sitta nära golvet på sovloftet i och med att det ju ändå är högre upp än tilluften?

Räcker en tilluft på hela vardagsrummet för självdrag? Rummet är ca 55 m2 och 5 meter i takhöjd. + 30m2 sovloft.

Hoppas på svar och säg till om jag kan förtydliga hur jag menar.
Tack för ett utmärkt forum!

BirgitS
Välkommen till forumet!

Självdrag fungerar dåligt om man inte har en varm murstock. Det innebär att det normalt inte fungerar alls på sommaren.

Satsa på mekanisk frånluft genom att sätta in fläktar i badrum, toalett, tvättstuga och kök som går dygnet runt (inga andra rum ska ha frånluft). Se till att det finns möjlighet för friskluft att ta sig in i alla sovrum och vardagsrummet. I gamla hus var fönstren otäta så att luften kom in där men om det nu är tätt den vägen får man ta upp friskluftsventiler.

En luft-luftvärmepump påverkar inte ventilationen utan värmer bara upp befintlig luft.

Bilder med mer normal upplösning syns direkt i forumet.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Självdrag fungerar dåligt om man inte har en varm murstock. Det innebär att det normalt inte fungerar alls på sommaren.

Satsa på mekanisk frånluft genom att sätta in fläktar i badrum, toalett, tvättstuga och kök som går dygnet runt (inga andra rum ska ha frånluft). Se till att det finns möjlighet för friskluft att ta sig in i alla sovrum och vardagsrummet. I gamla hus var fönstren otäta så att luften kom in där men om det nu är tätt den vägen får man ta upp friskluftsventiler.

En luft-luftvärmepump påverkar inte ventilationen utan värmer bara upp befintlig luft.

Bilder med mer normal upplösning syns direkt i forumet.
Tack för välkomnandet

Hmm då förstår jag.
Då kanske vi får kika på någon sådan lösning istället.
Låter som att det blev betydligt större ingrepp än jag först tänkt mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.