2 253 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Placering dosor ugn och häll i kök
Hej
jag håller på att sätta dosor för ugn och häll men är lite osäker på placering. Jag har uppreglad öppen vägg så ganska fri placering. Jag ska ha inbyggnadsugn under hällen i bänskivan och ett vanligt Ikea-kök. Hur löser jag detta bäst? Vill gärna ha uttag om det får plats men i värsta fall kan man väl göra ett rörutsläpp ut i en kopplingsdosa och sno ihop allt i. Tips mottages tacksamt!
jag håller på att sätta dosor för ugn och häll men är lite osäker på placering. Jag har uppreglad öppen vägg så ganska fri placering. Jag ska ha inbyggnadsugn under hällen i bänskivan och ett vanligt Ikea-kök. Hur löser jag detta bäst? Vill gärna ha uttag om det får plats men i värsta fall kan man väl göra ett rörutsläpp ut i en kopplingsdosa och sno ihop allt i. Tips mottages tacksamt!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 097 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 097 inlägg
Det är i alla fall praktiskt att kunna dra ut kontakterna till häll och ugn utan att behöva dra ut ugnen först. Alltså gärna i ett skåp bredvid hällen och ugnen under förutsättning att uttag plus kontakt får plats.. Det är en större dosa än vanligt för perilex-uttag, vilket brukar användas till hällen.
en liten uppdatering om någon går i liknande tankar, jag gjorde tillslut ett rörutsläpp på 600m ög. Bakom ugnen och satte en utvändig dosa och installerade allt som en fast installation. Hade jag gjort om det idag hade jag kanske satt två infällda dosor, delat upp matningen mellan dom och monterat infällda uttag. vinklad perilex/vanlig stickkontakt får lätt plats bakom i ett Ikea kök iom distansen som blir mellan vägg och stomme iom metodskenan.
Klicka här för att svara