Tjena,
Vi är fast beslutna att nu till sommaren installera antingen en LLVP eller fast AC på vår övervåning på ca 50 kvm.
Nuläge:
Vi har idag en LLVP på nedervåning som värmer nedervåningen bra och även hyfsat på övervåningen. Vi brukar dock under vintertid behöva ha på våra elektriska element (orange markering i bild) för att komplettera med värme. Angående sommaren så har vi problem med att det blir otroligt varmt och kvavt på övervåningen, speciellt i sovrummet mot balkongen som ligger mot sydväst och därmed får sol stor del av eftermiddagen och även kvällen.
Fråga 1:
Bör vi gå på en LLVP eller en fast AC?
Fråga 2:
Var bör vi placera den?
Självklart hade vi velat placera den över balkongdörren (rött markering i bild), dock finns det endast 28 cm mellan karm och tak, vilket jag förstår som för lågt för både LLVP och AC.
De alternativ jag tänkt på är grön och blå markering i bild. Den kommer hela tiden behöva vara inställd på att skicka luften åt vänster i bild, påverkar det effektiviteten?
Vi är fast beslutna att nu till sommaren installera antingen en LLVP eller fast AC på vår övervåning på ca 50 kvm.
Nuläge:
Vi har idag en LLVP på nedervåning som värmer nedervåningen bra och även hyfsat på övervåningen. Vi brukar dock under vintertid behöva ha på våra elektriska element (orange markering i bild) för att komplettera med värme. Angående sommaren så har vi problem med att det blir otroligt varmt och kvavt på övervåningen, speciellt i sovrummet mot balkongen som ligger mot sydväst och därmed får sol stor del av eftermiddagen och även kvällen.
Fråga 1:
Bör vi gå på en LLVP eller en fast AC?
Fråga 2:
Var bör vi placera den?
Självklart hade vi velat placera den över balkongdörren (rött markering i bild), dock finns det endast 28 cm mellan karm och tak, vilket jag förstår som för lågt för både LLVP och AC.
De alternativ jag tänkt på är grön och blå markering i bild. Den kommer hela tiden behöva vara inställd på att skicka luften åt vänster i bild, påverkar det effektiviteten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag tycker det är lika bra att välja värmepump så man även kan få värme från den. Skiljer bara några tusen kronor. Fast AC kan vara av väldigt udda och konstiga fabrikat. Jag tror jag skulle sätta innerdelen uppe på innerväggen alldeles ovanför där trappan slutar. Men det är bäst att ta hem ett par installatörer som får se hur det verkligen ser ut och ge förslag på modell.
Bra ide ovanför trappan, mindre bra dock att jag missade att nämna att det är ett radhus och det är väggen mot grannenJ Josth skrev:Hej! Jag tycker det är lika bra att välja värmepump så man även kan få värme från den. Skiljer bara några tusen kronor. Fast AC kan vara av väldigt udda och konstiga fabrikat. Jag tror jag skulle sätta innerdelen uppe på innerväggen alldeles ovanför där trappan slutar. Men det är bäst att ta hem ett par installatörer som får se hur det verkligen ser ut och ge förslag på modell.
Klicka här för att svara