Om ni skulle installera en luftvärme pump "luftluft" och har denna planlösningen, vart skulle ni placera inomhusdelen då?

Jag har placerat ut 2 alternativ (A o B), men om ni anser att den borde sitta någon annanstans så skriv det gärna

I vårt fall är det mest tilltänkt att kyla lite på sommaren när det är som varmast och då framförallt de blå områdena då det är sovrummen. Men även som stödvärme på vintern.

Huset är på 124kvm och luftvärmepumpen klarar upp till 210kvm.

För bästa möjliga kyla så misstänker jag att placering A är att föredra, men omständigheterna kring en installation där är lite mer invecklat är på placering B (el i väggar, rördragning etc.)

Nedan har jag lagt in hur ventilation (mekaniskt) ser ut idag då det säkert också påverkar en del, men hoppas på lite professionell hjälp, då jag inte anser att något placering är optimal utan här får man se till användingsområde.

Vart hade ni satt den och varför?

Kan kylan transpporteras från B till sovrummen?

Planritning av ett hus med föreslagna placeringar A och B för luftvärmepump och markerade kylzoner i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kyla sprids sämre/långsammare än värme och ytan som en LLVP klarar kyla är mindre än motsvarande yta för värme. Viktigt att ha markiser eller persienner där solen kommer åt. Placering A skulle jag köra på men inte så att luftströmmen kommer mot ev. matbord och man sitter och äter eller läser etc.

• Gilla
Eklundh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.