kodrod skrev:
Något tips på hur man löser det?
På förstärkaren jag ser på så finns en switch som gör om output till mono, skulle anta det är den vanliga lösningen.

Jag har två st AIM8 Wide Five i köket och jag kör stereo.
Det låter mycket bra...

P
L Lini skrev:
På förstärkaren jag ser på så finns en switch som gör om output till mono, skulle anta det är den vanliga lösningen.
Det låter smidigt. Vad är det för förstärkare?

Jag har inte det på min utan har istället satt högtalare som har både vänster och höger kanal i samma högtalare.

tommib
På den förstärkaren tror jag inte att switchen gör på det viset. Jag tror att den bryggkopplar förstärkarna så att man får dubbel effekt tillgängligt på ena kanalen och inget på den andra.

Monomixning görs vanligen via just en mixer. De finns i alla möjliga utföranden. Jag har själv installerat detta en gång i ett större sammanhang (kårhus, i två korridorer där vi inte ville ha stereoljud). Då använde vi två matrixmixers eftersom vi hade sex zoner (fyra med stereoljud, två med monoljud) och dessutom en lite speciell koppling för att kunna spela i hela anläggningen från två platser.

Exempel på sådana finns på Thomann

Ett exempel på en produkt som klarar av detta är denna

Ett lite billigare exempel, om man inte bryr sig om att behringer har ett lite skralt rykte* är denna.

* säkert relevant i studiosammanhang men hemma som bakgrundsmusik är det inget de flesta noterar.

tommib tommib skrev:
På den förstärkaren tror jag inte att switchen gör på det viset. Jag tror att den bryggkopplar förstärkarna så att man får dubbel effekt tillgängligt på ena kanalen och inget på den andra.

Monomixning görs vanligen via just en mixer. De finns i alla möjliga utföranden. Jag har själv installerat detta en gång i ett större sammanhang (kårhus, i två korridorer där vi inte ville ha stereoljud). Då använde vi två matrixmixers eftersom vi hade sex zoner (fyra med stereoljud, två med monoljud) och dessutom en lite speciell koppling för att kunna spela i hela anläggningen från två platser.

Ett lite billigare exempel, om man inte bryr sig om att behringer har ett lite skralt rykte* är denna.

* säkert relevant i studiosammanhang men hemma som bakgrundsmusik är det inget de flesta noterar.
Ja se på den, det har du säkert helt rätt i. Lärde jag mig något idag, tack för kommentaren!

P
Har själv 12 kanals förstärkaren från dayton och dennhar inte funktionen för att mixa kanaler.

Ser intressant ut med mixning, men skulle vilja göra det innan förstärkaren. (Mixa Vänster och höger långnivå till en lågnivå). Är det möjligt?

tommib
Man gör det vanligen innan förstärkaren.

Att bygga en liten stereo->mono summeringskrets för obalanserade utgångar/ingångar är lätt. Här är ett exempel från Rane (se stereo to mono summing box). Ska man bygga en mixer där man kan variera nivån är det lite krångligare.

tommib tommib skrev:

Bör man köra mono även för rum med bara 2 högtalare, typ arbetsrum? Och säg att jag då har 6 diskreta zoner i huset alla med en egen chrome-audio som input. Vad behöver jag för att kunna spela olika musik i de 6 zonerna samtidigt med alla i mono, en 6-kanalers (eller blir det 12?) mixer för mono? Om du har möjlighet länka till en produkt som skulle funka så vore det kanon!

tommib
Svårt att säga. Generellt är det som jbr säger, för bakgrundsmusik vill man inte ha en definierad sweet spot utan man vill att musiken ska höras lika överallt. I ett arbetsrum kanske man sitter still tillräckligt mycket för att man inte ska störas av olika stereoeffekter? Man kan ju också överväga att montera bara en högtalare i rummet.

Läs gärna Rane App-noten jag länkade i #24. Du kan bygga Stereo->mono summeringskretsar själv, enkelt. Det är tre motstånd och två kontakter. Realistiskt sett behöver du inte någon stor matrixmixer för det du tänker dig, de har andra applikationer.

Ett enkelt sätt att testa hur bra ljudet blir är att ta någon gammal överbliven högtalare, en billig Class-D förstärkare och bygga en sån Stereo->mono krets och helt enkelt testa. Är du riktigt seriös tar du två högtalare och ber en kompis, bakom ett skynke, koppla i och ur stereo->mono. Se om du hör någon skillnad...

tommib tommib skrev:
Svårt att säga. Generellt är det som jbr säger, för bakgrundsmusik vill man inte ha en definierad sweet spot utan man vill att musiken ska höras lika överallt. I ett arbetsrum kanske man sitter still tillräckligt mycket för att man inte ska störas av olika stereoeffekter? Man kan ju också överväga att montera bara en högtalare i rummet.

Läs gärna Rane App-noten jag länkade i #24. Du kan bygga Stereo->mono summeringskretsar själv, enkelt. Det är tre motstånd och två kontakter. Realistiskt sett behöver du inte någon stor matrixmixer för det du tänker dig, de har andra applikationer.

Ett enkelt sätt att testa hur bra ljudet blir är att ta någon gammal överbliven högtalare, en billig Class-D förstärkare och bygga en sån Stereo->mono krets och helt enkelt testa. Är du riktigt seriös tar du två högtalare och ber en kompis, bakom ett skynke, koppla i och ur stereo->mono. Se om du hör någon skillnad...
Skall kika på det. Jag har ju hela tiden tänkt att det behövs minimum 2 högtalare per rum just p.g.a stereo. Går man till mono blir det ju en annan sak (kanske). Inser det här är en svår sak svara på men hur många högtalare behövs egentligen per rum. Ta rummet på bilden nedan, klarar det sig med en? Och vi snackar om radio-behov d.v.s bakgrundsmusik, inte ljud som når audiofil-kvalitet eller disco-tryck.

Rummet är ca 3,5x3,5m

Ritning på ett arbetsrum på 10.6 kvadratmeter med möbler och högtalare indikerade, diskussion om ljudbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Jag har två Sonos Play:1, i köket och övervåningens hall. De räcker för att få bra ljud i nästan hela huset. Fördelen med att ha flera högtalare är att man får jämnare ljudvolym eftersom man inte behöver spela så högt för att höra i alla rum.

Jag skulle säga att det lätt räcker med en högtalare i rummet ovan.

tommib tommib skrev:
Jag har två Sonos Play:1, i köket och övervåningens hall. De räcker för att få bra ljud i nästan hela huset. Fördelen med att ha flera högtalare är att man får jämnare ljudvolym eftersom man inte behöver spela så högt för att höra i alla rum.

Jag skulle säga att det lätt räcker med en högtalare i rummet ovan.
Ja jag börjar tänka lite likadant, skall maila tillverkaren av de jag sneglar på och höra vad de säger. Skönt! Kan droppa kostnaden för helheten avsevärt.

tommib
Provlyssna i mono först. Just när du ska bygga in saker i huset kan det vara bra att testa först eftersom förändringar blir så besvärligt om man inte är nöjd.

tommib tommib skrev:
Provlyssna i mono först. Just när du ska bygga in saker i huset kan det vara bra att testa först eftersom förändringar blir så besvärligt om man inte är nöjd.
Bra poäng men inte så enkelt genomföra praktiskt. Huset är under uppförande och jag behöver bestämma hur många högtalare byggarna skall dra slang för (jag kommer ha en central förstärkare för allt) högtalare. De kan säkert pausa efter att ha dragit slang för en högtalare MEN jag är osäker på om väggarna ens är uppe då så det blir lite svårt provlyssna ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.